Gör en blandning av olja och vitlök och lägg på. Torskleverolja (finns på apotek) är en bra olja, fast den luktar urk. Viktigast är att det är torrt i hagen och inte så lerigt men det kan ju vara svårt att undvika.
 
Jag har skrivit det på flera andra trådar. Använd fotsvampsalva och smörj på en gång om dagen så är muggen snart borta. Funkade kanonbra för min häst.

Lotta
 
Jag fick en salva som heter Celeston utskriven av veterinär för flera år sedan o sedan dess har jag inte sett röken av mugg... :)
 
Hej vi använder GNLD:s "Aloe Vera Gel" på våra hästar det brukar försvinna på mindre än en vecka :banana:
 
Har för mig att det finns nåt
som heter Restruction Lotion.
 
Virkon S tar död på bakterierna, men det kan torka ut huden så man måste smörja med en fet salva också tex Idomin. Fungerade jättebra på min häst.
 
Som du ser finns ungefär så många förslag som det finns hästägare . . . och således inget "undermedel". Jag bidrar med ytterligare ett förslag: När muggen är "svampig": Tvätta rent med steril koksaltlösning & torka tort med sterila/rena kompresser (el.liknande). Smörj in med ett ordentligt lager salisylsyrevasilin. Upprepa varje dag när muggen är helt "färsk", men när hårda skorpor börjar förekomma endast varannan dag. När muggen är helt "förskorpad" låter du den vara (under uppsikt). Försök bara hålla en torr miljö, om det går. Funkade bra för mig!
 
Har provat Celeston men dels är det karensbelagt ( tävlar mycket) och dels väldigt starkt. Det försvann för en tid och dök sedan upp igen. Vissa säger att mugg är relaterat med magproblem. Kan i vissa fall hålla med, min häst har under den tiden varit orolig i magen. Jag använder Aloe Jelly från Sasco. Det är 100 % jelly vilket inte räknas som doping. Tryck ut ordentligt och täck med kompress och VetFLex. Låt sitta över natten och ta bort på morgonen. Tog 2-3 dagar. Eftersom jag alltid smörjer med något preparat på karlederna har jag helt gått ifrån helosan till förmån för Jellyn. Det verkar förebyggande ochär bakteriedödande, håller dessutom insekter såsom flugor och knott borta från "sårområden". Lycka till! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
676
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, har häst med envis mugg. Nu börjar det regna och all snö smälter= inte så trevligt i hagarna. Tips på hur man skyddar karleden mot...
Svar
1
· Visningar
392
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp