Muskelbortfall vid manke/bog

Aifos

Trådstartare
Jag håller på att lära mig rida på "riktigt" och har på bara en måndag lyckats rida upp min hästs manke till oanade höjder, underbart, men på vägen har det på grund av nuvarande sadel eller att det faktiskt fattats muskler hela tiden uppenbarat sig ett muskeltomt parti efter manke och bog. Jag ringde ut en av länets mest omtalade sadelutprovare och får föreslagit en sadel som har för trång kanal och som faller ner vid manken. Jag tror också att mankfriheten sidledes är för dålig. (Jag har tittat på Scleese's 9-punkts video). Nu har jag bokat tid hos en annan, denna gång en sadelmakare. Vad ska jag vara uppmärksam på vid besöket och vilket är det bästa sättet att lösa vår problematik?

Jag hittar också motstridiga råd angående koppjärnets anpassning. Vissa uppger att det ska följa muskelprofilen vid manken mätt 2-3 cm bakom bogbladet. Andra anser bogvinkeln. Vilka åsikter finns här på buke? På min häst är det stor skillnad på de två måtten just nu och jag inser att vi kan befinna oss i någon sorts moment 22.
 
Låter som att hästen gått med för smal sadel? I såna fall blir det att går du efter hur hästen ser ut nu kommer du få fortsatt atrofi av musklerna då sadeln inte kommer ge plats att muskla sig. Ett alternativ är att med hjälp av en märkesoberoende sadelmakare prova ut en sadel snäppet vidare och använda en fårskinnspad med ilägg (mattes gör en jättefin) för att tillfälligt padda upp den muskulatur som fattas och sen successivt plocka ur iläggen medan hästen musklar sig.
 
Låter som att hästen gått med för smal sadel? I såna fall blir det att går du efter hur hästen ser ut nu kommer du få fortsatt atrofi av musklerna då sadeln inte kommer ge plats att muskla sig. Ett alternativ är att med hjälp av en märkesoberoende sadelmakare prova ut en sadel snäppet vidare och använda en fårskinnspad med ilägg (mattes gör en jättefin) för att tillfälligt padda upp den muskulatur som fattas och sen successivt plocka ur iläggen medan hästen musklar sig.
👍Tack! Det är nog så att sadeln varit för smal utifrån hur hon ska se ut. Så en vidare bomvidd + utfyllnad. Eftersom jag inte riktigt litar på min egen bedömning ska jag kanske boka in hyfsat täta återbesök.
 
om hästen är muskelfattig vid manken så ere bästa å arbete hästen från marken innan man lägger på en sadel. :) (plus noggrann uträknad foderstat)
tömköra, promenera på stigar där hästen får lyfta på benen ordentligt. löslongera mm e toppenbra.

lägger man på en sadel å ev använda padd e risken att vikten inte fördelas över hela sadeln/ryggen, utan vikten kan istället bara fördelas på vissa ställen av hästens rygg som i sin tur kan ev skapa obehag, spänningar mm hos häst.

väljer man att pröva å använda padd är de viktigt att se över hur trycket fördelas över hästens rygg under ridning :) . en tips är att lägga en tunn vit tygbit närmast hästens rygg när man rider med padd å sen titta på biten hur vikten har fördelats. tex är tygbiten mer skitig fram så kan de vara att sadeln är i framvikt.
lycka till
 

Liknande trådar

Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 908
Senast: Zandrah
·
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: lovstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp