Bukefalos 28 år!

Motverka skav på svans?

Solvira

Trådstartare
Vad kan man göra för att motverka att hästen skaver på svansen? Mitt halvblod skaver med ganska jämna mellan rum, dock inte oftare än nån/några gånger i månaden, på sin svans. Jag vet inte riktigt varför, men jag har provat med salva som ska stilla klåda och det har funkat, men bara en kortare tid.
Nån som har nåt bra tips på hur man kan få hästen att sluta?
 
Får hon möjligen betfor? Min häst har visat sig vara allergisk mot det, och jag har hört fler som är det... Han börjar klia sig när hans immunförsvar sänks.. kanske är det så med din häst också? Kan ju alltid testa...
 
Hon kanske behöver avmaskas? Vår unghäst kliade svansen när vi fick honom - den var jätteful! Sena när vi avmaskade till sommaren så försvann det! :)
 
DU borde verkligen ta reda varför han kliar sig... en boxgranne till min häst kliade sig emellanåt och det visade sig att han hade hovskabb.....

Försök att hitta orsaken :idea:
 
Jag har ett sto som inte tål pälsglans i svansen, kanske är så? Jag kan spraya i svansen men inte uppe vid svansroten, då börjar hon klia sig direkt.
 
Tja, avmaskningen är det inte då han är regelbundet avmaskad och inte visar några andra tecken på att ha mask inom sig.
Jag tror inte heller att det är pälsglansen, då jag knappt använder pälsglans i svansen (kanske en gång per halvår) och aldrig däruppe där han skaver, så det vore en väldigt konstigt anledning i så fall.
Men det där med hovskabb, finns det nåt andra tecken på det? Vad ska man kolla efter? Borde inte det synas på hovarna också? (Han är väldigt starka fina hovar, brukar ha honom oskodd under sommaren och fortsätta rida utan problem och har aldrig haft några hovproblem som inte varit orsakade av hovslagaren. Kan de ha hovskabb ändå..?)
 
Min häst har också hållt på och skavt sig i svansen. Jag tvättar honom i rumpan med en fuktig svamp dagligen numera och han har slutat klia sig. Kan vara värt att prova.
 
på min häst sitter det i huvudet.
så fort det händer nåt börjar hon klia svansen.
när hennes hagkompis flyttade t ex började hon igen efter att inte ha kliat på ett antal månader.
 
Jag hoppas att det inte sitter i huvudet på honom, för jag vill verkligen att svansen ska få en chans att växa ut däruppe och inte se ut som ett råttbo. :crazy:

Vad gäller tvättningen så kan jag ju prova att tvätta varje dag, det är ju bara bra. Jag tvättar inte så sällan nu, men inte riktigt så ofta som varje dag. :smirk:
 
et där med tvättning av svansen har jag funderat mycket över. Min häst kliar också svansen ibland. Hennes svans är smutsig och fet, jag tror att dte kan bero på det men jag vet inet vad jag ska tvätta med ...om jag har i tvål eller schampo så kanske hon börjar klia mer. Någon som har ngt tips på extemt mild tvål som inet ger exem eller liknande?
 
Lactacyd (oparfymerad) brukar vara bra, eller om du tvätar ofta så är det bättre med bara vatten.
 
Jag fick tipset att använda grön såpa och tyckte att det fungerade bra till svansen, och det är snällt för att det inte torkar ut som t.ex. lacatcyden.
Nu under vintern använder jag bara torrschampoo(med teetreaoil) eftersom att jag tycker att det är för kallt för något som måste sköljas bort.

MVH

Camilla
 
Kamma igenom svansen ända från roten ofta och håll den ren, det fungerade på min förra häst. Tänk själv hur det känns att inte tvätta eller borsta håret. Jag använde ofta pälsglans för att inte slita på svansen, hurvida det är bra eller ej tvistar ju de lärde men för mig har det fungerat bra! Det kan också sluta klia om man kammar in jodopax en gång i svansroten.
Lycka till
//Sheena
 
Ena shettisen jag har kan klia svansen i bland och även manen på sommarn. Jag brukar tvätta med Hexosilschampo, det är superbra. Men lactasyd kan du ju testa också.
 
Tack så mycket för alla tips! Nu har jag massor att pröva, så man får hoppas att det går bort. :D Svansen borstar jag igenom varje dag, så det är alltid utred och relativt ren (den sitter inte klumpar av smuts i den, men i bottnen vet man ju aldrig :crazy:).
 
Hovskabb kan du inte direkt se mer än att många hästar ser mjälliga ut.Men det kan de ju göra utan att det är hovskabb.Sen kliar de mkt,kan stå och sparka en hov i backen om och om igen.Sitter i mankam,svans och framförallt,hovskägget.Många tror att deras pålle har drabbats av envis mugg,men det kan ofta vara hovskabb då..

Du kan ju alltid tvätta svansen med svag lösning jodopax.Brukar hjälpa de flesta klihästar.
 
Hmmm, han är ju inte mjällig, men kliar i svansen och sparkar ibland med hoven (men alltid samma hov- vänster fram). Fast det är när han äter. :p Men hur åtgärdar man hovskabb?
 
Om han gör bara när han äter så skulle jag inte bry mig om det,då är det ju en grej i sig bara.
Annars behandlar man hovskabben med frontline tror jag.
Finns en å annan tråd redan om hovskabb så du kan ju alltid söka här.
 
Okej, tack så mycket. :) Jo, jag tror också att det är en ful ovana han har fått bara. Men vi vänjer honom av vid, sakta men säkert börjar han förstå att så får man inte göra. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 001
Senast: villhöver
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 329
Senast: FrDrake
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 037
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp