MR hov, vad kan hittas?

Frasaja

Trådstartare
Hjälp mig spekulera 🧐

6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning.
Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr stänger vårt stall tre veckor pga förkylning på annan häst.

Får tid på klinik 31/1, visar tydligt att han har mycket ont när de böjer lågt på det benet. Tydlig hälta. Släcker kotan, 50% av hältan försvinner. Släcker hovled, ytterligare 40% av hältan försvinner. Lite hälta kvar. Sätter kortison i kotled o hovled, o metacam för att hjälpa den sista hältan. ÅB om fyra veckor, med 30min promenad på hårt underlag varje dag.

Ponnyn går o får en hovböld på en bakhov (maximal otur). Vi får därför boka om ÅB till att bli sex veckor.

Besöker klinik 9/3 (två månaders vila). Böjprov + rakt spår är jättefint. Ingen markering. Såå glad! Nu är han frisk tänker jag. Longerar på mjukt underlag o tydlig markering i höger varv. På hårt underlag är han stundtals blockhalt i höger varv.

Veterinären kollar sina anteckningar från förra besöket. Vi gör röntgen + ultraljud på benet + hov, ser jättefint ut.

Provar att släcka hovleden, ser ingen skillnad efter en kort stund men efter 20min är hältan lite bättre. Men tydlig hälta kvarstår.

Veterinären bedömer att det är något som sitter lågt i hoven. Får en tid till MR.

Nu vill jag veta ALLT. Vad är topp 5 bra scenarios o 5 sämsta scenarios?

Jag ser två scenarios, antingen blir han utdömd eller så blir det en mycket lång vila. Skulle jag ha tur är det en hovböld som sitter gömd.

Ge mig era topp 5 bra scenarios o 5 sämsta scenarios…
 
Tänker ligamentskada lågt i hoven.

Alltså jag tänker såhär kring scenarion;
- Antingen är det en skada som blir bra med konvalescens och rehab, kort eller lång, men med ok prognos ändå. ”Det kan ta lång tid, men hästen blir troligtvis bra”,
- Eller så är det en skada som är riktigt dålig.
 
Finns en massa saker i hoven som kan göra ont och det kan vara olika typer av skador.
Min häst har haft inflammationer i sidoligamenten i hoven, diagnos ställdes via MR. Hästen blev bra snabbt när vi väl hade rätt diagnos och kunde sätta in rätt behandling.
 
Tänker ligamentskada lågt i hoven.

Alltså jag tänker såhär kring scenarion;
- Antingen är det en skada som blir bra med konvalescens och rehab, kort eller lång, men med ok prognos ändå. ”Det kan ta lång tid, men hästen blir troligtvis bra”,
- Eller så är det en skada som är riktigt dålig.
Tänker exakt likadant.
 
Tänker ligamentskada lågt i hoven.

Alltså jag tänker såhär kring scenarion;
- Antingen är det en skada som blir bra med konvalescens och rehab, kort eller lång, men med ok prognos ändå. ”Det kan ta lång tid, men hästen blir troligtvis bra”,
- Eller så är det en skada som är riktigt dålig.
Vad är det för skada som skulle kunna vara riktigt dålig?
 
Vad är det för skada som skulle kunna vara riktigt dålig?
Jag tycker det är svårt att spekulera i specifika skador, för ingen kan ju veta. Och tex en ligamentskada kan vara något som går att läka, men tar tid (har själv råkat ut för det 2ggr genom åren - läkte ut på båda hästarna men tog ju ett antal månader), men en annan ligamentskada kan ju se ut på ett annat sätt och inte gå att läka. Vissa frakturer går ju att läka ut, andra inte…

Därför brukar jag tänka så som jag skrev: antingen är det något som kommer läka, eller så är det något skitdåligt - omöjligt att veta innan.
 
Jag tycker det är svårt att spekulera i specifika skador, för ingen kan ju veta. Och tex en ligamentskada kan vara något som går att läka, men tar tid (har själv råkat ut för det 2ggr genom åren - läkte ut på båda hästarna), men en annan ligamentskada kan ju se ut på ett annat sätt och inte gå att läka. Vissa frakturer går ju att läka ut, andra inte…

Därför brukar jag tänka så som jag skrev: antingen är det något som kommer läka, eller så är det något skitdåligt - omöjligt att veta innan.
Okej! Bara invänta analys av plåtarna alltså… skulle vilja ha en lista som sa ”om det är ligimentskada som är X eller Y så är det ofta bra prognos. Men om ligimentskadan är Z - då är det väldigt dålig prognos”. 😏
 
Okej! Bara invänta analys av plåtarna alltså… skulle vilja ha en lista som sa ”om det är ligimentskada som är X eller Y så är det ofta bra prognos. Men om ligimentskadan är Z - då är det väldigt dålig prognos”. 😏
Går inte att säga så tyvärr. Generellt är det ju alltid sämre prognos om det blivit pålagringar eller liknande, eller om ligamenten är trasiga och inte bara svullna/uttänjda/inflammerade.
Men det finns mer än ligament som kan göra ont i hoven. Massor med små saker som är svåra att upptäcka på annat sätt än med mr.
 
Okej! Bara invänta analys av plåtarna alltså… skulle vilja ha en lista som sa ”om det är ligimentskada som är X eller Y så är det ofta bra prognos. Men om ligimentskadan är Z - då är det väldigt dålig prognos”. 😏
Förstår känslan.
precis som @MiniLi säger finns det många saker i en hov som kan orsaka strul, och det är omöjligt att veta innan man kollat.

Håller tummarna att det är något som inte är så krångligt när man väl hittat rätt - för det är steg 1, hitta VAD det är som bråkar :)
 
Min häst var halt på båda frambenen i 8 månader innan vi gjorde MR och han hade inflammation i de yttre ligamenten och hovledsinflammation. Han fick tyvärr somna in 💔.

Men även läst där andras hästar blivit bra till slut 😊. Så allt beror på vart och hur länge det pågått.
 
Jag gjorde MR i höstas efter långvarig hälta höger fram som inte blev bra trots behandlingar.

Visade sig vara en fraktur i hovbrosket, och en inflammation i ett ligament i hoven. Hon har snart vilat ett år, men är tyvärr inte bättre så jag misstänker att det inte kommer bli bra tyvärr.
Men hon får skrota ett tag till, och jag hoppas ändå på att ett mirakel ska ske...

Hon ser också bra ut på rakt spår, inget man ser i hagen. Men vid longering på volt syns det.
 
Tänker ligamentskada lågt i hoven.

Alltså jag tänker såhär kring scenarion;
- Antingen är det en skada som blir bra med konvalescens och rehab, kort eller lång, men med ok prognos ändå. ”Det kan ta lång tid, men hästen blir troligtvis bra”,
- Eller så är det en skada som är riktigt dålig.
Håller med. Bedövning lågt släckte dock det vid kronled på min häst.. Men den skadan syntes på UL också så krävde inte MR.
Vet inte hur bedövning tar eller inte tar på hovbenet, men det torde man väl ha sett på vanlig röntgen?
 
Håller med. Bedövning lågt släckte dock det vid kronled på min häst.. Men den skadan syntes på UL också så krävde inte MR.
Vet inte hur bedövning tar eller inte tar på hovbenet, men det torde man väl ha sett på vanlig röntgen?
Bedövar man hovleden så kikar man på hästen redan efter 5-6 min för att se om det släcker i hovleden. Väntar man ytterligare så sprider sig bedövningen till strukturerna runt omkring.
 
Har nu gjort MRI och fått resultat.
Han har en blödning i gaffelbandsgrenen samt ett ligament svullet i kotleden (hittades på tidigare UL, veterinär ansåg inte den så svullen så den borde vara orsaken till hältan).

Är nu ordinerad sjukbeslag (gaffelsko?) samt två stötvågsbehandlingar med fortsatt skritt 30min per dag.

Han har till idag vilat tre månader med 30min skritt de flesta dagar. Veterinär trodde att efter fyra månaders vila + insatt behandling kan vi börja skritta uppsuttet men sen sätta igång mycket långsamt.

Vet inte om det är en lite för positiv prognos, det känns så. Vi får se. Tänker att jag uppdaterar här så när någon söker på liknande får de hela storyn. 😀
 
Det är ju skönt att få en diagnos som verkar stämma i alla fall. Har ingen erfarenhet av stövågsbehamdling på häst, med kan ju säga att det funkade inte ett smack på mina hälsenor när jag genomgick behandling för dem. Hoppas det funkar bättre för er häst.
 
Det är ju skönt att få en diagnos som verkar stämma i alla fall. Har ingen erfarenhet av stövågsbehamdling på häst, med kan ju säga att det funkade inte ett smack på mina hälsenor när jag genomgick behandling för dem. Hoppas det funkar bättre för er häst.
Min häst fick stötväg vid sin ligamentskada. Hur mycket positivt det gjorde för läkningsprocessen är väl svårt att säga, men bra blev han. Jag valde att vila lite extra om jag minns rätt (med 4mån isf 3). Delvis eftersom en snäll bukefalist erbjöd ett byte med en häst som behövde mer motion än hon kunde ge just då medan min var konvalescent.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 615
Senast: Karoliten
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 114
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp