Munkpeppar till cushing ponny?

viktoriaeriksson

Trådstartare
Hej, jag har en 15-årig ponny som visat några symptom på cushing, vi har ännu inte gjort ett test men det ska göras inom kort. Och vi blev oroliga för att om han har cushing så är medicinen väldigt dyr! 2900 kr för 100 tabletter, det blev ungefär 1000 kr i månaden och vi har ingen lust att lägga ut dom pengarna eftersom han egentligen bara är en liten hobbyponny här på gården pga alla i familjen rider och tävlar stora hästar! Och vi har tänkt att sälja honom men nu när vi anar cushing är det nog svårare att sälja...

Så varför jag skapar en tråd är för att jag läste någonstans att munkpeppar kan vara förebyggande mot cushing, jag har som sagt inte lust eller ekonomin att köpa medicin. Har någon några tips?? :(
 
Vart har du fått det priset ifrån? Jag betalar 1000kr för 60 tabletter. Jag har en liten ponny som bara behöver 1/4-1/2 tablett om dagen och det är individuellt. Så 1/2 tablett om dagen blir en kostnad på ca 8kr per dag dvs 240kr per månad och för mig är det inte dyrt eftersom hästar kostar så mycket ändå. Kanske man kan strunta i något annat onödigare tillskott istället? Hur många tabletter skulle din ponny behöva per dag? Visst är medicinen dyr, men helt klart värt det!

Tyvärr vet jag inte om munkpeppar funkar, men det kanske någon annan vet.

Hoppas det löser sig för er! Jag håller tummarna!
 
Tack för svar, jag har bara läst runt lite om priset på medicinen, vad heter medicinen du ger din ponny? 240 kr i månaden skulle passa perfekt då jag får 350 i månadspeng! Jag har som sagt inte tagit något prov än men han har visat symptomen långt hår nu i sommar (30 grader varmt) och en rejäl fett nacke som inte vill gå bort men han är jätte fit över allt annars i kroppen så vi misstänker cushing, så jag tror inte han behöver mer än max 1/2 tablett om dagen ifall han skulle ha cushing.

Tack för svar! Hoppet är tillbaka! :laugh:
 
(:laugh: Får inte bort denna smilyn..)

Jag har själv haft ponny med misstänkt cushing/PPID (visade dock negativt) & som jag förstod det rörde det sej om några hundralappar i månaden likt det @Ajabaja skriver. Det bästa är ju att ta ett prov så snart som möjligt och sedan rådgöra med din veterinär om ev. behandling (kostnader, prognos mm.). Många hästar svarar, som jag förstått det, bra på medicinering. Blir ju en del "specialskötsel" med en sådan häst så skönt att veta så man kan behandla pålle rätt.. :)
 
Det går också att beställa medicinen ifrån England. Det blir betydligt mycket billigare än att köpa den ifrån ett svenskt apotek. Skicka ett pm om du vill ha adressen dit. Det enda du då behöver är ett recept på medicinen på engelska också skickar du det till det engelska apoteket och de skickar medicinen till dig inom någon vecka.
 
Det går också att beställa medicinen ifrån England. Det blir betydligt mycket billigare än att köpa den ifrån ett svenskt apotek. Skicka ett pm om du vill ha adressen dit. Det enda du då behöver är ett recept på medicinen på engelska också skickar du det till det engelska apoteket och de skickar medicinen till dig inom någon vecka.

Är det samma medicin som man köper i Sverige? Recept på engelska, får jag tag på det hos min vanliga veterinär eller..? För det lät ju jättesmart och smidigt att beställa hem! :)
 
Ja det är exakt samma medicin som du köper på apoteket i Sverige. Receptet ber du veterinären att skriva som vanligt fast på engelska.
 
Ja de kanske har sänkt priset i Sverige och/eller höjt priset i England. Har de sänkt priset så är det ju bara att tacka och ta emot :)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
29 091
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Foder & Strö (JAG LÄGGER UT TRÅDEN HÄR OCKSÅ DÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR TIPS!) Hej, jag har en 15-årig ponny som visat några symptom på cushing, vi har...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: Gunnar
·
Hästvård Skulle ni säga att det är värt det, att köpa en ponny ( läromästare och 20 år) med cushings som äter prascend? Jag har ingen erfarenhet...
2
Svar
22
· Visningar
3 732
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 002
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp