Munsanering

Monstermom

Trådstartare
I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder:

qHGQoaB.jpg



Idag tog jag den här:

2tKWjr3.jpg


Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns som det går utför för fort. :(
Förhoppningsvis blir det lättare att hålla efter i munnen på honom när tänderna väl är grundligt rengjorda i alla fall. (Och han har helt enkelt enormt lätt för att bilda tandsten, jag vet inte varför. Jag borstar hans tänder, det var inte bättre när han åt färskfoder, och han har noll intresse för att tugga på ben och liknande...)

Men, som jag har nämnt någon gång här förut så blir jag knäpp när han ska till veterinären! Alltså totalt koko, gör allt fel som jag vet triggar hans dåliga beteenden, drar och knuffar, blir stel och reagerar häftigt, höjd röst, velar vilket håll vi är på väg och vad vi ska göra, ja allt. Och att jag "ser" mig själv göra det här (allvarligt, det är som en out of body experience eller något :crazy:) gör bara att jag stressar ännu mer och agerar ännu sämre. Så Monster gör både utfall och gömmer sig under bänkar och bord... (Usch, nu börjar jag grina bara jag skriver om det! :o :banghead: )
Veterinärerna och vårdarna (heter det så?) är superduktiga, de är snälla mot Monster och försöker förklara för mig att jag kan slappna av, de ser att han bara är nervös (och det tror fan det, lär de väl tänka också :banghead:), men jag kan inte landa. Jag har en total blockering när det gäller just att ta honom till veterinären. Sist jag var dit (ett år sedan, bara för vaccination) sa de något trevligt skämtsamt när vi skulle gå om att nu kunde jag slappna av ett tag innan det var dags nästa gång, och jag svarar att förhoppningsvis dör hunden innan det är dags igen! :eek: :arghh: :banghead:

Så. Knäpp matte här. Skulle ni kunna försöka hjälpa mig lite med det här? Berätta för mig exakt hur det har gått till när ni lämnat in er hund för munsanering. (Herregud - lämna in! Jag har aldrig lämnat honom ifrån mig någonsin! Men visst är det det man gör, lämnar hunden och åker därifrån? Eller får man vänta?) Jag har inte gjort det här förut (ja, jag skäms, jag har inte tänkt förebyggande om tandvård tidigare :(), bara varit till hundtandläkare med frakturer och liknande. Börja från parkeringen gärna. Det kommer ju inte att förändra att jag blir Världens Sämsta Hundägare när jag väl står där själv, men det kan kanske förebygga lite så stressrampen börjar senare åtminstone. :(

Och när vi ändå är igång, ta i med skräckexempel på vad det kostat också... :cautious:
 
Måste du vara med inne på rummet då?
Finns många ägare som av olika anledningar inte kan/vill vara med när djuret blir undersökt. Dessutom sköter sig hundarna betydligt bättre utan husse/matte i närheten :)
 
Har du provat denna gelen?
Min hundar har ingen tandsten, om det bror på gelen eller benen dom tuggar, vet jag inte
Gelen kanske kan vara värt att prova i förebyggande syfte

* Länk raderad av moderatorn*

Vi lämnade vår hund för att ta ut 4 tänder, vi lämnade på morgonen och hämtade på eftermiddagen
Hunden va då groggy pga narkosen. För oss kostade allt ca 3000 kr, för liten hund
Stora hundar kostar mer att söva
 
Senast ändrad av en moderator:
Måste du vara med inne på rummet då?
Finns många ägare som av olika anledningar inte kan/vill vara med när djuret blir undersökt. Dessutom sköter sig hundarna betydligt bättre utan husse/matte i närheten :)

Jag vet faktiskt inte... Jag brukar ju hålla i honom när han undersöks, för även om jag beter mig som en ren idiot så har ju jag vana vid att hålla fast 50kg muskler som vill vara någon annan stans ibland. Jag skulle nog vara orolig att han skulle skada någon (inte nödvändigtvis bita! men han har brutit ben genom att försöka slita sig...) om någon som inte var van skulle försöka hantera honom fysiskt. Jag är bergsäker på att hans mer hotfulla beteenden skulle minska kraftigt om jag inte är med, men jag tror nog hans vilja att ta sig därifrån skulle kunna bli värre.
 
Börja från parkeringen gärna.
:D *kram*

1. Ring kliniken och säg som det är. Be dem berätta vad du kan förvänta dig, hur allt går till, vad det kan kosta. Fråga om det går bra att du inte närvarar vid undersökningen; förklara att du blir nervös och stressar hunden, att du oroar dig för hans beteende och om det går bra att de sköter det själva. Jag är övertygad om att det inte är något problem - de är vana.

2. Har du någon som kan följa med dig dit?

3. Andas.
 
Kan du inte åka dit och träna lite innan? :) Alltså bara träna på att vara där och hantera Monster som i vardagen, utan några undersökningar?

Det är tyvärr pyttelitet och trångt där, man är liksom antingen inne hos veterinären eller inte alls där, så det finns inga "jobba in från lagom avstånd"-möjligheter. Jag har nog dock börjat balla ur redan innan jag parkerat på gatan utanför.

Alltså, det är enormt pinsamt det här, men det är som något slags fobi. Jag kan inte kontrollera det - jag bokstavligen skakar och svettas när jag sitter och skriver i den här tråden nu...
 
Det är tyvärr pyttelitet och trångt där, man är liksom antingen inne hos veterinären eller inte alls där, så det finns inga "jobba in från lagom avstånd"-möjligheter. Jag har nog dock börjat balla ur redan innan jag parkerat på gatan utanför.

Alltså, det är enormt pinsamt det här, men det är som något slags fobi. Jag kan inte kontrollera det - jag bokstavligen skakar och svettas när jag sitter och skriver i den här tråden nu...

Men fy, stackare!
Kan du inte träna på något större ställe då?
Iofs låter det som att det kanske är klokt att börja på parkeringen.. :)
 
:D *kram*

1. Ring kliniken och säg som det är. Be dem berätta vad du kan förvänta dig, hur allt går till, vad det kan kosta. Fråga om det går bra att du inte närvarar vid undersökningen; förklara att du blir nervös och stressar hunden, att du oroar dig för hans beteende och om det går bra att de sköter det själva. Jag är övertygad om att det inte är något problem - de är vana.

2. Har du någon som kan följa med dig dit?

3. Andas.

Tack!

1. Ja, jag försökte, jag hade den planen när jag ringde... Jag kan inte ens prata i telefonen, jag fick inte fram hela ord. Veterinären fick mer eller mindre leka charader med mig för att lyckas boka tiden - vilket är som det brukar vara när jag ringer dit. De vet ju vem jag är och hur det brukar vara dock... Jag har tänkt att jag lämnar Monster i bilen och går in och pratar utan hund först i alla fall.

2. Nej tyvärr. Det är ju under arbetstid så det funkar inte.

3. Jobbar på't. :o :p
 
Det där ser inte så farligt ut tycker jag. Går det att borsta tänderna på honom, så prova det en period med Tropiclean Teeth gel - som jag upplever löser upp beläggningar väldigt bra om man kör en tid varje dag. Kompisen har helt fått väck tandsten på sin lilla chihuahua sen hon började med det :)
 
Men fy, stackare!
Kan du inte träna på något större ställe då?
Iofs låter det som att det kanske är klokt att börja på parkeringen.. :)

Ja, det kanske skulle funka... Köra till ett större ställe och träna utanför...

Frågan är väl om jag gör det bättre eller sämre i längden att utsätta Monster för "matte ballar ur"-scenariot mer än när det verkligen måste ske?
 
Det där ser inte så farligt ut tycker jag. Går det att borsta tänderna på honom, så prova det en period med Tropiclean Teeth gel - som jag upplever löser upp beläggningar väldigt bra om man kör en tid varje dag. Kompisen har helt fått väck tandsten på sin lilla chihuahua sen hon började med det :)

Jag har använt tropiclean på tänderna, det här är resultatet...

Nej, det är väl inte akut läge, men jag tycker det verkar bli sämre och jag tar hellre itu med det och ger förebyggande vård nu, än väntar till det är riktigt illa. Tycker du jag tänker fel?
 
Då är det nog inga problem; lämna över kopplet du bara. Är tiden bokad för undersökning enbart? Med ev åtgärder ett senare tillfälle?

Nej, det är tuta och kör som gäller. Han ska sövas och rensas där och då.

Men ja, det kanske är bäst att höra om de kan ta över helt. De är som sagt både duktiga och snälla med honom, om de tycker det är bättre att jag inte är med så är det nog bästa lösningen.
 
Ja, det kanske skulle funka... Köra till ett större ställe och träna utanför...

Frågan är väl om jag gör det bättre eller sämre i längden att utsätta Monster för "matte ballar ur"-scenariot mer än när det verkligen måste ske?

Du kanske kan hänga där lite utan Monster till en början? Ta med lite gött fika och en bra bok och börja på parkeringen?
Motbetingning du vet ;)

För det är klart, om du ballar ur varje gång ni åker till en veterinär så påverkar det nog inte Monsters stämning vid situationen så positivt. Jag tänker att målet med träningen är att du ska vara lugn när du är där?

Hur hade du tränat om det var Monster, och inte du, som fick panik av att åka dit?
 
Du kanske kan hänga där lite utan Monster till en början? Ta med lite gött fika och en bra bok och börja på parkeringen?
Motbetingning du vet ;)

För det är klart, om du ballar ur varje gång ni åker till en veterinär så påverkar det nog inte Monsters stämning vid situationen så positivt. Jag tänker att målet med träningen är att du ska vara lugn när du är där?

Hur hade du tränat om det var Monster, och inte du, som fick panik av att åka dit?

Då hade jag nog brutit ner det i minimala bitar och arbetat oss närmare hela bilden försiktigt och stegvis. Men jag är ju en rationell människa, jag ska ju bara skärpa mig! :D

Bra poäng. ;)

Jag lär inte kunna beta av hela blockeringen innan det är dags för skarpt läge, men börjar man inte så blir det ju aldrig någon skillnad. Dags att börja, alltså.
(Jag vill helst glömma att det här problemet existerar mellan gångerna det är aktuellt... :cautious:)
 
På vår klinik och tidigare djursjukhuset, körde de lättsövning på hundar som skulle munsaneras. D v s man lämnar in hunden på morgonen och hämtar på eftermiddagen.
 
Vi lämnade vår hund för att ta ut 4 tänder, vi lämnade på morgonen och hämtade på eftermiddagen
Hunden va då groggy pga narkosen. För oss kostade allt ca 3000 kr, för liten hund
Stora hundar kostar mer att söva

På vår klinik och tidigare djursjukhuset, körde de lättsövning på hundar som skulle munsaneras. D v s man lämnar in hunden på morgonen och hämtar på eftermiddagen.

Tackar!

Ja, han har tid på morgonen och ska vara fastande, så sövas ska han rimligen. Vi pratade inte om hämtning, men jag har bara förutsatt att han inte ska stanna över natten i alla fall - så gör man väl aldrig, ens om de ska dra tänder?

Jag räknar med någonstans mellan 2 500 och det dubbla, han har ju mörka beläggningar i hela käften så det lär vara en del jobb men jag tror(!) inget är så illa att han måste dra.
 
Då hade jag nog brutit ner det i minimala bitar och arbetat oss närmare hela bilden försiktigt och stegvis. Men jag är ju en rationell människa, jag ska ju bara skärpa mig! :D

Bra poäng. ;)

Jag lär inte kunna beta av hela blockeringen innan det är dags för skarpt läge, men börjar man inte så blir det ju aldrig någon skillnad. Dags att börja, alltså.
(Jag vill helst glömma att det här problemet existerar mellan gångerna det är aktuellt... :cautious:)

:D

Jag vet hur det är, jag känner lite likadant. Man är duktiga på att bemöta hundarna på rätt sätt, att tänka ut olika träningsstrategier osv, men när det gäller en själv så ska man bara skärpa sig liksom :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: kma
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 045
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 619
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp