Mr Hestar bomlös sadel

D

_Dieldi_

Ännu en bomlöstråd *suck*

Vad tycker ni om Mr Hestar-sadeln från Västeråsen?

Någon som har en? Erfarenheter?

Ska (som ni kanske vet) köpa en ny sadel till min häst, och har insett att när pålle är färdigmusklad kommer ingen bomsadel i mitt prisläge att passa :(
Sen har man ju hört en massa gott om bomlöst, så varför inte? :)

Tack på förhand :bow:
 
Jag har inte ridit i sadeln, men väl känt på den.
Jag tyckte att den kändes så som jag föreställt mig en bomlös sadel, dvs ett ganska oformligt läderstycke, som var rätt tungt.
Sadeln har varken framvalv eller bakvalv, utan den faller ihop så som jag föreställer mig en sadel med bom i, skulle göra om man tog ur bommen.
Undertill har de som en ränna mellan bossorna, men rännan är mycket låg och ganska trång, den är kanske en sisådär max 2 cm hög och knappt tre fingrar bred (med mina fingrar mätt).
Den sadel vi kände på var fuktig efter en ridtur och min sambo noterade att den var fuktig i rännan och även nött i rännan på en del ställen, vilket borde tyda på att den delen av sadeln har legat an mot hästen under ritten. :(

Jag frågade ägaren om åsikter om bomlösa sadlar, och så jag tolkade svaret, så tyckte personen nog att en bomlös sadel är bra, eftersom den passar många hästar och är bra när man inte har en passande bomsadel. Men det verkade som om personen föredrog en väl tillpassad bomsadel.

Sammanfattningsvis blev jag besviken på sadeln, jag hade förväntat mig mer. Dessförinnan var jag och kände på Torsion-sadlarna och jag kan säga att de överraskade mig på ett positivt sätt, och i jämförelse så föredrar jag klart Torsion framför MR Hestar.

Jag kan dock tänka mig att MR Hestar sadeln funkar på hästar om man har en Skito-pad under den :) , men utan en sådan skulle jag inte våga använda sadeln, det kändes den alldeles för ostabil för...
 
Den sadeln har MYCKET tunna bossor, och man känner tydligt hästens rygg under sig, kan tänka mig att han känner mig lika tydligt.. :o
Den har också en himla smal och låg kanal, dessutom är det en söm vid framvalvet som liksom spänns över hästens ryggrad/manke när man spänner sadelgjorden. Även på tjocka islänningar med låg/ingen manke.. Det är en mycket billig sadel och man betalar vad man får.. Håller med om att den nog skulle bli acceptabel med en padd som skapar mer kanal för ryggraden och ger mer stoppning under ryttarens rumpa..
Utseendemässigt så är det tyvärr så att de bomlösa som är dressyrsadelliknande är lite platta.. inte mycket till fram och bakvalv... :crazy: fast de e toppen å rida i ändå :love:
 
Hej !

Jag har en MRhestar till min häst och jag tycker att den funkar bra. Jag har en MKT kort , bred häst utan manke och detta är ju inte det lättaste att hitta sadel till...
Innan hade jag en bladsadel som iofs låg bra på hästen men jag upplevde att han spände sig i traven med den. Jag använder den bomlösa med en fårskinnspad under och det funkar mkt bra . Hästen är mer avslappnad och man känner hästens rörelser bra som ryttare , jag har även ridit långtur med sadeln utan problem.
Jag tror personligen att detta är en bättre lösning än en bomsadel som inte ligger perfekt. Glider sadeln åt något håll så tappar ju bommen en del av sin tryckfördelande uppgift och det blir mer punktbelastning på ryggen vilket jag inte tror är så bra.
 
Tilläggas bör att jag själv har beställt en Torsion sadel som jag väntar på, så jag är mycket för de bomlösa sadlarna, men jag gillade inte riktigt MR Hestar fullt ut! ;) Absolut tror jag att bomlösa sadlar är bättre lösningar än sadlar med bom! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
1 798
Senast: pajaztar
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 206
Senast: BitCoin
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp