mugg,några tips

K

kallzon_

hjälp mej..
min häst har mugg på ett bakben på två ställen vad ska jag göra för att de ska försvinna? den håller på att sprida sej, hon är helt svullen.. :bow:
 
Det finns massor av trådar om mugg och dess behandling, sök efter dem så kommer du att få en massa bra tips.
 
Allvarligt om det har börjat sprida sig. Undvik blöta och leriga hagar och se till att hästens ben är torra och rena. Det finns bra salvor att köpa på tex hööks.
Lycka till! :)
 
Akta dig så att det inte blir rasp. för det kan ställa till problem. Det bästa jag har hittat mot Mugg eller rasp som min häst hade på båda benen, var på recept och heter celeston valerat comp. Ha på det! be veterinären om ett recept. lycka till
 
Är det svullet kan hon behöva medicin mot infektionen. Ring vet.
 
Vår häst fick under denna torra sommar mugg på alla fyra benen under betesgång.
Ringde till vet. som hade en idé om att mugg kunde bero på en rubbning av bakterier i tarmfloran. Lämnade därför in träckprov till ett lab för koll av bakteriefloran, och mycket riktigt, hästen hade för få e-colibakterier.
Rubbning av bakterifloran kan uppstå om hästen någon gång nu eller tidigare fått i sig någon giftig växt, eller fått i sig en liten tuss hö med mögelsporer på.(Vilket är väldigt lätt hänt om man har balat hö, det finns ju en mitten). För att komma till rätta med bakterierna fick vi ordinerat 1/2 liter A-fil om dagen. Fick också utav veterinären Sulfanilamidum att smörja med. Pållen har nu blivit smörjd och fått A-fil i 2 veckor och är nu helt bra från sin mugg. Hon skall få A-fil 2 veckor till, sedan tar jag nytt bakterieprov.

Bettan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Fazeem
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
898
Senast: Andromedae
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp