Muntligt hyresavtal

lizzie

Trådstartare
Jag har muntligen hyrt ut en stallplats i föreningen ena kollektivstall. Vi håller på och tar fram nya avtal, men de är inte riktigt färdiga.

Tjejen ska flytta in den 1/2. I går kom en tjej från stallet och sa att de inte vill ha ditt den nya tjejen pga vissa rykten :crazy:

Jag talade om att de vackert få ta emot denna tjej och ge henne en chans att visa vad man går för. Hon har dessutom lämnat referenser så det är lätt att kolla upp henne. Talade även om att man faktiskt inte kan ringa en tjej EN VECKA innan hon ska flytta in och tala om att hon inte får komma. Hon har ju redan sagt upp sin andra stallplats.

Efteråt så kom jag ju på att vi har ju en månads uppsägningstid, så tjejen måste ju i vilket fall som helst komma och stå i stallet en månad.

För hur funkar det rent juridiskt. Visst gäller det muntliga hyresavtalet lika väl som ett skriftligt... :confused:
 
Svar ja, fast kruxet brukar ligga i hur man skall bevisa vad som sagts och inte i de sammanhanget. Därför är ett skriftligt det bästa, där står ju precis vad man kommit överens om. I annat fall står ord mot ord, och det är oftast en knepig sits för bägge parter.
 
Jag håller hårt på att avtalet gäller. Det är inte sjysst att ringa och säga att hon inte får komma... Jag anser att det är ett kontraktsbrott!
 
Och det håller jag också med om, dessutom är det värsta jag vet ryktesspridning. Det är bättre att skapa sig en egen uppfattning, man kan inte bryta en överenskommelse pga rykten.
 
Ring ref. och klara upp frågetecknen! OM ryckterna är sanna, prata med tjejen och säg att du hört dig för med ref. pga. ryckterna och att ni fått en version av ref. (som jag har svårt att tänka mig pratar illa oom tjejen om hon nu gett dom som ref.) och klargör att det som hänt (det som rycktesspridningen gäller) inte tillåts i ert stall och att hon är välkommen att få en chans!
 
Har rett ut med stallansvarig att de ska ge tjejen en chans och även att upplyst om att det är kontraktsbrott att bara ringa och säga att hon inte får komma. Inga problem. Ska man säga upp någon så måste man ju ha orsak till uppsägningen, blir man uppsagd innan man ens har hunnit flyttat in så finns det ju ingen saklig bakgrund för uppsägningen :smirk:

Har också sagt åt stallansvarig att kolla med referensen om hon nu är så himla orolig. Jag tror inte man lämnar referens om man misskött sig i ett stall...
 
Jag har själv blivit utsatt för ryktesspridning och förtal och jag kan bara vara glad att alla inte har trott på dem. I annat fall skulle jag inte kunnat få in min häst i nåt stall. Jag kan aldrig förstå varför folk är tvungen att sprida ut lögner om andra :confused: Man måste ju ge folk en chans och se vad de går för!

Naiv inställning kanske... men jag vill gärna tro gott om folk :D
 
Rykten sprids och späds på väldigt fort. Nyligen flyttade en tjej från vårt stall och nu går det rykten att hon blivit utkastad, att hon inte betalar för sig och jag vet inte allt. Det värsta är att allt är helt taget ur luften! :(

Visst kan ryktet stämma, men det behöver absolut inte göra det.
 
Helt sjukt hur folk kan vränga till det!! Vad är anledningen egentligen att hitta på sådana lögner? :confused:
 
Nä men det är just det med rykten, någon slänger i all hast ur sig nåt som inte stämmer utan bara något som denna person tycker. Sen är det full fart, och oftast stämmer det ändå inte ett jota från ursprungsuttalandet när det kommer till sista man.

Har själv varit utsatt för ryktesspridning, i ett ämne som inte stämde på en enda punkt. Med personer som inte fanns i min omgivning, och människor som jag inte träffat på fler år. Det blev intressant kan jag säga, men ve den som ger sig. Jag benade mig igenom hela härvan från mun till mun, och tog mig fram till roten.

Jag skall inte berätta vad jag sa till denna person, men någon mer ryktesspridning om mig har personen inte presterat.
 
ÄVEN om folk vet att ryktena antaligen inte stämmer så är det ju många som resonerar..."ingen rölk utan eld" och tror att den här personen är nog lite suspekt i vilket fall...

Jag är allergisk mot såna uttalanden. Jag tror dessutom att det finns människor som inte har annat för sig än att vältra sig i ryktesspridning. Usch !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 664
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 698
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp