Munskydd

Kan du tänka dig att bära munskydd?

  • Ja

  • Nej

  • Vet ej


Resultat syns endast efter röstning.
Vi har numera munskydd på jobbet. Dock fungerar dom bara på så vis att dom hindrar bäraren ifrån att sprida viruset men inte mot att få det, så alla måste ha på sig skydden för att det ska fungera öht på jobbet.
 
Jag gillar att jag svarat nej på den här frågan och efter det använt munskydd. :angel: Dock i en speciell situation på jobbet vid ett tillfälle.
 
Och använda det hela dagen , sätta på och ta av flera gånger...

Vad sager att man anvander samma munskydd hela dagen och/eller tar pa och av det flera ganger?

Alla jag kanner har flera munskydd som tas av nar man ar ute i skogen, i bilen, eller hemma ... och sa tar man pa ett nytvattat munskydd nar man stiger ur bilen eller kommer tillbaka till sta'n fran promenaden i skogen.
Dessutom har vi nu kommit i kapp och kan kopa "riktiga" munskydd om man anser att man vill ha det.
 
Vad sager att man anvander samma munskydd hela dagen och/eller tar pa och av det flera ganger?

Alla jag kanner har flera munskydd som tas av nar man ar ute i skogen, i bilen, eller hemma ... och sa tar man pa ett nytvattat munskydd nar man stiger ur bilen eller kommer tillbaka till sta'n fran promenaden i skogen.
Dessutom har vi nu kommit i kapp och kan kopa "riktiga" munskydd om man anser att man vill ha det.
Jag bara utgår från de erfarenheterna jag har. De få som använder munskydd här omkring beter sig så att jag misstänker att de är större risk att använda dem än vara utan. Folk som har munskyddet runt nacken och sätter på det när de går in i affären, folk på presskonferenser som sitter och pillar på dem, tar av och på dem efter behov /ställer frågor utan och på med det sen. Tar av sig det och pussar partnern/sällskapet, tar på sig ett uppenbart använt munskydd från väskan osv. Ska det göra nytta så ska det hanteras rätt.
 
Såg en vakt vid ett shoppingcenter någonstans på nyheterna. Hon tog ner munskyddet och drack. Tog sen upp det, visserligen med handskar men bytte inte handskar sen.
 
Kan du tänka dig att bära munskydd? Ja eller nej.

Förtydligande: Frågan är ställd med avseende av Coronan.

Svarade ja pga krav på jobbet. Tar på när vi går in och slönge när vi går ut. Får endast tas av vid ensamarbete i renrum eller kontor och vid fika/lunch men inte läggas ifrån sig.

Jag har inget emot det annars heller men skulle inte använda det om jag inte måste och det fanns ett överflöd så ingen viktigare än mig blev utan.
 
Jag tänker då i mitt stilla sinne, att om man nu är så himla säker på att ett munskydd fungerar alldeles utmärkt så Bode man ju gå närmare de personerna, än de utan.

Logiken är ju tämligen felvänd här.
Fast ändå inte, man blir påmind om smittan på ett annat sätt och reagerar nog lite undermedvetet så.
 
Jag tänker då i mitt stilla sinne, att om man nu är så himla säker på att ett munskydd fungerar alldeles utmärkt så Bode man ju gå närmare de personerna, än de utan.

Logiken är ju tämligen felvänd här.

Fast när jag ser en person i affären eller i mitt område som har munskydd på sig, så tänker jag att det är en person som är extra försiktig och kanske ängslig för att bli smittad. Så då tar jag ut extra avstånd när jag går förbi, för att inte "skrämmas" genom att vara för nära! De jag sett med munskydd har oftast varit äldre personer, så antar att min teori om extra försiktighet kan stämma. Och då har ju faktiskt munskyddet hjälpt för dem, OM jag skulle vara asymptomatisk bärare och undviker att smitta dem genom att hålla mig lite extra långt bort! :)
 
Fast när jag ser en person i affären eller i mitt område som har munskydd på sig, så tänker jag att det är en person som är extra försiktig och kanske ängslig för att bli smittad. Så då tar jag ut extra avstånd när jag går förbi, för att inte "skrämmas" genom att vara för nära! De jag sett med munskydd har oftast varit äldre personer, så antar att min teori om extra försiktighet kan stämma. Och då har ju faktiskt munskyddet hjälpt för dem, OM jag skulle vara asymptomatisk bärare och undviker att smitta dem genom att hålla mig lite extra långt bort! :)

Men, det blir ju samma sak i detta fall. Det är ju de man kan gå nära om nu munskydd fungerar.

Att hålla sig på avstånd, gärna extra avstånd ska man ju göra när alla går utan munskydd.

Jag har ändå svårt att se logiken i att ett papper för munnen helt plötsligt ska få folk att tänka. Man bör ju göra det utan att någon har något för munnen. Varför ska man helt plötsligt tänka medmänskligt att de är "extra försiktiga"?
 
Men, det blir ju samma sak i detta fall. Det är ju de man kan gå nära om nu munskydd fungerar.

Att hålla sig på avstånd, gärna extra avstånd ska man ju göra när alla går utan munskydd.

Jag har ändå svårt att se logiken i att ett papper för munnen helt plötsligt ska få folk att tänka. Man bör ju göra det utan att någon har något för munnen. Varför ska man helt plötsligt tänka medmänskligt att de är "extra försiktiga"?

Jag håller rätt bra med avstånd till alla (mer än de 1,5 - 2 meter som rekommenderas) och bor inte i någon storstad utan i ett förhållandevis glest område, så det är rätt "lätt" att göra det. Och jag säger inte att man SKA tänka som jag gör, eller att alla borde ha munskydd (jag är en av dem som inte tycker det), jag bara berättade hur jag mer eller mindre automatiskt reagerar på folk med munskydd. Den reaktionen bygger nog också på att de flesta inte har munskydd, utan att de som har det sticker ut på något sätt - då verkar min hjärna tänka "åh, där är någon som är rädd för den här smittan, då skall jag hålla extra avstånd för att visa att jag inte utgör något hot!"
 
Screenshot_20200509-191816_Twitter.jpg
 
Men, det blir ju samma sak i detta fall. Det är ju de man kan gå nära om nu munskydd fungerar.

Att hålla sig på avstånd, gärna extra avstånd ska man ju göra när alla går utan munskydd.

Jag har ändå svårt att se logiken i att ett papper för munnen helt plötsligt ska få folk att tänka. Man bör ju göra det utan att någon har något för munnen. Varför ska man helt plötsligt tänka medmänskligt att de är "extra försiktiga"?
Så länge det är ett fåtal gör man kanske det, men om alla/många hade munskydd så uteblir effekten
 
Inte alls. Har maste alla (eller i alla fall de flesta, det finns en och annan utan munskydd) ha munskydd och alla ar ocksa mycket noga med att halla avstanden.
Hur menar du att effekten att hålla extra bra avstånd till de som har munskydd upprätthålls om alla har det? Går ni extra nära de få som inte har munskydd eller? Det var det jag kommenterade.
 
Darfor att man standigt paminns om varfor man behover halla avstand. Har syns det dock verkligen om nagon inte har munskydd da sa fa gar utan.
 
Ja nu har vi ocksa munnskyddspabud har i UK - visserligen en ganska los rekommendation som bara galler i situationer dar du kommmer att vara nara andra, snarare an ett alltid maste - men jag har kopt tva snygga munskydd i tyg pa natet nu

Smittskydd - men make it fashion ;)

Ska bli lite kul o se hur/om folk anammar pabudet om munskydd - det kanns som en valdigt obrittisk grej, men jag kan tanka mig att anvandandet kommer variera en del mellan stad och landsbygd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Lisen Bratt Fredricson ställde frågan till Carl Hedin om han ville komma och hålla clinic under Jönköping Horse Show dröjde svaret...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: warg
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp