Musik/låtar att somna till?

Lona

Trådstartare
Har, trots medicin, svårt för att somna men med musik blir det om inte lättare så brukar i alla fall den värsta ångesten dämpas. MEN - jag har slut på bra låtar, de blir "sönderspelade" efter ett tag om jag inte verkligen älskar dem. Så, era bästa tips på lugna låtar? Gillar det mesta från klassiskt till hårdrock men inte jazz, hua!
 
Har, trots medicin, svårt för att somna men med musik blir det om inte lättare så brukar i alla fall den värsta ångesten dämpas. MEN - jag har slut på bra låtar, de blir "sönderspelade" efter ett tag om jag inte verkligen älskar dem. Så, era bästa tips på lugna låtar? Gillar det mesta från klassiskt till hårdrock men inte jazz, hua!

Klassisk musik, så skönt att somna till. :)
Och om det inte nödvändigtvis måste vara musik, så är ju prat ofta väldigt rogivande. Någon podd eller typ Karlavagnen?
 
Klassisk musik, så skönt att somna till. :)
Och om det inte nödvändigtvis måste vara musik, så är ju prat ofta väldigt rogivande. Någon podd eller typ Karlavagnen?
Jo, klassiskt är bra men det gäller ju att hitta rätt. Tips :idea: ? Själv vet jag ju vilka jag gillar men inte alltid kompositören vilket försvårar det hela när man ska snoka reda på dem på nätet.
Prat går inte alls, då ligger jag och anstränger mig för att lyssna, samma sak med ljudböcker :).
 
Något soundtrack som bara består av instrumental musik? Jag tänker att typ de med lite fantasyanknytning borde kunna vara bra alternativ (LotR, Dragonheart, Bilbo, Narnia, Twilight, Game of Thrones, Harry Potter) alternativt att kolla på Randy Edelman, Harry Gregson-Williams, Henry Mancini och John Williams skapelser där det också borde finnas en del fin instrumental musik.
 
Något soundtrack som bara består av instrumental musik? Jag tänker att typ de med lite fantasyanknytning borde kunna vara bra alternativ (LotR, Dragonheart, Bilbo, Narnia, Twilight, Game of Thrones, Harry Potter) alternativt att kolla på Randy Edelman, Harry Gregson-Williams, Henry Mancini och John Williams skapelser där det också borde finnas en del fin instrumental musik.
Men, är jag helt rubbad (ja, det är jag ju förstås ;)) jag älskar ju LOTR men har inte ens tänkt tanken att lyssna på själva soundtracket :bow:.
 
Jo, klassiskt är bra men det gäller ju att hitta rätt. Tips :idea: ?

Mozarts Requiem. Jag tröttnar aldrig på det, och det är enormt vackert och rogivande. Det finns i många inspelningar och är lätt att få tag på.

Ibland när jag behöver varva ned kan jag lyssna på samma lugna stycke om och om igen, och då gärna t ex det här:
Maurice Duruflé skrev fyra motetter på gregorianska teman och Ubi caritas et amor är en av dem. Texten lyder: Där barmhärtighet och kärlek bor, där är också Gud.

Renässansmusik är väldigt avkopplande också. En kompositör jag gillar är Palestrina, ett smakprov får du här.

Moderatorn kanske kan låta länkarna vara kvar lite så du hinner se om det är något för dig. Hör annars av dig.
 
Ludivico Einaudi är ett bra tips när det kommer till "lättsam" klassisk musik. Han har skrivit väldigt mycket för film och det märks även i hans övriga kompositioner. Är lätt-lyssnat och behagligt.

Sen finns det även mängder med färdiga spellistor på youtube om man söker på "rogivande musik" eller liknande.
 
Jo, klassiskt är bra men det gäller ju att hitta rätt. Tips :idea: ? Själv vet jag ju vilka jag gillar men inte alltid kompositören vilket försvårar det hela när man ska snoka reda på dem på nätet.
Prat går inte alls, då ligger jag och anstränger mig för att lyssna, samma sak med ljudböcker :).

Klassiskt och klassiskt (mer jazz ;) ), men här ska du få mitt supertips som jag själv använder, både för att sova och njuta i största allmänhet! Vackraste konserten som någonsin spelats IMHO!


Det här är the real deal, men kunde bara finna del I på tuben, allt annat var "covers". Akta dig för dem säger jag bara :wtf:. Den finns garanterat i sin helhet på Spotify!

Sa jag är det är en improvisation :D?
 
Senast ändrad:
Jag lyssnar aldrig på musik när jag ska sova, jag vill ha det så tyst som möjligt. Men på senaste har jag fått lov att slå på musik för att dölja andra ljud (hotellnätter i gbg, att den jävla spårvagnen kan låta så mycket bl.a!) och då har jag lyssnat på Natalia Kills :) Visst hon kör inte bara lugna låtar, men på låg volym så funkar det jättebra för mig. Vet inte om det hjälper dig nått, men det är iaf vad jag vill lyssna på om jag behöver ha musik på natten :)
 
Vet inte om det är den typen du tänker på men här är några exempel från min sovlista:

Safe & Sound - Taylor Swift & The Civil Wars
The Call - Regina Spektor
Bright Eyes - Art Garfunkel
Don't Let Go - Bryan Adams och Sarah McLachlan
Never Let Me Go - Florence + the Machine
The A Team - Ed Sheeran
Angels - The xx
Candles - Daughter
Fools - Lauren Aquilina
The Power of Love - Gabrielle Aplin
Oblivion - Bastille
Satellite Call - Sara Bareilles
We Don't Eat - James Vincent McMorrow
I Should Go - Levi Kreis
Skinny Love - Birdy
Echo - Jason Walker
A Drop In The Ocean - Ron Pope
 
Gud vilken bra tråd, massor av tips som även jag tar åt mig av. Jag älskar att somna till musik, det måste vara bland det bästa som finns! Mina personliga favoriter som samtliga finns på Spotify är som följer:

Far Away - Willy Clay Band
Vaggvisa - Sofia Karlsson
Midnight - Coldplay
My Heart With You - The Rescues
Brid Og Ni Mhallie - The Corrs
Tribute to Linn - Anna Ternheim
Pavane - Relaxing Piano Music (på Spotify heter artisten så)
Assogattis - Sofia Jannok
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 516
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp