Musik på evenemang

ameo

Trådstartare
Moderator
Om man vill göra allt rätt och riktigt, vilka regler gäller då om man vill ha lite "bakgrundsmusik" på ett evenemang, t.ex en mindre hästtävling, hundutställning eller liknande?
Kan man använda sin privata spotifylista (betalt abonnemang) och strömma ut i högtalarna eller behöver man göra något mer?
Kan man låta radion strömma ut i högtalarna? Räcker det om man köper en cd med blandad lämplig musik? Eller hur gör man?
Någon här som har lyckats lusläsa de regler som finns (STIM antar jag?) och kan tänka sig att dela med sig av kunskapen?
 
Känns ändå luddigt, verkar som att priset är relaterat till biljettintäkter?
Vid de flesta tävlingar är det ju ingen entré, innebär det att det är fritt fram, tro?

Nä, det står väl på båda länkarna att det är pris per besökare? Om man tar entré eller inte spelar ingen roll.
 
Bara en tanke. Kan det vara så att ett riksförbund eller studieförbund betalar en "samlingsavgift"
Så var det förr...
Enskilda föreningar behövde inte betala själva
 
Hittar bara 0,3 % av bruttobiljettintäkten??:confused:
"2022
0,27 kronor per besökare.
Mässans totala besökarantal är avgiftsgrundande."

https://www.stim.se/sv/priser-och-sarskilda-villkor-massa

---

Jag har bara använt mig av en annan licens från STIM, men det var samma, att det var per besökare och inte någon slags entréavgift. Vi hade ett slutet sällskap, så vi betalade utefter hur många medlemmar vi hade = maximalt antal besökare per år.
 
"2022
0,27 kronor per besökare.
Mässans totala besökarantal är avgiftsgrundande."

https://www.stim.se/sv/priser-och-sarskilda-villkor-massa

---

Jag har bara använt mig av en annan licens från STIM, men det var samma, att det var per besökare och inte någon slags entréavgift. Vi hade ett slutet sällskap, så vi betalade utefter hur många medlemmar vi hade = maximalt antal besökare per år.
Och minst 322 kr/mässa

Jag konstaterar att vi får ha det tyst runt våra runt 50 personer. För att betala flera hundra bara för att få ha lite bakgrundsljud känns helt ointressant.
Det var med den tråden i bakhuvudet jag började fundera. Jag vill verkligen inte fastna i något abonnemang. Då får det hellre vara tyst.
 
"2022
0,27 kronor per besökare.
Mässans totala besökarantal är avgiftsgrundande."

https://www.stim.se/sv/priser-och-sarskilda-villkor-massa

---

Jag har bara använt mig av en annan licens från STIM, men det var samma, att det var per besökare och inte någon slags entréavgift. Vi hade ett slutet sällskap, så vi betalade utefter hur många medlemmar vi hade = maximalt antal besökare per år.
Ok, jag tittade på sportevenemang.... kändes mer passande.
Men som Tanten skrev kan det vara så att förbundet har avtal, värt att kolla upp
 
Finns royalty-free-musik man kan ladda ner eller streama från olika sajter, om man orkar rodda med det.

Eller borde det inte vara ok med typ Sveriges radios webkanaler? Tänker att det är public service. Men kan ha fel där
 
Finns royalty-free-musik man kan ladda ner eller streama från olika sajter, om man orkar rodda med det.

Eller borde det inte vara ok med typ Sveriges radios webkanaler? Tänker att det är public service. Men kan ha fel där
Nope, all musik som spelas är avgiftsgrundande till STIM, tyvärr.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte om det är borde ligga under allmänt eller häst, men vi testar här: Om jag vill bygga ihop en kür, med musik, vilka lagar...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Gnapp
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 109
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 687
Senast: Anders
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 915
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp