Murade boxar - inget galler

the_connemara

Trådstartare
Hur har ni löst boxväggar utan galler? Biter/skadar hästarna kanterna och hur skyddar man dem?


Sen vill jag jättegärna se bilder på era murade stall/boxar :)
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Är kostnaden lika eller mycket mer om man murar en box i stället för att använda virke till box?
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Sååå långt har vi inte kommit i planeringen :D

Men tanken är att hela bygget ska muras, vi har tänka ha stall och garage i botten och bodel ovanpå. Blir mycket enklare att dela upp bygget i brandceller om det är murat.
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Det där är så himla olika från häst till häst. Vi har ett stall med 5 boxar. För att beskriva planlösningen är de helt enkelt på 1 rad med stallgången mot ytterväggen. Ingången till stallet är mitt för mittenboxen. Stallet är byggt i trä så det syns väl vilka som gnagar.

När vi flyttade in hästarna första gången placerade vi en häst som visade sig vara väldigt stressad i mitten. Därav fick hon 2 hästar på varje sida och alla hästar gick förbi henne när de skulle ut. Resultatet blev att boxen är gnagad på väggar och översta brädan. Vi kopplade tyvärr aldrig detta till placeringen då hon gnagat förut. Idag vet vi bättre men hästen har flyttat till ett stall närmare ägaren.

Efter det ställde vi vårt ena föl där (nåja, 1-2 år var han väl i alla fall) som trivdes bra. Han hade möjlighet att se ut både genom dörren (som är så bred att vi kommer in med släpkärran om vi så önskar) och genom fönstret i boxen. Fönstret är givetvis galler för. Där gnagdes inget trä. 2 andra hästar har också stått där utan större problem men när vi satte in nuvarande unghästen där blev det ett väldigt ståhej. Han trivdes INTE och visade det bland annat genom att han biter.

Ena stoet har en jättefin box, ett par bett på en regel som håller ihop dörren men jag tror att dessa bett kommer från ett missnöjt föl som inte kunde se ut då hon har haft föl i den boxen.

Kort sagt kan jag nog säga att det beror så mycket på hur individen är. Alltså om den är lugn/stressad/trägnagare/inte trägnagare etc. Att mina gnager har i alla fall som regel berott på missnöje. I dagsläget gnager ingen vad jag har sett men alla är nöjda med sina platser. Tyvärr måste jag medge då lilla 2-åringen knappast kan stå i en ponnybox så länge till :o

Skydda träet är ganska vanligt att göra med någon form av plåt som man lägger över boxkanten. Du kanske har sett liknande förut. Den gillar jag dock inte då min ena häst, när hon stod inackorderad, började gnaga på plåten. Det slutade med att hon hade lyckats töja ut den längs underkanten så hon kom under med tänderna och den hamnade någon gång mellan tänderna på henne vilket jag inte gillar. Jag kommer inte att ha en sådan plåt i mina framtida stall om det inte är en rejäl, tjock plåt som är i princip omöjlig att rubba.

Murade boxar lät spännande! Frågan är om jag hade velat ha det då träboxar är ganska enkla att slå ner om det skulle behövas någon gång. Värt att fundera på dock!
 
Sv: Murade boxar - inget galler

De där plåtbitarna du pratar om är de jag sett i vanliga stall ja, dock som rejäla u-formade stänger som inte gick att böja för allt i världen. Det var lite en ersättning för det som jag funderade på för en bredare murad vägg.

Mycket riktigt beror gnagandet mkt på hästarna som du säger! Tänkvärda saker du skrev.

Vi kommer bara ha 2 boxar bredvid varandra, väl tilltagna och får väl lite hoppas att hästarna trivs ihop, vi kan ju inte mer än byta box. Jag har en egen häst och kommer ha en inackordering och kan ju givetvis byta ut denna om de inte trivs ihop.

Murat är pojkvännens planer, men jag gillar det. Och jag gillar det ännu mer sedan jag läst i LBK-pärmen om brandskydd ;)
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Hur är det att hålla rent? Jag hade velat ha en slät putsad yta och lättrengjord färg. Inget du känner behov av?

Fö underbart utan galler :love:
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Inga problem alls att hålla rent. Skurar med diskmedel en gång om året.
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Jag vet inte hur mkt du kan se av dessa, men dessa var bås till får från början. Jag gillade lösningen och hästarna respekterade varandra :)

Bild018a.jpg

Bild019a.jpg
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Kan erbjuda nån bild på mina murade boxar iaf :) Är supernöjd med dem! Tvättat dem med avfettningsmedel o sedan högtryckstvätt o målade om dem i år då de gamla boxarna behövde målas o jag passade på o byta färg i stallet... Håller sig jättefräscha annars! Jag kommer byta ut mina träboxar mot plastplank om 1-2 år för de biter sönder träet, redan fått sätta mdf-skivor på insidorna då de började o ta sig igenom plankorna...

Nymålat för i år
29067007.jpg

Som de såg ut innan
20073493.jpg

20073494.jpg

19058328.jpg


Fler bilder finns här http://www.pixbox.se/alb_show_id740118_page0.html

Mvh
Malin
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Jag hade hoppats på att du skulle hitta denna tråden. I love it :love:

Hur har ni murat väggarna? Hur slät fick ni putsen (om det nu är det?) och vad målade ni med? Gnager hästarna inte alls på kanterna som blivit? Är de avrundade något?

Och dina boxdörrar :love:

Du har snart PM :D
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Nu har vi vanliga boxar men utan galler, o det fungerar helt utmärkt, vill aldrig mer ha min häst i en bur.
 
Sv: Murade boxar - inget galler

kl* Hur funkar det med murade väggar för hästar som sparkar?
Har sett ett skräckexempel där väggarna nästan rasade pga stenar mitt på boxväggen var skadade - men hoppas detta är ett undantag - gillar murat :love:
Nin
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Vi har inget galler mellan, har tre boxar på rad och i mitten står en liten shettis så hästarna kommer inte åt varandra så därför behöver vi ej galler mellan i nuläget.

På kanterna sitter det metall, svart över det grönmålade virket runt hela boxen + boxdörren, även väggkanterna.. och vitt runt de vita pelarna..

7761388.jpg


boxen där min häst står är den enda som har lite galler närmast dörren för där sitter el-ledningar till lysknapparna. Inget bra med tuggande där liksom ;)

dålig bild men man ser lite mer (högra boxen är min box, hästen som står där var den jag hade på foder ett tag innan jag fick hem min vita från fodervärden han var hos då)

PB070017.jpg


PC040001.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Murade boxar - inget galler

Vi har murat upp med lecablock och armering mellan som sedan putsats och det håller för sparkar än så länge iaf. Visst blir de lite färgsläpp där de sparkar men de e inte stora hål i väggarna iaf.

Mvh
Malin
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Vi har murade boxväggar:)
MYCKET bra!
Vi hade trä i förra stallet (som vi också byggde själva) men blev trätta på allt bitande, sparkande, målande osv.
Vi är jätte nöjda och det är hästarna med:D
Faktiskt ingen av hästarna som gillar att stå och sparka i det,( som vissa kan göra i träväggar).

Vi har galler mellan boxarna för att alla ska kunna stå och äta och vila i fred. Dock har vi inga galler ut i gångarna och jag upplevar att alla hästarna trivs med detta, dom får bättre utsyn, vill vara med och får utveckla sina personligheter.

ALLA vetrinärer som har varit i vårt stall har komenterat detta med positiva komentarer.

Ända nackdelen jag kan komma på är att jag kan ju såklart inte ha hingsten överallt i stallet och det får heller inte stå några brunstiga ston i gången utanför honom:angel:

Har ej så jätte bra bilder men slänger in några:laugh:
Fille54.jpg

Silla6.jpg
 
Sv: Murade boxar - inget galler

*lånar sista*

Vilken trevlig tråd! Jag har tyvärr inget att bidra med men vi ska förhoppningsvis bygga om stallet om något år och sammlar därför på bra idér och lösningar. :laugh: Har tänkt att mura väggar då och förler därför tråden med spänning.

Moffsan Vilket underbart stall du har! Hur hög är boxdörren till den stora hästen? Tycker det ser ut som en bra höjd.

Ni som har "gallerdörrar" Har ni gjort dem själva eller köpt färdiga?
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Tack! E själv väldigt nöjd! :D

Den e 1.40, ville ha lite högre iom man inte har galler, hört så hemska historier om hästar som hoppat o fastnat... Mina dörrar e köpta.
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Gallergrindarna gjorde smeden till oss. Mått beställda till varje box (skilljer någon cm hit och dit)

Tror att våra är 120 cm höga, väggarna ca 125 cm tror jag.

Har aldrig varit med om att någon ens försökt hoppa över och min förra häst var 182 cm så han skulle nästan kunna kliva över, och som sagt så har jag ju hingst åxå, men det är inga problem
 
Sv: Murade boxar - inget galler

Släng iväg ett PM till tesora, och be om lite närbilder på hennes boxar! Hon har ju allt utom minihästarnas boxar murat, och det är verkligen superfint. Håller otroligt bra mot skador osv också tycker jag.

Nu brukar inte hennes hästar stå och sparka i väggen direkt, men det har hänt i viss uppståndelse och inget går sönder. Hästarna verkar inte vilja gnaga/bita där heller, utan det är i sådana fall trädörrarna som verkar godast ;)

Hon har inga galler öht, däremot murade väggar mellan nästan alla boxar, för hästarnas lugn och ro om jag har förstått det rätt. Då kan dom gå längre in i boxen om dom inte vill "vara med" en stund, men för det mesta står alla med huvudet ut i gången och pratar med varandra eller oss människor.

(Hoppas jag fick allt rätt nu J ;))
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 935
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 160
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp