Michellan95

Trådstartare
Jag ska from imorgon pendla med tåg mellan Västerås och Sthlm och har genom SJs app ett pendlarbiljett från Movingo men jag vet inte hur den fungerar :o

Jag har läst både på Movingo och SJs hemsida men jag förstår inte om jag ska blippa biljetten (i mobilen har inget fysiskt kort) innan jag kliver på tåget? Eller ska jag bara visa upp den för konduktören och den blippar som en vanlig tågbiljett i mobilen?
Någon van pendlare som kan hjälp mig?
 
Jag ska from imorgon pendla med tåg mellan Västerås och Sthlm och har genom SJs app ett pendlarbiljett från Movingo men jag vet inte hur den fungerar :o

Jag har läst både på Movingo och SJs hemsida men jag förstår inte om jag ska blippa biljetten (i mobilen har inget fysiskt kort) innan jag kliver på tåget? Eller ska jag bara visa upp den för konduktören och den blippar som en vanlig tågbiljett i mobilen?
Någon van pendlare som kan hjälp mig?
Du ska blippa den på stationen innan du åker, det är lite otydligt men en konduktör förklarade snällt för mig när jag frågade. :)
 
Jag ska from imorgon pendla med tåg mellan Västerås och Sthlm och har genom SJs app ett pendlarbiljett från Movingo men jag vet inte hur den fungerar :o

Jag har läst både på Movingo och SJs hemsida men jag förstår inte om jag ska blippa biljetten (i mobilen har inget fysiskt kort) innan jag kliver på tåget? Eller ska jag bara visa upp den för konduktören och den blippar som en vanlig tågbiljett i mobilen?
Någon van pendlare som kan hjälp mig?
@Snurrfian Går det att blippa Movingo mobil i SJs blippgrejjor 😱? .
Är dessutom 98% säker att mina kollegor som åkt med månadsbiljett Movingo inte blippar den..

Såvitt jag vet räcker att visa upp den på tåget 😉. Men för nåt år sen var man tvungen att blippa...
Men blippa hellre en gång för mycket än för lite då.

Jag har fysiskt kort och inte ens det måste man blippa längre, men det kan eventuellt vara en fördel vid störningar att bevisa att man var på det tåget om biljettkontroll eh gjort samt att blippa när man precis laddat kortet (det fysiska) annars kan personalen som gör extra biljettkontroll ibland få lite dubbla budskap som är förvirrande, men om de kollar upp det är det inga problem..
Om du däremot ska fortsätta med SL på ditt Movingo inom Stockholm behöver du antingen blippa eller visa upp biljetten för att komma igenom spärren.


Välkommen till Mälarpendlarna.
Gissar att du hört att det rekommenderas munskydd alla tider på tåget nu?
 
@Snurrfian Går det att blippa Movingo mobil i SJs blippgrejjor 😱? .
Är dessutom 98% säker att mina kollegor som åkt med månadsbiljett Movingo inte blippar den..

Såvitt jag vet räcker att visa upp den på tåget 😉. Men för nåt år sen var man tvungen att blippa...
Men blippa hellre en gång för mycket än för lite då.

Jag har fysiskt kort och inte ens det måste man blippa längre, men det kan eventuellt vara en fördel vid störningar att bevisa att man var på det tåget om biljettkontroll eh gjort samt att blippa när man precis laddat kortet (det fysiska) annars kan personalen som gör extra biljettkontroll ibland få lite dubbla budskap som är förvirrande, men om de kollar upp det är det inga problem..
Om du däremot ska fortsätta med SL på ditt Movingo inom Stockholm behöver du antingen blippa eller visa upp biljetten för att komma igenom spärren.


Välkommen till Mälarpendlarna.
Gissar att du hört att det rekommenderas munskydd alla tider på tåget nu?
Tack för välkomnandet :) jo då jag har ett munskydd. Har redan suttit och åkt på fredagarna fast med vanlig biljett :)

Ja spärrarna har jag läst mig till att man öppnar genom att blippa. Men sen var det där med tåget. Det står ju i appen exakt mellan vilka datum den är giltig så att blippa den känns som att den varken gör till eller från men jag får fråga idag så vet jag säkert vad jag ska göra :)
 
Tack för välkomnandet :) jo då jag har ett munskydd. Har redan suttit och åkt på fredagarna fast med vanlig biljett :)

Ja spärrarna har jag läst mig till att man öppnar genom att blippa. Men sen var det där med tåget. Det står ju i appen exakt mellan vilka datum den är giltig så att blippa den känns som att den varken gör till eller från men jag får fråga idag så vet jag säkert vad jag ska göra :)
Rapportera gärna, för jag trodde nämligen inte automaterna på stationerna ens klarade av mobiltelefon (trodde de läste chip) 😇.
Nu så fortsätter jag nog med mitt fysiska kort. För då kan maken låna om han behöver när inte jag jobbar (skiftjobbare) 😇.
 
Ett skäl till att blippa även om man har månadskort är att du då kan reklamera en försenad resa - så funkar det iaf med Skånetrafiken. Du behöver ha blippat för att visa att du var med på det försenade tåget.
 
Nu klev jag på tåget utan att blippa och väntar med spänning på att någon ska komma och säga om jag har gjort fel eller rätt :D
 
Jag ska from imorgon pendla med tåg mellan Västerås och Sthlm och har genom SJs app ett pendlarbiljett från Movingo men jag vet inte hur den fungerar :o

Jag har läst både på Movingo och SJs hemsida men jag förstår inte om jag ska blippa biljetten (i mobilen har inget fysiskt kort) innan jag kliver på tåget? Eller ska jag bara visa upp den för konduktören och den blippar som en vanlig tågbiljett i mobilen?
Någon van pendlare som kan hjälp mig?
Har inget Movingo just ju pga pandemin. Men i vanliga fall har jag det i mobilen och blippar inte. Det har inte funnits nån blippmöjlighet för den sträckan jag åker. På SL blippar man i spärren. Jag åker ofta också tåg där det går att boka plats på mitt Movingo och då gör jag såklart det. Oavsett vilket så visar jag bara i Movingoappen på tåget.
 
Konduktören blippade min biljett i mobilen och det fungerade alldeles utmärkt.
Däremot verkar jag vara den enda med munskydd där jag sitter :meh:
 
Ett skäl till att blippa även om man har månadskort är att du då kan reklamera en försenad resa - så funkar det iaf med Skånetrafiken. Du behöver ha blippat för att visa att du var med på det försenade tåget.
Jag orkar ändå aldrig reklamera försenade resor. Med månadskort blir det typ 20 kr per resa en får tillbaka. Känns rätt ovärt.
 
Känns onödigt skriva, men när jag åkte med Movingo ifrån Västerås, så klev jag bara på tåget. Sen blippa i spärr till pendeln eller vad jag skulle, oehört smidigt.

Intern tips från mig ska passera till T-centralen rekommderar stora spärren, den brukar va snällast med läsa Movingo-biljetter (eller andra mobilbiljetter) annars ska ju alla funka bra eg.
 
Konduktören blippade min biljett i mobilen och det fungerade alldeles utmärkt.
Däremot verkar jag vara den enda med munskydd där jag sitter :meh:
Precis som jag trodde med andra ord.
Jag tänkte också på det idag, köndes som det snarare var färre än fler med munskydd än innan de nya restriktionerna 😐.
 
Precis som jag trodde med andra ord.
Jag tänkte också på det idag, köndes som det snarare var färre än fler med munskydd än innan de nya restriktionerna 😐.
Priset tog nog ändå killen som inne på stationen hade munskydd, satte sig på en plats på tåget för att sedan ta av sig munskyddet när tåget väl rullade 🤦🏼‍♀️ sedan satte han på sig munskyddet igen när vi klev av tåget. Så där det är som viktigast att ha det på sig tog han av sig det:banghead:
 
Priset tog nog ändå killen som inne på stationen hade munskydd, satte sig på en plats på tåget för att sedan ta av sig munskyddet när tåget väl rullade 🤦🏼‍♀️ sedan satte han på sig munskyddet igen när vi klev av tåget. Så där det är som viktigast att ha det på sig tog han av sig det:banghead:
Det där har jag också sett 😇.
Jag ska dock erkänna att igår kväll så tog jag av mitt.... När jag var helt ensam i hela vagnen hela vägen 😇.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 768
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 464
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Samhälle Jag är totalt lost när det kommer till kollektivtrafik och känner att jag skulle behöva lite vägledning. Jag har viss vana av tåg, men i...
Svar
8
· Visningar
700
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp