Müsli eller pellets? Mash? Och lite onödiga ingredientser?

Problematisk

Trådstartare
Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga sorters foder. Jag vill såklart helst ge så "rena" foder som möjligt, utöver grovfoder. Diverse färdigblandningar är alltså förmodligen inget jag kommer fodra med.

MEN, jag sitter ändå och tittar även på det och började tänka. Om två kraftfoder har i stort sett lika värden, det ena är i müsliform och det andra pelleterat. Vilket skulle ni välja då, och varför? Blötlagt eller torrt?
Jag har hört både för- och nackdelar med båda sorterna. Bland annat att müsli är bra för att det kan ges torrt utan problem, att hästarna tycker det är smakligare, att det lättare fastnar mellan tänderna etc och har negativ inverkan på munhälsan, och att det kan ge foderstrupsförstoppning. För pellets har jag även där hört om risk för foderstrupsförstoppning, speciellt om det serveras torrt. Även att det är för hårt för tänderna, så det sliter onödigt på dem. Fördelar jag har hört är att det vanligtvis har lägre andel stärkelse, och att det håller bättre eftersom det är pelletrerat. Har även hört att det vintertid är bra att ge blötlagd pellets för att se till att hästen får i sig så mycket vätska som möjligt.

Nästa fråga gäller mash. Det innehåller ju inget speciellt alls, så hur menar tillverkarna att det ska hjälpa återhämtning osv? Att hästarna tycker det är gott och sörplar i sig när man har det med mycket vätska kan jag förstå, men det gör de ju även med t.ex. betfor. Så vad är poängen?

Sedan undrar jag även över ingredientser i kraftfoder. Några saker jag hittat i innehållsförteckningar (i olika mängd) har jag ingen aning om vad det ska ha för effekt? Bl.a äppelpressmassa, öljäst, vört, vindruvekärnextrakt, diverse örter... Finns säkert mer, men det här är vad jag kommer på nu på rak arm som jag inte förstår mig på. Vad tillför det till hästens foderstat?

Hoppas någon kan svara på iallafall några av mina frågor :)
 
Färdigblandade kraftfoder finns för att företag vill tjäna pengar och de tjänar pengar eftersom endel gärna lägger onödiga pengar på fina säckar och tjusiga namn. Okunskapen som ligger många hästägare till last hjälper också företagen att tjäna pengar. De plockar i lite onödigt ditt och datt som i bästa fall är ofarligt men i värsta fall är skadligt. Allt för att det ska låta bra och sälja.
Diskussionen pelleterat vs musli är helt enkelt en smaksak. Musli ser godare ut för människan och därför väljer vissa det medans andra vill ha pellets "för att det alltid har varit så". Vilket som är minst skadligt är nog omöjligt att säga.

Vill man få i hästen extra vätska fungerar betfiber ypperligt liksom varmt vatten.
 
Jag har valt bort både müsli och pelleterat foder till min häst, just pga slaggprodukterna i. Ringde runt till flera företag och alla produkter innehöll ämnen för att hålla ihop pellets (gluten tex) och för att fylla ut. Helt onödigt. Så min äter mest hö och uppblött lucern. Funkar bra för oss.
 
Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga sorters foder. Jag vill såklart helst ge så "rena" foder som möjligt, utöver grovfoder. Diverse färdigblandningar är alltså förmodligen inget jag kommer fodra med.

MEN, jag sitter ändå och tittar även på det och började tänka. Om två kraftfoder har i stort sett lika värden, det ena är i müsliform och det andra pelleterat. Vilket skulle ni välja då, och varför? Blötlagt eller torrt?
Jag har hört både för- och nackdelar med båda sorterna. Bland annat att müsli är bra för att det kan ges torrt utan problem, att hästarna tycker det är smakligare, att det lättare fastnar mellan tänderna etc och har negativ inverkan på munhälsan, och att det kan ge foderstrupsförstoppning. För pellets har jag även där hört om risk för foderstrupsförstoppning, speciellt om det serveras torrt. Även att det är för hårt för tänderna, så det sliter onödigt på dem. Fördelar jag har hört är att det vanligtvis har lägre andel stärkelse, och att det håller bättre eftersom det är pelletrerat. Har även hört att det vintertid är bra att ge blötlagd pellets för att se till att hästen får i sig så mycket vätska som möjligt.

Nästa fråga gäller mash. Det innehåller ju inget speciellt alls, så hur menar tillverkarna att det ska hjälpa återhämtning osv? Att hästarna tycker det är gott och sörplar i sig när man har det med mycket vätska kan jag förstå, men det gör de ju även med t.ex. betfor. Så vad är poängen?

Sedan undrar jag även över ingredientser i kraftfoder. Några saker jag hittat i innehållsförteckningar (i olika mängd) har jag ingen aning om vad det ska ha för effekt? Bl.a äppelpressmassa, öljäst, vört, vindruvekärnextrakt, diverse örter... Finns säkert mer, men det här är vad jag kommer på nu på rak arm som jag inte förstår mig på. Vad tillför det till hästens foderstat?

Hoppas någon kan svara på iallafall några av mina frågor :)
Hade jag haft en glupsk "hinkjunkie", så hade jag gett müsli eller uppblött pellets, är rädd för foderstrupsförstoppning. Min häst föredrar hö, o äter det andra absolut sist. Dock är årets hö väldigt proteinfattigt o med hög energi. (39 resp 9.1) så i år får hon Hippos Alfa Grow Müsli (låg stärkelse, mkt protein) och Granngårdens Protein Special (mkt protein). Betfor o blanda flyt vitaminer/mineraler i. Mash vägrar hon o äta o även uppblött foder (betfor går dock ner) De där ingredienserna du skriver tillför väl inget förutom att de flesta hästar gillar det.
 
Färdigfoder har jag slutat med så fort jag började räkna med analys.

Färdigfoder är ett trubbigt sätt att få till balanserad foderstat, på så många sätt.

Mina hästar är som grund tabellhästar men med olika årstider och olika jobb måste jag laborera en del med energi, protein och mineraler och då skulle ju ett färdigfoder helt stjälpa grejjen.

Hur ska man tillexempel kunna höja proteinet ganska mycket med ett foder som innehåller ganska mycket energi också?

Jag har helt enkelt "rena" produkter som ren lucern i pelletsform (olja som bindemedel), kli till bara den ena hästen (vilket ju inte skulle gå om jag hade ett färdigfoder), potatisprotein, yea-sacc, selenjäst, salt och så vidare.
 
Havre är ett bra komplement. Trevligt förpackat i ett skyddande skal, bra näringsvärde, smakligt och billigt. Dessutom, om man köper det av bonden bredvid, väldigt närodlat.
 
Havre är ett bra komplement. Trevligt förpackat i ett skyddande skal, bra näringsvärde, smakligt och billigt. Dessutom, om man köper det av bonden bredvid, väldigt närodlat.

Nu missförstod du nog mina funderingar :) Jag letar inte efter tips på vad jag ska ge.
Men visst, havre är bra om behovet finns.
 
Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga sorters foder. Jag vill såklart helst ge så "rena" foder som möjligt, utöver grovfoder. Diverse färdigblandningar är alltså förmodligen inget jag kommer fodra med.

MEN, jag sitter ändå och tittar även på det och började tänka. Om två kraftfoder har i stort sett lika värden, det ena är i müsliform och det andra pelleterat. Vilket skulle ni välja då, och varför? Blötlagt eller torrt?
Jag har hört både för- och nackdelar med båda sorterna. Bland annat att müsli är bra för att det kan ges torrt utan problem, att hästarna tycker det är smakligare, att det lättare fastnar mellan tänderna etc och har negativ inverkan på munhälsan, och att det kan ge foderstrupsförstoppning. För pellets har jag även där hört om risk för foderstrupsförstoppning, speciellt om det serveras torrt. Även att det är för hårt för tänderna, så det sliter onödigt på dem. Fördelar jag har hört är att det vanligtvis har lägre andel stärkelse, och att det håller bättre eftersom det är pelletrerat. Har även hört att det vintertid är bra att ge blötlagd pellets för att se till att hästen får i sig så mycket vätska som möjligt.

Nästa fråga gäller mash. Det innehåller ju inget speciellt alls, så hur menar tillverkarna att det ska hjälpa återhämtning osv? Att hästarna tycker det är gott och sörplar i sig när man har det med mycket vätska kan jag förstå, men det gör de ju även med t.ex. betfor. Så vad är poängen?

Sedan undrar jag även över ingredientser i kraftfoder. Några saker jag hittat i innehållsförteckningar (i olika mängd) har jag ingen aning om vad det ska ha för effekt? Bl.a äppelpressmassa, öljäst, vört, vindruvekärnextrakt, diverse örter... Finns säkert mer, men det här är vad jag kommer på nu på rak arm som jag inte förstår mig på. Vad tillför det till hästens foderstat?

Hoppas någon kan svara på iallafall några av mina frågor :)

Jag kan väl inte direkt svara på dina frågor. Men dessa märkliga ingredienser är väldigt populära i olika fodersorter. Fänkål, salvia, havsalger och kummin tex.. Jag har tom hittat färdigfoder med johannesört i..
Alpgräs står ofta med som innehåll också. Vad det är vet jag inte heller, slaget gräs från sidan av alpvägarna kanske? :confused: Hade varit intressant att veta exakt vad för grässorter detta populära alpgräset innehåller..
Visst, mkt av dessa örter och annat gör kanske inte så stor skada utan går mest rakt igenom. Dom finns nog mest i fodret för sin lukts skull så hästägarna ska gilla det. Så gissningsvis tillför dom absolut ingenting. Ofta har ju foderföretagen gjort egen ”forskning” på fodret där det läker i princip allt och din vilda häst blir en tam åsna, den tama åsnan blir en blank tävlingshäst etc. tack vare dessa magiska ingredienser. Vore intressant att låta dom forska på varandras foder istället, tror resultaten blivit liiite annorlunda :cool:
 
I väntan på analys hade jag inte laborerat alls om analysen är på G .

Men utöver det så hellre ett pellets koncentrat än müsli isåfall .
Müsli är ett väldigt poppis foder som tilltalar människans ”hjärna” men sällan har särskilt vettig logik i fråga om egentliga behov för pengarna .

Foderstrupsförstoppning och ”slita på tänderna” är utöver stor förlegad åsikt dessutom helt motsägande varandra .

Ang mash så mig veterligen ger typ ingen det pga att få ihop foderstaten i sak utan det ges i liten mängd just pga smakligheten att hästarna äter det med massor med vatten.

många hästar är inte intresserade av betfor så pass uppblött som mashen i små mängder i förhållande till vatten är intressant i jämförelse.
 
Senast ändrad:
I väntan på analys hade jag inte laborerat alls om analysen är på G .

Men utöver det så hellre ett pellets koncentrat än müsli isåfall .
Müsli är ett väldigt poppis foder som tilltalar människans ”hjärna” men sällan har särskilt vettig logik i fråga om egentliga behov för pengarna .

Foderstrupsförstoppning och ”slita på tänderna” är utöver stor förlegad åsikt dessutom helt motsägande varandra .

Ang mash så mig veterligen ger typ ingen det pga att få ihop foderstaten i sak utan det ges i liten mängd just pga smakligheten att hästarna äter det med massor med vatten.

många hästar är inte intresserade av betfor så pass uppblött som mashen i små mängder i förhållande till vatten är intressant i jämförelse.

Nej, jag kommer inte att ändra något innan jag räknat på det efter nya analysen. Läser bara på för att jag är nyfiken :)

De du känner som ger mash, ger de det för att få i hästen extra vätska eller för återhämtning etc som det ofta sägs av fodertillverkarna vara bra för?
De jag känner till ger det "för att det ska vara så", och det gör väl säkert ingen skada heller men vore intressant att veta varför folk ger det, som har mer tanke bakom.
 
@Problematisk JAG ger masch ;)
en liten giva (2 nävar) blandat med 1 näve betfor dagligen. Anledningen: hästen gillar inte enbart betfor och jag vill att han får i sig extra vätska.
 
@Problematisk JAG ger masch ;)
en liten giva (2 nävar) blandat med 1 näve betfor dagligen. Anledningen: hästen gillar inte enbart betfor och jag vill att han får i sig extra vätska.
Hur mycket vatten blandar du med då? De hästar jag testat mash på dräller mest slabbet överallt, så den extra liter vatten som är i slabbet gör ingen större skillnad i hästen, känner jag.
 
Hur mycket vatten blandar du med då? De hästar jag testat mash på dräller mest slabbet överallt, så den extra liter vatten som är i slabbet gör ingen större skillnad i hästen, känner jag.

Jag ger ju inte mash eller liknande utan ger istället lucernpelletserna, kli, betfor och mineraler och jag ger som @mackan massor med vatten med det.

Jag ger alltså runt 10-12 liter vatten med detta, tre ggr per dag. Dvs närmare 30-40 liter med detta (vilket de dricker. Den ena med stort nöje på en gång medan den andra på någon timme).
Den som dricker med mycket stort nöje dricker dessutom mellan 10-20 liter vatten till per dag. Den andra inte mycket mer än det den får med "godiset".

De är annars alldeles för dåliga på att dricka.
 
Nu i kylan får mina hästar typ 0,5 liter mash uppblött i 15 liter vatten vardera. Dvs. de dricker mashen, inget slabbande. :) Ger detta 1-2 ggr/dag om det är minusgrader, för att vara säker på att de får tillräckligt med vätska.

I övrigt så rekommenderar min hästtandläkare att man blöter upp allt foder, inkl. vitamin/mineralpellets.
 
Nu i kylan får mina hästar typ 0,5 liter mash uppblött i 15 liter vatten vardera. Dvs. de dricker mashen, inget slabbande. :) Ger detta 1-2 ggr/dag om det är minusgrader, för att vara säker på att de får tillräckligt med vätska.

Precis :) jag ger av samma anledning och vintertid ljummet och det dricker de ju även så mycket hellre allmänt så det funkar toppen. Min häst får efter träning och det är typ dagens höjdpunkt :p

Lite nyfiken på din tandläkares ståndpunkt ?
Varför ? Hästarna är ju gjorda för att mala sitt foder?
 
Lite nyfiken på din tandläkares ståndpunkt ?
Varför ? Hästarna är ju gjorda för att mala sitt foder?

Ja, men inte hårda pellets utan mjukt gras, örtar och sly... Vad jag förstod så hade det även något att göra med risk för karies. Kan fråga närmare nästa gång. :)
 
Ja, men inte hårda pellets utan mjukt gras, örtar och sly... Vad jag förstod så hade det även något att göra med risk för karies. Kan fråga närmare nästa gång. :)

Fast pellets är ju inte särskilt hårda- ffa inte pelleterade mineralpellets osv.

Ja du får fråga nästa gång lite mer .
 
Fast pellets är ju inte särskilt hårda- ffa inte pelleterade mineralpellets osv.

Ja du får fråga nästa gång lite mer .

Om jag minns rätt sa min hästtandis att torr müsli och pellets lätt packade sig i tänderna, framför allt om hästen har hakar eller dyl. Detta skulle då ge ökad risk för karies enligt honom :)

På tal om mash/betfor så ger jag min häst 4 dl betfor med 15 l vatten varje dag. Han dricker upp det mesta direkt när han kommer in och resten sparar han till nattamat :D
 
Om jag minns rätt sa min hästtandis att torr müsli och pellets lätt packade sig i tänderna, framför allt om hästen har hakar eller dyl. Detta skulle då ge ökad risk för karies enligt honom :)

På tal om mash/betfor så ger jag min häst 4 dl betfor med 15 l vatten varje dag. Han dricker upp det mesta direkt när han kommer in och resten sparar han till nattamat :D

Knappast pga att hästen lätt får hakar.
Om någon individ däremot lätt får foderfickor. Då får de ju lätt foder där varesig det är lusern eller annat . Det är ju dock inte ekvivalent med att ngt särskilt foder allmänt ”packar sig” i tänderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp