Bukefalos 28 år!

Munkpeppar!

Y

Yamaha

Ni som har gett munkpeppar till era hormonstinna ston, hur mycket ger ni?
Jag har ett c-ponnysto som ska få men funderar lite över givan. Ger en msk i dagsläget. Hon kommer att stå på detta livet ut och då kanske en msk blir mycket, kan det räcka med en tsk när det värsta lagt sig? Eller ska hon ha mer? :confused:
 
Sv: Munkpeppar!

Jag gav 30g men sen bytte jag till Stroppy Mare från Dodson & Horell. För ett tag sen slutade jag ge eftersom vi hade planer på att betäcka och då märkte man verkligen hur mkt det hjälp. Stoet klättrar nästan in till stallkompisarna nu när hon brunstar, men när hon fick SM så märkte man aldrig av ngn brunst.
 
Sv: Munkpeppar!

Jag försökte ge munkpeppar till mitt sto med stort S. Det är bara det att den luktade välldigt mcyket, så hon vägrar äta även om man blandar ner det i ex.betfor. Stroppy mare luktar den något??
 
Sv: Munkpeppar!

Jag försökte ge munkpeppar till mitt sto med stort S. Det är bara det att den luktade välldigt mcyket, så hon vägrar äta även om man blandar ner det i ex.betfor. Stroppy mare luktar den något??

Stroppy mare finns i flytande form och "örtform" (typ blad). Luktar litegran men inte så farligt. Det flytande luktar rätt sött har jag för mig. Min häst älskar det.
 
Sv: Munkpeppar!

Jag gav munkpeppar till min hingstiga valack, och de va i pepparkorns form som jag la i maten, en halv näve om dan, fungerade mycket bra. allt hingst beteende försvann. Kan tänka mig att mitt alternativ är billigare än Stroppy mare
 
Sv: Munkpeppar!

Jag gav munkpeppar till min hingstiga valack, och de va i pepparkorns form som jag la i maten, en halv näve om dan, fungerade mycket bra. allt hingst beteende försvann. Kan tänka mig att mitt alternativ är billigare än Stroppy mare

Det är sådan munkpeppar jag har hemma för tillfället. När den är slut kommer jag förmodligen köpa mald munkpeppar och får då utfodringsanvisning. Hmm, du gav en halv näve, då ger jag förmodligen för lite.. Får öka på dosen..
 
Sv: Munkpeppar!

Stroppy Mare har jag aldrig hört talas om, alla i bekantskapskretsen ger munkpeppar. Varför valde du bort munkpepparn?
 
Sv: Munkpeppar!

Började köpa foder på ett annat ställe och frågade då om dom hade ngt hormonsdämpande och dom rekomenderade Stroppy Mare vilket i mitt fall har funkar helt otroligt bra.
Har som sagt slutat ge nu och min häst visar brunst som aldrig förr.
 
Sv: Munkpeppar!

skillnaden på SM och munkpeppar är att SM tar bort brunsten helt på stoet, munkpeppar stillar bara hormonerna.

Vill man ha bästa effekt så är SM de bästa.
 
Sv: Munkpeppar!

Jag funderar lite.. Är det någon skillnad på att köpa örterna som finns i Stroppy Mare löst, och sen blanda ihop själv, jämtemot att köpa den "färdiga" produkten (flytande/torkad)?
 
Sv: Munkpeppar!

beror ju på om du har det exakta innehållet eller inte, har du det och får tag i örter av samma kvalitet (med samma värden på innehållet) blir det ju samma.
 
Sv: Munkpeppar!

Varför ska hon stå på munkpeppar livet ut ?? munkpeppar är tänkt som en engångsgrej. Man ger en tid, och sedan ska man inte behöva ge något mer.
 
Sv: Munkpeppar!

Jag har hittat det här på en hemsida.

Innehåll; Vallmokronblad, Hallonblad, Kamomill, Järnört, Munkpeppar, Johannesört

Så då kanske jag kan göra eget avkok/dekokter. Men det kanske inte blir billigare?
 
Sv: Munkpeppar!

Det stämmer inte, munkpeppar kan du ge i perioder hela hästens liv, munkpepparn är inget som varar livet ut pgr av en behandlingsperiod.
 
Sv: Munkpeppar!

Min tränare gav munkpeppar till sin ena valack som tror att han är hingst för att han sulle kunna gå på bete med ston utan att riskera att har betäcker. Det fungerade i nästan en månad tills han började pilla bort det. Provade även malet i betfor men då åt han inte alls. Han ville ju bara roa sig lite.:D
 
Sv: Munkpeppar!

Kan kan man göra med det mesta, men munkpeppar är inte tänkt som att ge hela livet. Det är tänkt som hormonstabiliserande och därefter ska det inte behövas mer. Måste man ge det hela livet bör man söka andra vägar.
 
Sv: Munkpeppar!

Munpeppar är som de flesta örterna inget som varar hela livet. Det funkar under den tiden du ger munkepparn men inte efteråt. Det är samma sak om du äter tex...hormonmedicin du måste äta den hela tiden för att få i dig den hormon du behöver, slutat du äta dem får du inte i dig den hormonen...Samma sak med munkpepparn.
 
Sv: Munkpeppar!

Jag använder munkpeppar till min hingstiga valack maj,juni,juli när stona är som hetast:o Men för att få bästa effekt tar jag ca15g munkpeppar ca 0.5l vatten kokar upp låter koka en stund sen drar jag ner på 1 och låter det hela sjuda 15min sen silar jag över det till en flaska och ger i kraften.Funkar super eftersom han annars inte äter upp....Sen kanske man behöver en annan dos till sin häst så man får nog prova sig fram...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 451
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
550
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp