Muellerrapporten (Utbruten från Vad GÖR vi? Del XCIX)

EmmaBovary

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Håller på att ladda ner den censurerade versionen av Mueller-rapporten! Men är mest förbannad på presskonferensen som hölls innan den släpptes för att sätta tonen och på att Vita huset tydligen fått ta den av den innan.
 
Den verkar lite innehållslös ... det de rapporterar om hittills verkar ju vara ett gammalt citat av Trump att han trodde sig vara fucked när Mueller tillsattes.

Och att den säger att den inte helt kan fria honom från att ha hindrat rättvisan har ju redan varit ute.
 
Den verkar lite innehållslös ... det de rapporterar om hittills verkar ju vara ett gammalt citat av Trump att han trodde sig vara fucked när Mueller tillsattes.

Och att den säger att den inte helt kan fria honom från att ha hindrat rättvisan har ju redan varit ute.
Dokumentet är på 448 sidor, med appendix osv, så nog finns där mer. Men mycket är överstrukit. Och ja, att den säger att den inte helt kan fria honom från att ha hindrat rättvisan är redan ute. Men med tanke på hur mycket Barr sockrat det han sagt, att Muellers annars väldigt tysta medarbetare gett uttryck för frustration över att deras versioner inte använts så litar nog de flesta inte på hur tydligt/otydligt det egentligen är.
 
@EmmaBovary ja men det håller jag med om. Just det att Muellers medarbetare antytt att det finns mer kritik att hämta i den betyder ju något. Fast det kanske är det som är maskat nu.
 
@EmmaBovary ja men det håller jag med om. Just det att Muellers medarbetare antytt att det finns mer kritik att hämta i den betyder ju något. Fast det kanske är det som är maskat nu.
Det är nog mycket namn och innehåll i pågående utredningar som maskas också. Känns iaf så obehagligt att Barr verkar ha fått sin position pga att han tidigare visat klart och tydligt att han inte tycker att en sittande president inte kan åtalas (kanske är fel term, blir så osäker på amerikanska juridiska termer emellanåt :D). Checks and balances tycks ha fått minskad betydelse, och det är ju skrämmande inför framtiden.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Håller på att ladda ner den censurerade versionen av Mueller-rapporten! Men är mest förbannad på presskonferensen som hölls innan den släpptes för att sätta tonen och på att Vita huset tydligen fått ta den av den innan.
Som jag förstår så hittade de ingen substans alls i påståendena om Trumps Rysslandssamarbete? Det allvarliga måste väl i så fall vara att det gjordes falska anklagelser mot Trump för att påverka valet och sedan för att undergräva presidentämbetet?
 
Senast ändrad:
Detta är verkligen inte mitt kompetensområde, men de statsvetare jag känner säger att rapporten är undermåligt utförd.

Om det stämmer är det ju rätt illa.
 
Det faktum att där finns text som strukits över är ju helt bisarrt. Det är ju som ett erkännande att där finns information som man inte vill avslöja. Varför inte, annars, bara släppa hela texten?
 
Det faktum att där finns text som strukits över är ju helt bisarrt. Det är ju som ett erkännande att där finns information som man inte vill avslöja. Varför inte, annars, bara släppa hela texten?
Problemet här är väl egentligen inte att saker stryks i den publicerade rapporten utan som det framställts bara är presidenten själv (den anklagade) samt hans stab (knappast objektiva) som fått se hela rapporten. De slutsatser de basunerar ut blir ju aningen svåra att sätta sin tillit till men det gör knappast att hela rapporten ska offentliggöras inför hela världen.
 
Problemet här är väl egentligen inte att saker stryks i den publicerade rapporten utan som det framställts bara är presidenten själv (den anklagade) samt hans stab (knappast objektiva) som fått se hela rapporten. De slutsatser de basunerar ut blir ju aningen svåra att sätta sin tillit till men det gör knappast att hela rapporten ska offentliggöras inför hela världen.
Såvitt jag såg så listar rapporten tio punkter där det inte går att komma åt Trumpkampanjen juridiskt, men om kongressen nu kan sätta tänderna i ur moraliskt och etiskt perspektiv.

Och Mueller säger ju faktiskt inte att rapporten frikänner Trump, utan att man inte kunnat bevisa att han INTE gjort sig skyldig till att ha förhindrat rättvisan.
 
Som jag förstår så hittade de ingen substans alls i påståendena om Trumps Rysslandssamarbete? Det allvarliga måste väl i så fall vara att det gjordes falska anklagelser mot Trump för att påverka valet och sedan för att undergräva presidentämbetet?
Nej, jag tror inte att det går att påvisa att Ryssland samarbetade med Trumps stab. Däremot tycks de inte ha följt något pengaspår, så det är möjligt att det det ändå finns ekonomiska motiv. Sedan verkar Trump vid flertalet tillfällen försökt hindra rättvisan, men ofta blivit stoppad av sina anställda som räknat med att han ska ha glömt bort att han givit orden. Så gällande den delen av rapporten går det inte att påvisa att Trump är helt oskyldig.
 
Nej, jag tror inte att det går att påvisa att Ryssland samarbetade med Trumps stab. Däremot tycks de inte ha följt något pengaspår, så det är möjligt att det det ändå finns ekonomiska motiv. Sedan verkar Trump vid flertalet tillfällen försökt hindra rättvisan, men ofta blivit stoppad av sina anställda som räknat med att han ska ha glömt bort att han givit orden. Så gällande den delen av rapporten går det inte att påvisa att Trump är helt oskyldig.
Fast du berör inte själva huvudfrågan: Att med falska anklagelser. mycket allvarliga sådana, försöka påverka valet och undergräva presidentämbetet är ingen liten sak.

Jag tror att det här kommer slå tillbaka i stor skala, och med all rätt.
 
För att den texten handlar om sådant som berör rikets säkerhet?

Det hade sett likadant ut i en svensk rapport.
Det knepiga är väl då att kunna veta om det överstrukna är överstruket pga detta, eller av andra anledningar. Men jag antar att det är omöjligt att få reda på. Men texten i sin helhet borde ju ändå vara tillgänglig för andra än republikanerna i positioner som gör att de har tillgång till sådan information?
 
Fast du berör inte själva huvudfrågan: Att med falska anklagelser. mycket allvarliga sådana, försöka påverka valet och undergräva presidentämbetet är ingen liten sak.
De här anklagelserna mot Trump om potentiellt ryskt samarbete var inte något som allmänheten var medveten om i valupptakten? Då är det ju värre hur Clinton behandlades. Sedan har Trump undergrävt presidentskapet som ingen annan, helt på egen hand.
 
Det knepiga är väl då att kunna veta om det överstrukna är överstruket pga detta, eller av andra anledningar. Men jag antar att det är omöjligt att få reda på. Men texten i sin helhet borde ju ändå vara tillgänglig för andra än republikanerna i positioner som gör att de har tillgång till sådan information?
Jag vet inte hur sekretessbeläggning fungerar i USA. Men rimligen bör sekretess gälla alla förutom de som jobbat med ärendet, om den används.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 961
Senast: Badger
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 705
Senast: Jeps
·
Hemmet En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Bland det första jag satte upp här hemma var...
Svar
13
· Visningar
1 149
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Men var äääär det här :banghead: Nu har...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
12 965
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp