Mozzarella-frossa

Habina

Trådstartare
Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag avnjuta osten under några dagar som ett lyxigt mellanmål, men jag har svårt att se att jag orkar äta 400 g innan den blir dålig.

Så tips på recept med mozzarella? Gärna enkla recept med vanliga ingredienser, så man inte står där med en halv förpackning citrongräs efteråt och inte vet vad man ska göra.

Plus om maträtten går att läggas i matlådor och frysas för senare.

Jag har även beställt potatis (mjölig), morötter och en skinkbit om nåt av det går att kombinera. Klurar lite på varma mackor nu när jag skriver här… Eller blir det för soggigt?

Föreslå inte pizza dock, har tyvärr aldrig lyckats få ugnen så varm att det blir god botten på pizzan.

Tack på förhand!
 
Åh, jag tycker att mozzarella passar till det mesta jag!

Italienska köttbullar som äts med pasta och tärnad mozzarella är supergott! Vill man göra det ännu enklare för sig är det bara att köpa en burk pesto och lite körsbärstomater (och eventuellt lite andra grönsaker) som man sedan kombinerar med pasta och tärnad mozzarella. Det är en av våra favoritee när det ska fixas något snabbt och enkelt i vardagen.

Caprese funkar som antingen förrätt eller tillbehör till annan maträtt. Bara att varva skivad tomat med skivad mozzarella och sedan hälla på lite olivolja, svartpeppar och färsk basilika.

Annars kanske du kan använda den till att göra lite lyxigare varma mackor någon dag? Bruschetta är ju himla gott, till exempel.

Som sista tips kan jag säga att mozzarella går utmärkt att frysa. Min man är en mycket nördig pizzabagare och specialbeställer mozzarella i stora kvantiteter, så vi fryser in det vi inte kommer att använda samma vecka.
 
Jag har flera ganger lyckats kopa aldeles for mycket farsk mozarella🙄. Den haller i opnad forpakning hur lange som helst ...da kan man bestamma precis vad man vill gora med den (jag fryser helst) och fixa det nar man lagar till den del man vill anvanda.
 
Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag avnjuta osten under några dagar som ett lyxigt mellanmål, men jag har svårt att se att jag orkar äta 400 g innan den blir dålig.

Så tips på recept med mozzarella? Gärna enkla recept med vanliga ingredienser, så man inte står där med en halv förpackning citrongräs efteråt och inte vet vad man ska göra.

Plus om maträtten går att läggas i matlådor och frysas för senare.

Jag har även beställt potatis (mjölig), morötter och en skinkbit om nåt av det går att kombinera. Klurar lite på varma mackor nu när jag skriver här… Eller blir det för soggigt?

Föreslå inte pizza dock, har tyvärr aldrig lyckats få ugnen så varm att det blir god botten på pizzan.

Tack på förhand!
Mozzarella brukar hålla rätt länge tycker jag. Jag skulle lätt kunna göra av med 40åg innan det blev dåligt.

Tycker man om smaken på Mozzarella kan du väl använda den till det mesta där ost används?
Toppa gratänger, i pajer som har ost i sig, lasagne. Brukade göra squashlasagne med Mozarella och eftersom det är saftigt ändå skippade man då bechamelsåsen.
Det finns femtioelva recept på pastasåser, min favorit är de där Mozarella kombineras med pesto ❤️.

Man kan lyxa till det med ett fat caprese som snacks, eller göra en pastasallad med Mozarellaskivor i 😇.

Och ja, varma mackor funkar utmärkt enligt mig. Bre lite pesto och lägg på lite tomat på mackan också (ja, jag gillar pesto 😇).

Möjligheterna är nästan oändliga.
 
The Significant Other gör en pastasås med mycket smak (mkt lök, mkt gröna örter, mkt tomat, litet sting av nåntingnånting chili). Blandas med med uppfräst färs och avslutas med små klunsar av mozzaralla som får ligga och puttra mjuka som små öar av godhet. Kan utan problem bli en hel innerskärgård av mozzarella i storkoket.

Själv gillar jag varma mackor med mozzarella. Det hela började med Nigellas "Mozzarella in Carozza".
 
Mozzarella, god olivolja, salt och svartpeppar. Kanske några blad ruccola. Fantastiskt mellanmål eller förrätt. Jag brukar bara riva sönder den i stora bitar.

Våfflor (chaffles) av lika delar ägg och riven mozzarella. En 125-gramsboll är lagom till tre ägg. De går att frysa och värma i brödrosten.
 
Gnocchi alla sorrentina! Gnocchi, tomatsås och mozzarella i bitar i en ugnsform, strö över lite ”vanlig” riven ost och gratinera! Min favoriträtt
 
Det är väl bara motsvarande 3 vanliga bitar? Det äter du på nolltid🤪
Jag brukar bara slänga på en hel mozzarella på den övriga maten. Tex om jag äter köttfärssås och pasta så är det jättegott att slänga på en mozzarella på tallriken. Eller om jag inte orkar fixa ordentlig mat så äter jag tex snabbnudlar och en mozzarella med lite grönsaker och sås. Mums!

Annars typ pastagratäng?
 
Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag avnjuta osten under några dagar som ett lyxigt mellanmål, men jag har svårt att se att jag orkar äta 400 g innan den blir dålig.

Så tips på recept med mozzarella? Gärna enkla recept med vanliga ingredienser, så man inte står där med en halv förpackning citrongräs efteråt och inte vet vad man ska göra.

Plus om maträtten går att läggas i matlådor och frysas för senare.

Jag har även beställt potatis (mjölig), morötter och en skinkbit om nåt av det går att kombinera. Klurar lite på varma mackor nu när jag skriver här… Eller blir det för soggigt?

Föreslå inte pizza dock, har tyvärr aldrig lyckats få ugnen så varm att det blir god botten på pizzan.

Tack på förhand!

Gnocchi alla Sorrentina! Koka gnocchi enligt förpackningen (Rana är bäst, det är den italienare själva föredrar om de inte gör själv), stek på den lite i olivolja så den får lite yta. Värm en tomatsås (färdigköpt som tex Muttis kryddade pizzasås funkar jättebra), häll den i en ugnsform och ha i gnocchin, mozzarellan delad i mindre bitar (med kniv eller sönderdelad med fingrarna) samt riv över lite parmesan. In i ugnen tills osten smält (ca 10-15 min i 200), ta ut och dekorera med färsk basilika och sedan njuut :love:
 
Gnocchi alla Sorrentina! Koka gnocchi enligt förpackningen (Rana är bäst, det är den italienare själva föredrar om de inte gör själv), stek på den lite i olivolja så den får lite yta. Värm en tomatsås (färdigköpt som tex Muttis kryddade pizzasås funkar jättebra), häll den i en ugnsform och ha i gnocchin, mozzarellan delad i mindre bitar (med kniv eller sönderdelad med fingrarna) samt riv över lite parmesan. In i ugnen tills osten smält (ca 10-15 min i 200), ta ut och dekorera med färsk basilika och sedan njuut :love:
Det låter som en dröm!
 
Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag avnjuta osten under några dagar som ett lyxigt mellanmål, men jag har svårt att se att jag orkar äta 400 g innan den blir dålig.

Så tips på recept med mozzarella? Gärna enkla recept med vanliga ingredienser, så man inte står där med en halv förpackning citrongräs efteråt och inte vet vad man ska göra.

Plus om maträtten går att läggas i matlådor och frysas för senare.

Jag har även beställt potatis (mjölig), morötter och en skinkbit om nåt av det går att kombinera. Klurar lite på varma mackor nu när jag skriver här… Eller blir det för soggigt?

Föreslå inte pizza dock, har tyvärr aldrig lyckats få ugnen så varm att det blir god botten på pizzan.

Tack på förhand!


Jag brukar göra pizza med mozarella passar bra i fryst matlåda. Där kan du ha på vad du gillar i övrigt själv har jag gärna serranoskinka och pinjenötter med mozarella som topping och tomatsås på botten.
 
Det låter som en dröm!

Det är helt galet gott! Det är mycket viktigt med den färska basilikan, jag glömde den en gång och tyckte att det smakade inte riktigt som det ska :laugh:

IMG_20221028_212647_712.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 236
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp