Munsår (herpes) - Ont i ansiktet?

PathOfClovers

Trådstartare
Jag har som många andra "vilande" munherpes och får utbrott med munsår kanske 1 gång/år. Är just nu inne på dag 4 och det är så jobbigt att man vet hur segdraget det brukar vara, om än ett i-landsproblem.

Denna gången (och känner igen det från tidigare gånger också..) har jag liksom ont i typ hela den ansiktshalvan, strålande smärta i hakan, tandkött och kinden framför allt. Har tänkt förut att det är för att man spänner ansiktet konstigt typ när man ler för att undvika att spänna läppen i onödan. Men nu började jag tänka typ nervsmärta. Googlade och det verkar som att man kan få det..? Fler som känner igen detta?
 
Jag brukar inte få ont stor del av ansiktet, men kan få otroligt ont runt själva såret.
Hur behandlar du? Jag börjar med munsårs plåster ungefär 2 dygn sen handsprit efter det, har börjat få bukt med att det inte sprids längre i samma utsträckning. :)
 
Jag brukar inte få ont stor del av ansiktet, men kan få otroligt ont runt själva såret.
Hur behandlar du? Jag börjar med munsårs plåster ungefär 2 dygn sen handsprit efter det, har börjat få bukt med att det inte sprids längre i samma utsträckning. :)
Ja på själva läppen gör det ju sjukt ont. Kör med vectavir bara, aldrig hört om handsprit! Runt om eller direkt på? Svider det inte sjukt mycket? :nailbiting:
 
Jag har som många andra "vilande" munherpes och får utbrott med munsår kanske 1 gång/år. Är just nu inne på dag 4 och det är så jobbigt att man vet hur segdraget det brukar vara, om än ett i-landsproblem.

Denna gången (och känner igen det från tidigare gånger också..) har jag liksom ont i typ hela den ansiktshalvan, strålande smärta i hakan, tandkött och kinden framför allt. Har tänkt förut att det är för att man spänner ansiktet konstigt typ när man ler för att undvika att spänna läppen i onödan. Men nu började jag tänka typ nervsmärta. Googlade och det verkar som att man kan få det..? Fler som känner igen detta?

Det kan man väl tänka sig. Herpes är ju ett neurotropt virus. Låter som att en av ansiktsnervens tre grenar är påverkad. :)
 
Jag har ju fått mitt herpesutbrott i hjärnhinnan i stället och får då Valtrex/Valaciclovir för att undvika utbrott vid stressiga situationer. Har du sånna problem att det sätter sig på nerverna så skulle jag verkligen rekommendera att gå till en hudläkare och få piller utskrivna. Det där låter inte kul alls.
 
Jag har ju fått mitt herpesutbrott i hjärnhinnan i stället och får då Valtrex/Valaciclovir för att undvika utbrott vid stressiga situationer. Har du sånna problem att det sätter sig på nerverna så skulle jag verkligen rekommendera att gå till en hudläkare och få piller utskrivna. Det där låter inte kul alls.
Aldrig haft såhär mycket förut och är ju typ nån gång per år bara.. men pratade med mamma som är sjuksköterska och har munsår också nämnde också Valtrex.. Kanske skulle vara nåt.. knepigt att söka vård nu dock kanske med covid-skiten..
 
De hemska sjukhus-apparna som Kry kan skriva ut Valciklivir.

det finns en aminosyra man ofta har brist på om man besväras ofta. Nått på L. Googla och beställ hem den. Jag har bara ätit den en månad så kan inte utvärdera ännu.

hatar skiten.
 
De hemska sjukhus-apparna som Kry kan skriva ut Valciklivir.

det finns en aminosyra man ofta har brist på om man besväras ofta. Nått på L. Googla och beställ hem den. Jag har bara ätit den en månad så kan inte utvärdera ännu.

hatar skiten.
@PathOfClovers Satsa på 1177 för din husläkare eller Alltid Öppet (i Sthlm om du är kvar?) eller Regionens sjukvårdsapp så går pengarna till rätt ställe. Det brukar gå att lösa via videosamtal. Det är verkligen värt det om en har ont... (Citerade dig Gry för att det var svar ang Kry som jag inte tycker att folk ska använda i onödan, om en inte vill att skattepengar ska gå till riskkapitalister)
 
@PathOfClovers Satsa på 1177 för din husläkare eller Alltid Öppet (i Sthlm om du är kvar?) eller Regionens sjukvårdsapp så går pengarna till rätt ställe. Det brukar gå att lösa via videosamtal. Det är verkligen värt det om en har ont... (Citerade dig Gry för att det var svar ang Kry som jag inte tycker att folk ska använda i onödan, om en inte vill att skattepengar ska gå till riskkapitalister)
Precis, vill ju helst undvika de där apparna men är ju lockande när det är så smidigt.. Bor i Linköping nu..
 
De hemska sjukhus-apparna som Kry kan skriva ut Valciklivir.

det finns en aminosyra man ofta har brist på om man besväras ofta. Nått på L. Googla och beställ hem den. Jag har bara ätit den en månad så kan inte utvärdera ännu.

hatar skiten.
Har testat de tabletterna tidigare vet jag, men lätt att glömma ta dem när utbrotten kommer så sällan..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Mineur
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 424
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp