Müsli eller pellets? Mash? Och lite onödiga ingredientser?

@Problematisk JAG ger masch ;)
en liten giva (2 nävar) blandat med 1 näve betfor dagligen. Anledningen: hästen gillar inte enbart betfor och jag vill att han får i sig extra vätska.

Jaha :o:D
Vad är det i mashen som hästarna tycker är så gott?
Det verkar ju mest bestå av vetekli, korn, havre, linfrön osv, och betfor/betfiber, majs och olja. Är det betfor/betfiber och majs som gör det så smakligt? Kan man göra egen mash?

Mina hästar sörplar glatt i sig ljummen betfor med mycket vatten, men jag tror inte de skulle dricka typ en hel hink om det bara var någon näve betfor i.
 
Knappast pga att hästen lätt får hakar.
Om någon individ däremot lätt får foderfickor. Då får de ju lätt foder där varesig det är lusern eller annat . Det är ju dock inte ekvivalent med att ngt särskilt foder allmänt ”packar sig” i tänderna.

Som sagt, det är inte mina åsikter utan jag bara återger det jag kommer ihåg. Jag själv kan alldeles för lite för att uttala mig egentligen :)
 
@mackan Jag missade att du hade skrivit om müsli vs pellets och att du skulle välja pellets då (?). Varför skulle du det? Är det för att de oftast innehåller t.ex. högre proteinkvot om det är ett proteinrikt foder, eller skulle du välja det även om värdena var lika?

Blöt eller torr pellets?
Jag ger i nuläget blöt kraft både morgon och kväll, men när det blir riktigt kallt vill jag inte låta det stå till morgonen med risk att det fryser. Mina hästar är inte vana att äta torr pellets mer än ett par dl vid insläpp om jag glömt göra betfor, om det har nån betydelse. Finns det några risker med att ge torr pellets till små matvrak? Om jag t.ex. behöver lägga till protein (det är väl rätt sannolikt), är t.ex. proteinpellets baserat på potatisprotein och lusern smakligt nog för hästarna att äta som det är?
 
Jaha :o:D
Vad är det i mashen som hästarna tycker är så gott?
Det verkar ju mest bestå av vetekli, korn, havre, linfrön osv, och betfor/betfiber, majs och olja. Är det betfor/betfiber och majs som gör det så smakligt? Kan man göra egen mash?

Mina hästar sörplar glatt i sig ljummen betfor med mycket vatten, men jag tror inte de skulle dricka typ en hel hink om det bara var någon näve betfor i.

Läs innehållsförteckningen så ser du vad det innehåller ?
Jag har ingen aning om exakt vad hästarna föredrar . Har inte lagt ngn vikt vid det eftersom jag inte fodrar med det för att öht stämma in med någon foderstat .
Men precis som du säger - nej många hästar skulle inte dra i sig vatten i såna mängder för att du slängt i en näve betfor .
 
@mackan Jag missade att du hade skrivit om müsli vs pellets och att du skulle välja pellets då (?). Varför skulle du det? Är det för att de oftast innehåller t.ex. högre proteinkvot om det är ett proteinrikt foder, eller skulle du välja det även om värdena var lika?

Blöt eller torr pellets?
Jag ger i nuläget blöt kraft både morgon och kväll, men när det blir riktigt kallt vill jag inte låta det stå till morgonen med risk att det fryser. Mina hästar är inte vana att äta torr pellets mer än ett par dl vid insläpp om jag glömt göra betfor, om det har nån betydelse. Finns det några risker med att ge torr pellets till små matvrak? Om jag t.ex. behöver lägga till protein (det är väl rätt sannolikt), är t.ex. proteinpellets baserat på potatisprotein och lusern smakligt nog för hästarna att äta som det är?

Jag trodde jag skrivit om det tidigt i tråden ?

Din sista fråga : både pellets koncentrat ang protein och ren soja brukar vara smakligt i de flesta hästars värld. Soja om du ger det brukar utan problem glatt slinka ner i ngra deciliter betfor .

Du är välkommen att fråga mer när din analys på grovfodret kommit så blir det ju mer konkret att svara :)
 
Mina hästar är inte vana att äta torr pellets mer än ett par dl vid insläpp om jag glömt göra betfor, om det har nån betydelse. Finns det några risker med att ge torr pellets till små matvrak?

Min vräker inte i sig kraften men lyckades ändå få lättare stopp av två dl Krafft Muskel (på den tiden det fanns) och en dl mineraler. Aldrig hänt innan men efter den gången äter han bara uppblött pellets.
 
@Pancakes för många herrans år sen (ca 10-12 år sedan) så tillverkades även Kraffts pellets med andra bindande ingredienser som gjorde att även som uppblötta kunde hästarna lätt få Foderstrupsförstoppning för de uppblötta pelletsarna blev som en kompakt degklump typ i strupen... de har ju dock ändrat sen länge så pelletsarna blir porösa och luckras sönder när man böter dem.
(Inget svar till dig egentligen bara en reflektion när jag läste ditt inlägg ).
 
Fördelen med färdiga kraftfoder är att de alltid håller samma näringsdeklaration, vilket rena råvaror inte alltid gör. Det finns en viss variation hos råvaror (men oftast räknar man på råvaror med tabellvärden), men enligt foderlagar och dyl får inte näringsdeklarationen vara missvisande på färdiga foder.
Är man påläst och förstår utfodring, foderstater och hästens näringsbehov kan det vara ett bra alternativ att köpa flera olika råvaror och blanda själv. Har man mindre kunskaper så kan det vara direkt skadligt att mixa för mycket med olika råvaror.
Vissa tycker att det är bäst att köpa hem flera olika påsar och blanda hemma, andra tycker att någon annan får blanda och hästägaren köper hem en påse till stallet.
Oavsett vilket alternativ man väljer så ska man inte fodra "som man alltid har gjort" utan man ska utgå från det grovfoder man har och anpassa ev. kraftfoder/tillskott efter det. Kan man inte själv så finns det mycket hjälp att få.

Någon skrev att det är en "massa bindemedel" i pellets, som ex. gluten. Gluten, som kommer ifrån vete, är en helt naturlig produkt och det är inte gluten i sig som är skadligt. Det som är skadligt är större mängder stärkelse, vilket finns även i vissa råvaror (havre ex. som innehåller runt 40 % stärkelse). Är man orolig för stärkelsen bör man se till att basera foderstaten på grovfoder, och vid behov tillsätta annat grovfoder som ex. lusern. Behöver man komplettera ytterligare så är betfor ett alternativ som är helt stärkelsefritt, eller kraftfoder med låg stärkelsehalt.

Betfor funkar alldeles utmärkt för att få i hästar vätska, mashen har som fördel att den oftast (inte alltid dock!) upplevs som smakligare för hästarna och många har större aptit på mashen.

Pellets vs. müsli är nog en evighetsdiskussion. Är man orolig för foderstrupsförstoppning går det oftast att blöta pelletsen så löser den upp sig. Pelletsen är mer välblandad medan vissa müslis har en tendens att "skikta" sig lite beroende på om vissa ingredienser väger mer/mindre än någon annan.
Müslin ser oftast mer smaklig ut (i alla fall för människor..) men har en tendens att innehålla mer socker/stärkelse än likvärdiga pellets. Har också hört rykten om att de skulle slita olika mycket på tänderna, men där har jag inte sett någon dokumenterad forskning.
 
Fördelen med färdiga kraftfoder är att de alltid håller samma näringsdeklaration,

Jo.

Men bara för att de har samma deklaration betyder inte att:
1, den är korrekt för den påsen (om råvarorna varierar lär slutprodukten också göra det).
2, att DEN STÄMMER. Tidigare har regelbundna analyser genomförts av oberoende lab för att kolla att djurfoder innehåller det som deklarationen anger. Dessa har dock inte skett på två år (då ansvaret har skiftat mellan två instanser), så det finns inget som säger att siffrorna på påsen har nåt att göra med verkligheten.
 
Fördelen med färdiga kraftfoder är att de alltid håller samma näringsdeklaration, vilket rena råvaror inte alltid gör. Det finns en viss variation hos råvaror (men oftast räknar man på råvaror med tabellvärden), men enligt foderlagar och dyl får inte näringsdeklarationen vara missvisande på färdiga foder.

Du säger det själv. Färdigfoder består av rena råvaror. Som skiftar i näringsinnehåll, vare sig vi har deklaration eller inte.

Jag tror därför att variationerna är större snarare än mindre i färdigfoder än hos rena, partianalyserade råvaror. Om det skiljer på två råvaror blir diffen större än om jag bara har en råvara med diff.
 
Ett seriöst foderföretag tar dels prover på alla råvaror som används, dels har en specifikation för råvaror som måste följas, dvs att råvaror som inte håller de analysgarantier som är avtalade mellan företag och leverantör tas inte in i produktion, därav kan man hålla näringsdeklarationen på fodren.

Det kommer tyvärr alltid att finnas oseriösa aktörer på marknaden som kanske inte följer de lagar och regler som finns (det förekommer ju i alla branscher på alla marknader), men de större företagen granskas ju relativt ofta (även om inte alla granskningar görs offentliga) och får åtgärda eventuella brister.

Jag tycker absolut att man ska göra det som känns bäst för en själv och för ens häst, jag säger inte att något av alternativen är fel. Det finns olika klientel för de olika alternativen och man ska inte smutskasta varken de som blandar själva eller köper färdigt, det finns klara för- och nackdelar med båda alternativen.
 
Du säger det själv. Färdigfoder består av rena råvaror. Som skiftar i näringsinnehåll, vare sig vi har deklaration eller inte.

Jag tror därför att variationerna är större snarare än mindre i färdigfoder än hos rena, partianalyserade råvaror. Om det skiljer på två råvaror blir diffen större än om jag bara har en råvara med diff.

Vi var just på fabrik som tillverkar foder. De tar analyser på varje lass råvaror och det som inte matchar värden de vill ha tas inte emot.
De visade maskinen som gör stickprover i lasset innan det lossas och förklarade proceduren.
Ihop med analysen måste ju också hygienprover etc göras.
Och så stora fodertillverkare har alltid dels såna som kan köpa den råvaran de ratar(många bönder är mindre knussliga) och många som vill sälja till dem. Så det är för dem inga problem att stoppa olika lass.
Och upprepas det brister av olika slag i försänkningar från en råvarutillverkare så använder man inte dem mer. Dvs de får inte ens komma för provtagning.

Sen har de maskiner där man ställer in hur mkt av respektive produkt som ska in i pellets tex. Och det går att justera om man vill ändra analysvärdena.

De analyserar också regelbundet sina produkter både i eget lab och skickar iväg.

Så tror jag fler fodertillverkare än de vi var hos gör.
 
Vi var just på fabrik som tillverkar foder. De tar analyser på varje lass råvaror och det som inte matchar värden de vill ha tas inte emot.
De visade maskinen som gör stickprover i lasset innan det lossas och förklarade proceduren.
Ihop med analysen måste ju också hygienprover etc göras.
Och så stora fodertillverkare har alltid dels såna som kan köpa den råvaran de ratar(många bönder är mindre knussliga) och många som vill sälja till dem. Så det är för dem inga problem att stoppa olika lass.
Och upprepas det brister av olika slag i försänkningar från en råvarutillverkare så använder man inte dem mer. Dvs de får inte ens komma för provtagning.

Sen har de maskiner där man ställer in hur mkt av respektive produkt som ska in i pellets tex. Och det går att justera om man vill ändra analysvärdena.

De analyserar också regelbundet sina produkter både i eget lab och skickar iväg.

Så tror jag fler fodertillverkare än de vi var hos gör.

Och då tänker du och @WAL att de seriösa företagen som säljer råvaror INTE gör då?

Jag förstår inte vad ni menar.

Anledningen till att använda råvaror istället för en färdig blandning är ju att man kan ändra mitt i ”påsen” jämfört med om man har ett färdigfoder.

T.ex nu när det är vinter och skiftande kallt och varmt så måste jag öka högivan. Då sänker jag proteingivan i pellettsform eftersom den är onödigt dyr och hö-proteinet också är relativt högt så balanseras det upp av höt istället (annars kan jag inte ge mer hö då energin är extremhög).
De andra sakerna behöver jag dock varken öka eller sänka, potatisprotein t.ex.
Det hade ju varit helt omöjligt med ett helfoder.
 
Och då tänker du och @WAL att de seriösa företagen som säljer råvaror INTE gör då?

Jag förstår inte vad ni menar.

Anledningen till att använda råvaror istället för en färdig blandning är ju att man kan ändra mitt i ”påsen” jämfört med om man har ett färdigfoder.

T.ex nu när det är vinter och skiftande kallt och varmt så måste jag öka högivan. Då sänker jag proteingivan i pellettsform eftersom den är onödigt dyr och hö-proteinet också är relativt högt så balanseras det upp av höt istället (annars kan jag inte ge mer hö då energin är extremhög).
De andra sakerna behöver jag dock varken öka eller sänka, potatisprotein t.ex.
Det hade ju varit helt omöjligt med ett helfoder.

Det tror jag säkert de gör.
Jag svarade bara på att det inte är mindre kontroll på färdigsidan.

Och det går att laborera med att höja och sänka med både färdigfoder och rena råvaror beroende på hur man blandar dem. Det går ju att tillsätta och blanda även med färdigfoder, antingen byta till foder med andra värden, blanda olika färdiga eller tillsätta valda rena råvaror sas. Precis som det går att blanda och fixa med rena råvaror.
 
Det tror jag säkert de gör.
Jag svarade bara på att det inte är mindre kontroll på färdigsidan.

Och det går att laborera med att höja och sänka med både färdigfoder och rena råvaror beroende på hur man blandar dem. Det går ju att tillsätta och blanda även med färdigfoder, antingen byta till foder med andra värden, blanda olika färdiga eller tillsätta valda rena råvaror sas. Precis som det går att blanda och fixa med rena råvaror.

Ok till första stycket.

Jag förstår ju andra stycket också men då har man ju tappat anledningen till att ha ett färdigfoder, tänker jag.
 
Ok till första stycket.

Jag förstår ju andra stycket också men då har man ju tappat anledningen till att ha ett färdigfoder, tänker jag.

Pja, det kan ju bli färre bitar att laborera med. Och det kan funka större delen av året.

Ibland tränar man ju mer/tävlar mer/mindre under en period, man har andra krav pga dräktighet etc. saker kan förändras utöver grovfoder.
Då kan man byta sorts foder eller kombinera. Det är inte så bökigt med två färdigfoder tex. I vissa fall slipper man kanske ge mineraler, övriga tillskott iom det.

I vissa fall vill man inte ge kraftfoder alls. Det funkar ju fint det med bara hästen får i sig vad den behöver.

Precis som vissa vill blanda själva och det funkar för dem.
 
Problemet med färdigfoder är att mineralbalansen blir helt åt skogen. Inget färdigfoder matchar svenska grovfoder. Att hästar får tillräckligt med järn från grovfoder i Sverige är en realitet liksom att alla färdigfoder inklusive mineralfoder har järn tillsatt vilket ingen häst i Sverige behöver. Järnöverskott gör hästar sjuka liksom mineralobalanser gör. Dessutom har EU regler om att enbart tillsatt järn behöver skrivas ut på säcken vilket gör det hela än mer problematiskt eftersom man då inte har en susning om vad man egentligen ger utan egen analys av det färdigblandade kraftfodret.
 
Problemet med färdigfoder är att mineralbalansen blir helt åt skogen. Inget färdigfoder matchar svenska grovfoder. Att hästar får tillräckligt med järn från grovfoder i Sverige är en realitet liksom att alla färdigfoder inklusive mineralfoder har järn tillsatt vilket ingen häst i Sverige behöver. Järnöverskott gör hästar sjuka liksom mineralobalanser gör. Dessutom har EU regler om att enbart tillsatt järn behöver skrivas ut på säcken vilket gör det hela än mer problematiskt eftersom man då inte har en susning om vad man egentligen ger utan egen analys av det färdigblandade kraftfodret.

Fråga då jag faktiskt aldrig hört om det. Vad är faran med järnöverskott? På vilket sätt kan hästen bli sjuk?
 
Fång, metaboliska sjukdomar, leverproblem osv. Googla på ironoverload så hittar du mycket information.

Har du någon källa forskningsmässigt på att just fång skulle vara kopplat till överskott på järn ? Vore intressant och ffa betydligt mer relevant än googlingar på diverse som google erbjuder :)

Lite nyfiken utöver det på vilka metaboliska sjukdomar , leverproblem etc som är fastställt relaterade till överskott på järn ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp