Musblack med gulanlag?

K

knyttet

Kan ni färgkunniga hjälpa mig med en fundering kring mitt minishetlandssto! :)

Mitt sto är musblack till färgen.
För två år sedan (hos förra ägaren) fick hon ett stoföl e. en fuxskäckig hingst. Stofölet är inte registrerat, så ingen "färgbestämning" är gjord, men jag skulle kalla fölets färg isabellblack. Hon är ljusgul på kroppen, vit man och svans och tydlig ål. Jag tycker inte att färgen går att förväxla med en ljus fux?
http://hem.passagen.se/kavva/godisx.JPG
(Stoet står i mitten. Här ser hon ganska mörk ut i färgen).

Min fråga är, kan mitt sto bära på gulanlaget?
Pappan är ju fuxskäck, så det kan väl inte komma från honom?
Kan en musblack ha ett gulanlag?

Tyvärr vet jag inte så mycket om mitt sto eftersom hon saknar papper. Hennes pappa har jag sett bild på, han är fux. Jag har även sett hennes mamma, hon tror jag är brunblack?

Här är en bild på mitt sto i vinterskrud:
http://home.tiscali.se/osteby/Fotoalbum/Hastar/Lavendel.jpg
Här ser hon ju lite gul ut själv, hon har ibland den nyansen i solen.

Här är den enda bild jag sett på mitt stos mamma:
http://hem.passagen.se/rickardrundqvist/0207/0070.jpg

Hoppas att nån kan hjälpa mig i mina funderingar!
Det är så spännande med hur färger nedärvs! :)
 
Om föräldrarna är fux resp brunblack kan ditt sto inte ha gulanlag. Därmed kan inte avkomman efter den fuxskäckiga hingsten vara isabellblack. Vilket hon inte heller ser ut som...
 
Vad tror du att avkomman har för färg? En del jag har frågat säger ljus linfux, andra säger benhårt isabell(black). Själv vet jag inte.

Jag antar att en brunblack kan vara "gulbrunblack" utan att det syns, om den är mörk, men "mormor" i det här fallet är ju väldigt ljus, så det kanske inte kan vara så... :confused:
 
Första bilden här är definitivt en black - det syns tydligt på huvudet, som är betydligt mörkare än resten av kroppen. Bara med ledning av den här bilden ser det ut att kunna vara isabellblack (dock något mörk för det), ljus rödblack med ljus man och svans, eller silverbrunblack (fuxskäckpappan skulle ju kunna ha ett dolt silveranlag?).

Andra bilden ser ut som en musblack, tycker jag, men lite svårt att se i det ljuset. Skulle kunna finnas gulanlag också - svårt att säga... Hur ser ålen ut, är den riktigt svart eller ser den "blekt" ut? Hur ser hästens ögon ut - är de riktigt mörka eller ljusare än "normalt"?

På sista bilden i första inlägget finns det ju två hästar. Den bakre ser ut som en rätt ljus brunblack, och den främre skulle kunna vara isabell, eller någon black med silveranlag (kolla huvudet - ser ut att finnas lite "för mycket" svart/mörkt där för att vara isabell...?)

Detta är förstås bara funderingar - svårt att säga utan att ha sett hästarna "live".
 
På den här bilden ser det ut som isabellblack eller ljus rödblack. Återigen - kolla huvudet! På blackar ser man oftast "grundfärgen" bäst där, eftersom inte huvudet bleks lika mycket som resten av hästen. Ser huvudet fuxfärgat ut, är det sannolikt en rödblack, och ser huvudet isabellfärgat ut är det sannolikt en isabellblack...
 
Tack! :)

Om vi börjar med musblacken så har hon ganska ljus ål och lite ljusare ögon är normalt (i mitt tycke). Huvudet är mörkgrått/svart.

På bilden där "mormor" är med, så är hon den främre hästen av de två. Ägaren kallar henne för ljus brunblack, men jag vet inte, det är en väldigt lustig färg.

Slutligen avkomman. Hon är tyvärr såld till Norge, så jag kan inte kolla igen. Hon är, som du säger, ganska mörk i huvudet, har mörkare ben och tydlig (röd) ål, så blackfärgen känns säker. Av det jag minns så är hon ganska "röd" i ansiktet. Men då kanske hon är en väldigt ljus rödblack och så är problemet löst? ;)
I så fall har hon väl ärvt blackfärgen från modern, fuxfärgen (röd) från pappan och inget gulanlag finns inblandat...? :p

Jag har inte ens tänkt att hon kunde vara rödblack, tänkte bara på alternativen isabellblack eller ljus fux (vilket jag inte tror på). Kunde inte greppa var gulanlaget kunde komma ifrån i så fall...

Har väl dille på gula hästar... :smirk:
 
Den ser ut precis som en shetlandshingst jag hade som var registerad som rödblack. Kanske att han var en aning rödare i färgen. Han är f.ö också såld till Norge för några år sedan. :)
 
Om ålen är röd och huvudet är rött (eller i varje fall mera rött än gult), så tror jag vi har hittat oss en rödblack, ja!

Beträffande mormor - om hon är ljus brunblack eller gulbrunblack, så bör hon ha svart i mitten av manen - har hon det (framgår inte av bilden)? Har hon däremot silveranlag, så bör hela manen vara silverfärgad utan något svart. Har hon silveranlag har det dock inte förts vidare till ditt sto, för då hade det synts! Om ditt sto är vanlig musblack eller "gulmusblack" (heter det så?) går nog tyvärr inte att säga med ledning av det du vet nu. Du får väl ta fler föl med fuxhingstar ;-)
 
Tyvärr har jag aldrig sett "mormor" i verkligheten, det här är den enda bilden jag har att gå på, så jag vet inte hur manen ser ut.

Skulle gärna ta föl bara för att se om det blev några spännande färger ;), men tyvärr är mitt sto uppfödd av en som bara har avlat på färg och storlek och struntat i allt med papper och stam, så det känns lite oseriöst att fortsätta att ta föl på henne när det inte ens går att regga fölen. Men jag kanske tar ett föl, för att behålla det själv i så fall...vi får väl se!

Men tack för hjälpen, nu vet jag iallafall vad avkomman har för färg! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp