Mugg, solbränd... Eller!?

aida

Trådstartare
Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke.

Jag har 2 hästar, en 7åring (som varit i familjens ägo sedan hon var 2år) och en 1 åring (som är den föregåendes föl). Ingen av dessa hästar har tidigare varken blivit solbrända på sina vita mular eller haft mugg, nada! (trots olika stall, olika leriga hagar, inget speciellt solskydd, osv...)
De har båda bläs som går ner över mulen och 3 vita ben var.

I sommar blev båda 2 solbrända på sina mular, märkligt tyckte jag och började smörja in dem med solskyddsfaktor (bamse spf 50). Detta kom dessutom under en mulen period.
Det hjälpte inte, så jag tog hem dem från betet till stallet.

Dagen efter så hade alla de vita benen svullnat upp, ordentligt! Och de var allmänpåverkade. Nu insåg jag att detta kan inte bero på solen, det är något annat. Så jag ringde ut veterinären som kom samma dag. Mina farhågor bekräftades, de hade blivit växtförgiftade och drabbats av något som kallas fotosensibilitets reaktion.

Benen drabbades sedan av något som såg ut som svår mugg/rasp. (börjar som serumutsvettning)

De fick absolut solförbud och leverprover togs (negativa i mitt fall, tack och lov. Annars så hade de inte heller fått lov att äta gräs).

Tyvärr saknar veterinärerna (i alla fall vad min sa) kunskap och erfarenhet av detta, då det är ovanligt. Men jag börjar undra om det är så ovanligt egentligen...?

Jag känner igen så många symptom när jag läser i trådarna här! Visst kan hästar bli solbrända och få mugg utan att de har blivit förgiftade, men när muggen kommer på sommaren (kanske har det inte ens varit blött och lerigt) och de blir solbrända trots att det inte varit gassande sol i flera dagar.. jag undrar om det inte är fler som faktiskt tuggar i sig sådant som de borde rata (inte borde finnas) i hagen?

Efter detta har jag läst allt jag hittat på nätet om detta. Och förstått att det som sägs att hästar inte äter giftiga växter, för att de smakar illa, är en myt. De giftiga växterna kan ha en speciell smak, men hästarna kan istället utveckla ett speciellt begär efter den växten.

Och det finns massor av växter som orsakar detta på olika sätt. Vi har än så länge inte hittat vilken som har gett denna reaktion på våra hästar. Jag kan tillägga att även de andra 3 hästarna som gick i samma hage senare fick samma reaktion, i olika grad. På den ena såg det bara ut som klassisk mugg, ingen direkt svullnad.

Det tog ca 1,5 månad innan symptomen la sig på mina hästar och lika lång installning under dagtid. Nu går båda ute dygnet runt igen, utan problem, utan solskydd, i andra hagar. Inga symptom har blossat upp igen och de blir inte det minsta solbrända på sina mular. Det är ett fåtal krustor kvar på benen på den ena, men de trillar av allt eftersom.

Detta blev ett långt inlägg, hoppas att ni orkar läsa!
Jag undrar alltså hur många därute som behandlar symptomen för mugg och/eller solbränna på sina hästar, fast att det kanske faktiskt finns en bakomliggande orsak till dessa symptom. Som då skulle kunna vara olämpliga växter?

(Tillägger att detta var första sommaren på detta betet för mina hästar)

Några bilder när mina hästar.

Benen har svullnat upp
283984_10150256678393113_668158112_7530032_4733912_n.jpg


Serumutsvettning
264737_10150256678438113_668158112_7530033_5037080_n.jpg


Bränd mule, smord med socatil (vilket jag nu i efterhand vet var fel behandling, det blev värre)
284369_10150256678523113_668158112_7530035_4954638_n.jpg


Sprickor i huden och krustor börjar bildas
283289_10150256678578113_668158112_7530037_4604000_n.jpg


Ordentligt svullen
268423_10150256678708113_668158112_7530040_217777_n.jpg
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

ja det där såg inte roligt :(.....

Min häst fick mugg för ett tag sen och hon gick på bete men tyvärr så är det sankt på en del på hagen och där stog hon naturligtvis ofta...
Jag tog ut en veterinär eftersom den spreds sig trots att jag höll rent och smörjde.
Men han konstaterade att det var mugg men tog ett blodprov utafall att om det är nån infektion eller något annat.
Jag har inte fått något svar än men jag hoppas att det visar att hon är frisk.

Nu står hon inne om nätterna och hon var aldrig heller svullen i benen (som tur var).

Men det är som du skriver att det kan vara växterna ute i hagen...hmm ska faktigst kolla upp det.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Det där gör jävligt ont o i mitt fall var det inte mugg utan huden gick in i nekros o släppte o den fick dessutom infektion i det- jo muggbakterier mitt i allt.

Min hade leverpåverkan o blev bättre sedan jag lät den stå inne o slutade att gå med den för svullnaden. det blev värre även om svullnaden gick ner en gnutta o blev sen ännu tjockare.
den var även röd i kronranden.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Vilka ben är påverkade? Har hon vita ben?

Mina har ju ett svart ben var, detta var helt opåverkat hela tiden, inte heller svullet.
Den hästen som inte blev svullen hade bara vitt över kronan. De som blev svullna hade halv/helstrumpor.

Jag funderar också på om den första svullnaden och serumutsvettningen kanske missas av många. För om hästen går ut dygnet runt och rör sig så hålls den värsta svullnaden nere och då kanske ägaren inte märker något fören krustor (mugg) har bildats och tror då att svullnaden beror på muggen.

Blodprovet visade inget på mina, så det behöver det inte göra.

Det finns 3 sätt för fotosensibiliteten att utvecklas. (om jag har förstått det rätt)

1) Giftiga växter som skadar levern. Levern kan då inte längre fullständigt bryta ner klorofyllet i gräset. Då bildas giftiga ämnen som samlas i huden och där reagerar det med solens UV-strålning och orsakar cellskada.

2) Giftiga växter som har ett ämne som tas upp intakt i tarmen, går direkt ut i huden och reagerar på samma sätt som ovan med solens UV-strålning. Skadar inte levern.

3) Växtsaften från giftiga växter hamnar på huden och skapar en lokal reaktion i kombination med UV-strålningen.

I mitt fall var det nummer 2.

Jag tycker absolut att du ska kolla hagen och nämn gärna fotosensibilitet för din veterinär.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Ja jag upplevde faktiskt också att vändningen för mina kom efter att de hade stått inne 1,5 dygn.
Jag hade helatiden släppt ut dem på natten, men efter ca 2 veckor så chockade den stora på penicillinet (som om att det inte räckte som det var :grin: som tur var så gick det bra) och de fick då stå inne den natten.
Kvällen efter så hade det kommit tillbaks en gnista i ögonen på henne igen och hela hon utstrålade en pigghet som hade varit borta sedan de blev sjuka.

Den hästen var också röd i kronranden. Men ingen av våra drabbades av nekros... tror jag, hur ser man det :confused:
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Hon har 4 vita ben men ingen svullnad alls....jag var ute varje dag hos henne eftersom jag rider henne fast hon går på bete :).....

Jag ska absolut prata med veterinären om fotosensibilitet....sen ska jag efter jobbet gå ner i sommarhagen och kolla in växterna...jag ska ändå kolla till vattnet till dom hästarna som är kvar på betet....
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Har sett en häst som ätiti johannesört och den såg ut ungefär så där. bara vita områden drabbade.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Ja johannesört står med på listan över misstänkta växter. Liksom en hel rad med andra växter som kan ge dessa symptom.

Men vi trodde att vi hade hittat vilken växte det var (vild palsternacka) och betet putsades då ner. Men sen så har vi insett att det inte kan vara den, då det är växtsaften från denna som ger lokala symptom på huden, alltså inte en systemisk reaktion som det blev för våra hästar.

Så därför kunde vi inte inventera vad det fanns mer för växter i hagen. Nu borde det dock ha växt upp igen, så det är väl dags att ta en sväng med en flora och listan med misstänkta växter och kolla.
(men jag kommer troligtvis inte våga släppa mina hästar där igen ändå)
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Har behandlat både mugg och solbränd mule på mitt vamblodssto i sommar. Torr hage så jag tyckte att det var konstigt att hon fick mugg på alla fyra benen (tre bruna och ett vitt). Däremot inte allt så kraftigt som på dina utan bara lite mugg. Använder barfotaboot så jag vet inte om hon kan ha fått mugg från dessa. Har funderat på både bootsen och på att hon har ätit något konstigt. Nu när jag tänker på det så kom muggen i samband med att hon brände sig på mulen, bränd en gång under hela sommaren. Har inte haft en tanke på att det kan hänga ihop.

Det är dock första sommaren jag har henne så vet inte om hon brukar bränna sig på mulen.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Jag har faktiskt också funderat på det du skriver och tror det ligger någon sanning i det .

Det som jag upplever är just att *muggen* kommer efter midsommar ?

Det stämmer inte riktigt med mugg ,det är ju den torraste tiden på året ,dock börjar ju klövern då blomma (alsike ) så jag har funderat på samband .

Nu vet vi ju att Alsike kan ge fotosencibilitet på hästarna men jag tror många då får mindre symptom dvs mer liknande mugg .

Tyvärr råkade ju dina riktigt illa ut ...

Mia
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Just detta med fotosensibilitet, så är det främst de kroppsdelarna som saknar pigment som drabbas. Alltså vita ben och mular mm. Eftersom de är känsligare för uv-strålning (måste ju vara som att jämföra en mörkhyad person med en rödhårig (albino?)).

Men jag hade haft det i bakhuvudet om jag var du, ta en sväng i hagen och leta efter konstiga växter (numer misstänker jag allt som inte är gräs). Kanske kan bootsen har retat huden och gett bakterier ett fäste och "vanlig" mugg utvecklats?

Men just sambandet med att det brända och muggen kom samtidigt, hade fått mig att bli misstänksam.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Ja men precis, att de utvecklar mugg mitt i sommaren, i torra hagar.. det är märkligt!
Det är ju mer försåtligt om det kommer på vår eller höst och de står i leriga hagar.

Just mina drabbades rejält ja! Det kan säkert vara individuella skillnader och även beroende på vilken växt (ämne) som har orsakat det hela och hur mycket de har ätit. Och som jag har tyckt mig märka, så påverkar nog även hur mycket vitt de har överlag på kroppen. En häst med mycket vitt blir nog säkert mer påverkad.

I vissa trådar jag har läst här så står det om återkommande mugg varje sommar som är svårbehandlad. Någonting måste ju utlösa eländet..?
Också de som blir solbrända på mularna varje år, vad är det som gör att vissa blir brända men inte andra? Alla vita tecken är väl opigmenterade? De kan väl inte vara så olika känsliga för solen? (eller tänker jag fel?) De kan ha olika mycket päls som skyddar, men på mulen har väl alla tunn päls?

Kul att läsa att det är fler än jag som har funderat mellan sambanden!
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Jag har faktiskt också funderat på det du skriver och tror det ligger någon sanning i det .

Det som jag upplever är just att *muggen* kommer efter midsommar ?

Det stämmer inte riktigt med mugg ,det är ju den torraste tiden på året ,dock börjar ju klövern då blomma (alsike ) så jag har funderat på samband .

Nu vet vi ju att Alsike kan ge fotosencibilitet på hästarna men jag tror många då får mindre symptom dvs mer liknande mugg .

Tyvärr råkade ju dina riktigt illa ut ...

Mia
Jag har sett till att hästarna har ätit upp plantorna innan blomning. Det är ju ngn svamp eller liknade som just ger förgiftningen.
Alsike i sig är inte giftigt.
Är det för rikligt skulle jag se till att slå det.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Jag har sett till att hästarna har ätit upp plantorna innan blomning. Det är ju ngn svamp eller liknade som just ger förgiftningen.
Alsike i sig är inte giftigt.
Är det för rikligt skulle jag se till att slå det.

Fast hjälper det att slå det (mer än för stunden ) ? Har fått för mig att det är som ogräs /maskroser att dom skjuter upp en ny blomma ? Men jag kanske har fel ? Det kanske är nya skott som kommer senare ?

Mia
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Nej den måste först skjuta upp en själk, sätta blad osv växa flera dm hög. inte så sofistikerat försvar som maskrosen som gömmer sina blad o kan blomma på en cm höjd.

vitklövern är snabbare- lägre, men blommar oxå i perioder.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Har också råkat ut för detta i sommar (skrev en tråd om det) och börjar förstås fundera. För några år sedan upptäckte jag för första gången att de hästar som gick på ett speciellt bete över sommaren fick mugg. Även på de vita nosarna. Kopplade inte alls ihop det med växtförgiftning utan hade egna teorier om att det var markförhållandena, någon speciell jordbakterie osv.

I år: samma sak fast på ett annat bete. Fölet har varit kraftigast drabbat, och flera av de vuxna har inte haft några symtom alls.

När jag tar hem dem försvinner symtomen sakta men säkert.

Funderar: Hur gjorde man förr? Rensade man hagarna från giftiga växter, eller är dagens hästar känsligare? Kan inte minnas att jag såg sådant under min ridskoletid förutom mugg då och då.

Kan hästarna bli immuna tror ni, helt enkelt vänja sig vid att äta just den eller den växten så att de inte reagerar längre?
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Finns älggräs med på listan över misstänkta växter? Det finns i min hage i alla fall. Hästarna äter inte av det men hon kanske har tagit en tugga...

http://4.bp.blogspot.com/_q0hkOye9XYY/TDpHzr1ROsI/AAAAAAAAAEI/c7UBs95EAeM/s1600/Älggräs.JPG

Nej, den står inte med på listan, jag har inte hört talas om den innan.
På SVA´s hemsida står den med under oönskade växter och det står så här om den:
"Växten är ej giftig men kan vara ett besvärligt ogräs och ta upp mycket plats i vallar, då det oftast ratas av betesgående djur."

Jag har försökt hitta den där jäkla lappen som veterinären hade fått från giftinformationscentralen, med de vanligaste växterna som orsakade detta, men jag måste ha lagt den på nått smart ställe.

Men de som jag vet stod med på listan var
Alsikeklöver
Johannesört
Björnloka/jätteloka

Sen enligt SVA så är det även
Myrlilja
Bovete
Vildpersilja

Det finns säkerligen fler..

Länk till SVA Meny till vänster med listade giftiga växter, beroende på hur allvarliga förgiftningar de ger.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Om jag har förstått det rätt så är det väl inte heller hundra säkert att denna mikroorganism inte kan finnas på andra klöversorter än alsikeklöver? Har du hört något om det?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp