Bukefalos 28 år!

Magiana

Trådstartare
Jag hyr ett litet hus med en källare under och under den kalla årstiden vill mössen gärna komma in. Tidigare hade jag ett hål i golvet under diskbänken där vatten och avlopp dragits upp från källaren och då fick jag in möss den vägen men nu när hålet är tätat kommer de inte in där längre. De bör inte göra det i alla fall. Det är lite svårt att se hur tätt det blev när fogmassan sprutades ner i hålet.

Men jag hör det jäkla gnagandet från mössen stup i kvarten. Vanligen hör jag det i hörnet som är längst bort från kokvrån. I källaren är betongen som tjockast just där men det finns en spricka mellan vägg och tak där jag tror att möss kan ta sig in och eventuellt upp i väggen/golvet för att gnaga. Jag ställde in en musfälla i källaren för någon vecka sedan men den har stått orörd.

Problemet med gnagandet är ju inte bara att det inte är bra för huset och att jag blir störd dagtid av det, jag vaknar även på nätterna när det håller på. I natt lät det som om jag fått in en mus i huset, men några spår har jag inte sett.

Jag undrar vad jag kan göra åt det här. I förra huset jag bodde i var det torpargrund och där sprejade jag helt enkelt under huset med hårsprej och det fick stopp på gnagandet där, men den taktiken funkar nog inte här. I teknikmagasinet såg jag att det finns en gnagarskrämma med ultraljud. Kan det vara till nytta och är det verkligen säkert att andra djur inte mår dåligt av det? Jag har inga husdjur men min hyresvärd några meter bort har det. Kan jag be min hyresvärd köpa en sån manick? Den är inte så dyr men jag är inte så pigg på att betala den.
 
Jag har bara hört varierat resultat när det kommer till de skrämselmanickerna, vissa tycker de är toppen och andra märker ingen skillnad.
Hade otroligt mycket möss inne förra året, försökte med diverse fällor, men inget verkade bita. Sedan köpte jag "musblock" och la ut. Denna hösten var jag proaktiv och la ut nya block i några olycka skrymslen. Hittills har jag varken sett eller hör någon mus!
 
Låna min röda Galenpanna. :D

Jag har inte ens haft ljud av möss i huset. Ändå sägs det vara ett musår i år.
Han är fet som en gris när han är ute mycket. Ser ut som katten i Kattresan. Som soffpotatis i sträng kyla eller regn blir han betydligt smalare....
 
Jag har fått ge upp all musbekämpning annat än gift. Tog ett par möss i fällor under mer än en månads tid, i den takten hinner de lätt föröka sig förbi den minskningen! Provade mängder av olika fällor. Har även provat skrämmare av olika märken några år, jag tror inte ett dyft på att de fungerar sett till resultaten.

Nu har jag giftblock. De fungerar. Tyvärr hade de ett bo i en köksvägg, så lukten i några veckor var allt annat än rolig. :(
Men sen jag fick död på de som etablerat sig i huset har jag inte märkt av nya möss, eller lukt från nya möss. Det är mycket möjligt att nya kommit in, men i så fall har de dött mer undanskymt än de som redan gjort mitt hus till sitt hem och därför inte märkts av.

Jag gillar inte gift, men för mig fanns ingen annan utväg.
 
Vad är "musblock"? Jag googlade men blev inte klokare.

Hyresvärden har, förutom stallkatter, även 2 huskatter vid boningshusen och åtminstone den ena är bra på att jaga. Hon kommer förbi med en mus ibland. Några gånger har hon varit inne hos mig och skulle gärna få övernatta också men gnagaren i väggen/golvet är nog svår att komma åt för henne.

När jag hade hål i golvet så fastnade samtliga rätt kvickt i fällan. De tyckte mitt bröd verkade mums-mums och sen sa det bara pang.

Jag gillar inte heller gift och känner mig väldigt tveksam till det. Det vore ju synd om katterna och hundarna som finns här skulle drabbas av giftet. Sådant har tydligen hänt, tråkigt nog.

Jag hittade en annan tråd med en länk till http://www.skadedjurskontakt.se/pest_repeller_ultimate_at.htm. Jag ska höra med hyresvärden om vi kan prova det.
 
Tomcat råttgift heter det. :)

Jag har två jägare här hemma, de tar allt de kan. Men mössen som springer i kökshyllorna/ -lådorna och i väggarna kommer de inte åt.
Jag var väldigt tveksam till gift, men, mössen lär sig undvika fällorna och jag hade mycket möss. Jag googlade rätt mycket, för jag var orolig för mina katter skulle få i sig gift.
Det jag hittade vara att de behöver få i sig rätt mycket för att det ska vara skadligt, i och med den lilla mängden mössen får i sig så bör det inte vara nån fara.
(Jag har däremot vart med om att katt fått i sig råttgift- det var inte kul! Men jag antar det var i större mängd då? Anticimex lär ha mer kräm i sitt gift än det vi får köpa.)

Om du provar en sådan skrämsel istället, får du gärna återkomma med hur du tyckt det funkat!
 
Vi hade möss i källaren i december.
Maken köpte fem olika slags fällor och gjorde stor utvärdering.

Bästa grejen att gillra fällorna med är russin och/eller jordnötssmör, och vanliga hederliga klassiska fällor fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 997
Senast: pepp
·
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
11 151
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
806
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp