Mugg+annat sår?

Itzyditzy

Trådstartare
Innan jag skriver nåt så vill jag bara säga att jag har tid hos veterinär ikväll..

8be77bb38ddf29a72b2337a1efe33de9.jpg


Såhär såg hästens ben ut igår förmiddags. Svullen men inte varm. Såret i karleden hade kommit över natten. Muggen var bättre än dagen innan också då jag smetade på ett lager tjärsalva. När vi kom ut igårkväll var benet mer svullet, hon vill inte riktigt stödja på det och det varmt.

Imorse när mamma kom ut till henne var det svullet även på framsidan. Så det blir hela tiden värre.. Är det någon infektion tror ni?
 
Innan jag skriver nåt så vill jag bara säga att jag har tid hos veterinär ikväll..

8be77bb38ddf29a72b2337a1efe33de9.jpg


Såhär såg hästens ben ut igår förmiddags. Svullen men inte varm. Såret i karleden hade kommit över natten. Muggen var bättre än dagen innan också då jag smetade på ett lager tjärsalva. När vi kom ut igårkväll var benet mer svullet, hon vill inte riktigt stödja på det och det varmt.

Imorse när mamma kom ut till henne var det svullet även på framsidan. Så det blir hela tiden värre.. Är det någon infektion tror ni?

Jag skulle tro att det är muggen som sprider sig, de kan bli rejält svullna och halta av det.
 
http://www.bukefalos.com/threads/skydd-i-hagen.1255151/page-3#post-16531450

Med tanke på din tidigare tråd hade jag ännu funderat på någon giftig växt eller solkänslighet. Hon har haft problem hela sommaren?
Håller med här.
Jag skulle nog inte kalla det för SOLkänslighet, då orsaken mer är grundat av fotosyntesen (fotosensitivitet) som ger skador av solljus.
Ts. Nu kan man hoppas att de flesta Vet är insatta i den problematiken o jämför gärna din hästs sår med de i fotosensitivetstråden. Det gula är typiskt
 
Håller med här.
Jag skulle nog inte kalla det för SOLkänslighet, då orsaken mer är grundat av fotosyntesen (fotosensitivitet) som ger skador av solljus.
Ts. Nu kan man hoppas att de flesta Vet är insatta i den problematiken o jämför gärna din hästs sår med de i fotosensitivetstråden. Det gula är typiskt
Håller med, i synnerhet sår som dyker upp under natten får varningsklockorna att ringa hos mig.
 
Jag har väldigt lite erfarenhet av annat än lindrig mugg som jag lyckats få bukt med med väldigt enkla medel. Dock blir man ju fundersam över vad som ligger bakom eftersom hästen har haft liknande problem hela sommaren, och också i nåt skede drabbats av nån sorts allergisk reaktion med utspridda uslag (insekter? giftiga växter?).
 
Vet du.
Jag skulle tippa att den mesta muggen som uppkommer under en sommar består av ngn slags växtreaktion.

kommer ihåg när mitt sto var ungt, så fick hon hemsk mugg o rasp på alla 3 vita ben.
Hon har aldrig gått i leriga hagar o muggen kommer under betestiden

Men vad tusan. Samma dag som förlossningen fick jag ju ta ut Vet på sönd för hemsk mugg. Hon fick hippotrim vilket oxa var tur iom att efterbörden inte släppte dagen efter. Varför ringer inte klockorna??? Det var ju solklart. Hon ville ej heller vara ute, men det la jag skulden på insekterna.
När ska man lära sig?????
 
Jag hade oxå en häst tidigare som fick hemsk mugg/rasp sommartid varje år och jag behandlade mig tokig utan att förstå.
Det var först när hästen såldes och inte uppvisade några problem efter miljöbytet som jag började inse att det nog var växtreaktion och visst hittade jag alsikeklöver när jag började leta i hagarna !
 
Chilismugg005.jpg
Chilismugg006.jpg


Nu är detta ganska gamla bilder och här har jag kämpat ganska länge med detta. Och det var innan man pratade om fotosensiblitet (jag och axel slet vårt hår här på Buke en höst)... Men hoppas du ser likheten @Itzyditzy

PM:a mig för en vet i ditt område som vet vad det handlar om, OM nu inte din veterinär fattade. Bara en antibiotikasalva och lite sånt funkar inte.
 
@Itzyditzy uppdatera gärna med vad veterinären säger idag! :)
:(:(:(:(

Har kommit hem nu utan häst :(
Hon fick stanna kvar hos doktorn och kan komma hem tidigast på onsdag.

Kom dit och sprang med henne direkt. Då visade hon 2 gradig hälta vilket hon inte alls haft innan. Då konstaterade dem att det inte var pga muggen svullnaden hade kommit. Framme på hoven va det som en hängmage över själva hoven. Så dom stack hål och där kom var. Då hade dom funderingar på att det kunde vara en hovböld som vandrat. Men efter lite mer undersökning där var det inte de.

Dom smörjde penicillin på muggen och det andra såret och hon fick bandage. Tre olika sorters antibiotika och så skulle vi höras av igen på onsdag. Dom pratade on att det kunde vara lymfangit men det var inte säkert förän dom ser att hon svarar på behandlingen.

Så det känns ju lite sådär nu att behöva lämna henne där på en klinik hon aldrig varit på.. Men men, vad jag hört så ska dom vara väldigt duktiga där också! Vår "hemmavet" är ju iväg på vm så det fick ju bli någon annan.

Förhoppningsvis får jag hem min älskling igen på onsdag:cry:
 
Ja, svullnaden är ju lymfangit, men den uppstår av något och den muggen/såret kan absolut vara orsaken. Konstigt att de inte tog prov på såret...

Hoppas det går åt rätt håll. Så där svullen har min också varit på alla 4 ben, det löste sig när såren behandlades rätt.
 
Ja, svullnaden är ju lymfangit, men den uppstår av något och den muggen/såret kan absolut vara orsaken. Konstigt att de inte tog prov på såret...

Hoppas det går åt rätt håll. Så där svullen har min också varit på alla 4 ben, det löste sig när såren behandlades rätt.

Ja precis.. Men det har ju kommit så akut så det var därför dom inte trodde det var pga det. Allt detta har ju kommit på två dagar. Hon har inte visat någon hälta öht. Jag blev helt förvånad att hon va det nu..

Men men, får som sagt hoppas att det är bättre på onsdag!
 
Jag tror att hon är halt eftersom det spänner. Inte pga nåt annat fel eller hovböld. Men det är ju min gissning. Förvånar mig att de inte tar såret på större allvar och tar leverprov.
 
Jag tror att hon är halt eftersom det spänner. Inte pga nåt annat fel eller hovböld. Men det är ju min gissning. Förvånar mig att de inte tar såret på större allvar och tar leverprov.
Det togs blodprov också. Så det kan ju va att de kollar levern där också. De sa att själva såren såg bra ut. Tvättade och smörjde med penicillin salva ju. Och Linda om så att det inte skulle komma in mer smuts.
 
Men man smörjer inte bara med penicillinsalva utan att veta vad det är för bakterier i såret, det är lite det som är problemet.

Men bra att de tog prover!
 
Men man smörjer inte bara med penicillinsalva utan att veta vad det är för bakterier i såret, det är lite det som är problemet.

Men bra att de tog prover!
Det kanske inte var pecillin. Men de smörjde med något iallafall.. Kanske bara var något som skyddade.
 
Det kanske inte var pecillin. Men de smörjde med något iallafall.. Kanske bara var något som skyddade.

men VAD var diagnosen? du måste ju som hästägare få koll på det och inte bara att de smörjde med ngt eller vad det handlade om osv? Kan du inte hitta ngn som du kan ha som hjälp runt dig som verkligen har koll? förlåt, men dina trådar blir så konstiga i de lägen du postar och att det verkar som att du inte riktigt vet ngt själv men samtidigt trots att du har folk runt dig osv så vet ingen ngt heller som känns vettigt?

BRA säger jag att hästen hamnade på klinik och fick stanna kvar där. Det är det bästa eftersom det tydligen blivit ganska stora grejer så sörj inte att hon står där - det är ypperligt eftersom det verkar vara så gravt att de väljer att ha henne kvar, det säger också lite om graden på det hela att hästen får stanna på klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 020
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp