Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

Immer

Trådstartare
Vi har fått en ny valack i flocken, och stona fullkomligt bjuder ut sig så snart han visar sig. Nu går valackerna i en hage och stona i en annan, så det är lugnt, men stona verkar vara ständigt brunstiga.
Jag kom att tänka på att jag har munkpeppar hemma i foderkammaren, men har totalt glömt bort hur mycket man ska ge, och hur länge man måste ge innan det ger någon effekt. Någon som vet?
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

Jag hade en arabvalack som fick munkpeppar eftersom att han var väldigt hingstig när stona brunstade och gärna hoppade på dom om han fick. :angel:

När jag märkte att stona var på G brukade jag bara slänga i kanske 1 tesked munkpeppar i maten och det verkade samma dag om jag inte minns helt fel. :)

Jag gav även munkpeppar åt ston som vart väldigt ojämna i humöret och det hjälpte även dom. :)
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

Dosering häst:

Ponny 10 gram/dag (1 msk)

Häst 15 gram/dag (1 1/2msk)

Enl. Tahorseware
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

Tackar för svaren :bow:

Jag hoppas stona brunstat färdigt för den här gången, och vi tänker göra ett försök att släppa ihop flocken imorgon. Om jag börjar ge munkpeppar till grabbarna idag så blir de kanske inte så lättflörtade nästa gång :p
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

hej, nu är jag åter efter långt uppehåll.
vad i Munkpepparen är det som gör nytta och hur märker man det? Har aldrig hört detta förut, kanske har jag legat under en sten för länge?? Min gamle lipizzaner hade verkligen behövt detta. tänk om jag vetat
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

hej, nu är jag åter efter långt uppehåll.
vad i Munkpepparen är det som gör nytta och hur märker man det? Har aldrig hört detta förut, kanske har jag legat under en sten för länge?? Min gamle lipizzaner hade verkligen behövt detta. tänk om jag vetat

Det innehåller ämnen som påverkar hypofysen och balanserar alltså hormonerna. Jag minns inte just nu vilka ämnen eller på vilket sätt dock, men det går ju att googla :)

Jag har själv aldrig provat det på häst, men hade en hund med extrem hanhundsaggression samt "cocker rage syndrome" som det verkligen fungerade bra på. Hunden levde tre lyckliga och i stort sett problemfria år tillsammans med två andra hanhundar.
 
Sv: Munkpeppar - hur mycket och hur länge?

"Som namnet antyder så har munkpeppar använts av munkar för att hjälpa dem till avhållsamhet. Det fungerar lika bra på hästar som på munkar. Vanligare är ändå att ge krånglade ston munkpeppar. Ston som överbrunstar, är ilskna, griniga eller allmänt svårhanterade brukar svara bra på munkpeppar. Forskning på människa visar att örtens hormonliknande substanser påverkar hypofysen och balanserar hormonavsöndringen. Man får anta att det går till på samma sätt hos hästar. En intressant iakttagelse gjordes av tyska forskare som studerade PMS-besvär hos kvinnor. De med besvär konsumerade i snitt mer än 60 % mer processade kolhydratet, nästan 300 % (!) mer socker, nästan dubbelt så mycket salt samtidigt som övrigt mineralintag var avsevärt mindre än hos besvärsfria kvinnor. Örter är inte den enda vägen att gå för att behandla brunstbekymmer och PMS-liknande symptom utan man bör även se över foderstat och annan livssituation för stoet (eller valacken/hingsten). Det finns fler intressanta örter än munkpeppar om man vill behandla brunstbekymmer och märrighet med örter. Bupleurum är mycket lämplig ört för detta. Både bupleurum och munkpeppar finns i den kinesiska örtfarmakopén men det är bupleurum som används mest i Kina… Även i det gamla Egypten kände man väl till munkpeppar. Där var den känd för sina sårhelande och tandstärkande egenskaper som utvärtes preparat. Dess hormonreglerande egenskaper kände man inte till eller lade ingen vikt vid.

Egenskaper:
Hormonbalanserande anafrodisiakum. Kan lugna hormonstinna individer. Brunstreglerande.

Botaniskt namn:
Vitex agnus-castus

Del som används:
Frön

Sammanfattning
Extrakt från fruktn Agni casti fructus har tidigare ansetts motverka hypofyshormonet FSH men stimulera såväl LH som prolaktin. Nyare studier har emellertid visat att även prolaktinsekretionen hämmas. Detta innebär att en dopaminerg effekt erhålles. Kliniska studier har också visat en lindrande effekt mot symtomen i syndromet PMS.

Översikt
Munkpeppar är en liten buske som växer vilt i Grekland och Italien och även i varma områden i USA. Frukterna har använts medicinskt sedan 2000 år. Den grekiske läkaren, Dioscorides, beskriver att Munkpeppar har använts för att minska den sexuella lusten (Schulz et al., 1998).
Enligt den grekiske historikern Pliny, strödde man Munkpeppar i sängkläderna hos soldaternas kvinnor för att försäkra sig om deras trohet under soldaternas bortovaro i strid (Hobbs, 1996). Vetenskapligt utförda kliniska studier har inte bekräftat denna effekt. Historiskt har munkpeppar använts mot "dagen-efter" besvär, gasspänningar, feber och förstoppning (Hobbs, 1996). Munkpeppar har också använts för att framkalla menstruation och för att lindra smärtsam reglering (Mills, 1985), även för att stimulera laktation (Felter and Lloyd, 1985). Idag används Munkpeppar mot hyperprolactinemia och för "corpus luteum insufficiens". Vid hyperprolactinemi förorsakar excessive sekretion av prolaktin bröstsvullnad och bröst-smärta (Schneider & Bohnet, 1981). Kliniska studier har visat att munkpeppar kan användas för att hämma prolactin nivåer genom effekt över dopamin-receptorer (Jarry et al., 1991; Jarry et al., 1994). Munkpeppar påverkar också defekt luteal fas (Möhlenstedt et al., 1978, Schulz et al., 1998; Milewicz et al., 1993). I kliniska studier har munkpeppar visats lindra PMS, och speciellt bröst spänning och smärta (Wuttke et al., 1995). I jämförelse med vitamin B6 var munkpeppar betydligt mer verksamt när det gäller att minska mastalgi, premenstruell vätske-retention, huvudvärk, och trötthet (Lauritzen et al., 1997). Mellan 1943 och 1997, har mer än 30 kliniskal studier gjorts på munkpeppar. "



Ett långt urklipp kopierat från ett företag som säljer detta.

Har fungerat mkt bra redan efter ett dygn på vår hanhund 2 år, samt på ett av våra ston. Stoet får nu stroppy mare istället, som lugnar och har en mer avslappnande effekt. Dock blir det genast märkbart om vi missar en enda dag, och av den anledningen ska hon nu genomgå en större undersökning av veterinär, om hon kan ha ngn cysta eller tumör eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 663
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 867
Senast: Stereo
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 605
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp