Mugg av lindning??

H

Hoppa

En bekant till mig hade under en preiod en skadad häst som skulle stå lindad dygnet runt och kylas tre gånger per dag. Hästen fick efter ett tag mugg på det benet, och de (jag med för den delen) trodde då att det berodde på att den stod i vatten ca 3*20 min per dag. De ringde då till nån slags jourupplysning, som då sa att det berodde på att den skulle vara för hårt lindad?? Alltså, jag tycker det låter jättekonstigt, dels vet jag att det inte var mer lindat än vad som krävs för att lindan ska hållas kvar, och för det andra, måste man inte linda vääälidigt hårt då:confused:

edit:Hästen får i vanliga fall lätt mugg om hagarna är blöta
 
Sv: Mugg av lindning??

Mugg är bakteriellt så att den får mugg av lindor verkar knasigt. Däremot frodas bakterierna mer i blöta marker.
 
Sv: Mugg av lindning??

Hästen ska kylas 3 ggr/dag säger du, får huden torka upp mellan lindandet och kyningarna eller står den med blöta lindor hela dagarna? :confused:
 
Sv: Mugg av lindning??

Ehh självklart fick hästen torka innan lindan sattes på igen!! Dessutom användes ju inte samma pad hela tiden
 
Sv: Mugg av lindning??

Du tror inte det är så att veterinärerna trodde att ni hade lindat för hårt och hästen av den anledningen fått kavsår?

Tycker också det låter lustigt att det skulle vara mugg.. Däremot skulle jag kunna tänka mig nån typ av eksem, eftersom huden blir så pass instängd. Så min fråga är, är du verkligen säker på att det är mugg?
 
Sv: Mugg av lindning??

Nu var det här några månader sedan, och muggen, som jag är helt övertygad om att det var, försvann redan efter några dagar. Vi använde en salva (kommer ej ihåg namnet nu) som vi alltid använder vid mugg. Hästen var inte lindad över karleden
 
Sv: Mugg av lindning??

Vad är det för självklart med det? Finns så mycket underligheter folk sysslar med och mugg borde en häst inte kunna få av torra ben och torra lindor. :cool:
 
Sv: Mugg av lindning??

Hästen fick efter ett tag mugg på det benet, och de (jag med för den delen) trodde då att det berodde på att den stod i vatten ca 3*20 min per dag.

Nu verkar ju muggen inte vara något problem längre, men jag reagerar över en sak, benet man lindar väl för bövelen båda benen om ett är skadat.

Annars har man ju en belastningsskada som i en ask.
 
Sv: Mugg av lindning??

Vad jag ville veta var om det öht är möjligt att få mugg av för hårt lindade ben som denna jourupplysning påstod. Därav denna tråd
 
Sv: Mugg av lindning??

Ja båda benen lindade, men bara det skadade kyldes med vatten, vilket jag tycker borde vara förklaringen till varför mugg uppstod. Därför ville jag veta om det nu kunde vara möjligt att få mugg pga ett för hårt lindat ben, eftersom denna jourupplysning påstod det till mina bekanta (man tycker ju att de ska ha koll och med ett så konstigt påstående så måste man ju undrsöka saken)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 547
Senast: Korven
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 876
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
879
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp