surprice1985

Trådstartare
Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet.
Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit pga att hon går i en hage med mycket bete nu och det har bara varit lite svullet när jag tar in på kvällen och mer på morgonen när jag släpper ut.
Är precis som om hon är mycket gallig liksom...
Men nu har hon ju fått skorpor i karleden på samma ben...
Är jätte torrt o fint i hagen.

Jag hade henne utlånad på foder tidigare i våras och efter att ha gått i en lerig hage en tid blev hon svullen i vad jag tror är samma ben och ganska snabbt efter började hon få mugg skorpor och sen spred de sig super snabbt och hon tappade pälsen på benet!
De hade fått någon salva utskriven av vet. som efter en tid hade hjälpt..
Verkar ju som att det är samma skit hon får nu igen då men det lustiga är att första gången hon fick det så hade hagarna hunnit torka upp o bli fina igen och nu är det ju inte heller någon lera ute??

Hon är en skimmel så kan ju vara känsligare men har aldrig haft problem med detta förr...
Hon drog på sig mycket hos fodervärden och nu trodde jag äntligen att i kunde få lägga det bakom oss (var kraftigt halt när hon kom hem) men så kommer detta tillbaka :(
Ska givetvis ringa vet. imorgon, är rädd att det ska gå lika snabbt femma gången, men tänkte höra om någon varit med om nåt liknande?
Nu har jag nyligen fått hem henne betäcknings stationen och hoppas att hon blivit dräktig så det känns inget skoj att sätta in massa behandligar...
 
Sv: Mugg??

Mitt förra sto fick typ "elefanben" när hon stod inne på natten när hon hade mugg. Annars grönsåpa, någon mjuk salva, håll det torrt. Mugg brukar komma innefrån (magen) och beror inte alla gånger på att det är blött i hagen. Kan även vara torrt och fint och även få mugg ^^

Kolla med vet:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 713
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp