Muskelbortfall

Orion08

Trådstartare
Hej! Vad kan det bero på att en häst tappat muskler kring ena triceps? Det gäller alltså bara ena sidan. Det upptäcktes nyligen, och ser man på bilder bakåt i tiden så kan man se bortfallet av triceps ca 4 månader bakåt i tiden. Hästen har gått bra och känts fräsch under tiden.

Erfarenheter?

/orion
 
Av någon anledning används inte muskeln/musklerna där normalt. Antingen problem/skada i själva muskeln, neuromuskulärt eller något någon annanstans i kroppen som gör att hästen inte vill eller kan röra sig normalt.

Helt omöjligt att säga vilket utifrån bara text.
 
Jag hade blivit orolig och kontaktat vet. så fort som möjligt (fast dock väntat till efter helgen).
Det är ju inget som försvinner av sig själv.
Har varit med om illa sittande sadel som klämde vid fästet av muskeln som gjorde att den tappade funktion och blev mindre.
 
Hej! Vad kan det bero på att en häst tappat muskler kring ena triceps? Det gäller alltså bara ena sidan. Det upptäcktes nyligen, och ser man på bilder bakåt i tiden så kan man se bortfallet av triceps ca 4 månader bakåt i tiden. Hästen har gått bra och känts fräsch under tiden.

Erfarenheter?

/orion

Säger som de andra. Kan bero på olika saker men är något att ta på största allvar då det inte är varesig normalt eller sunt . Triceps området på hästen är primärt viktig då hästen bär där och muskelområdet är primärt kopplat till hästens normala funktion .

Jag hade tagit in hästen på en noggrann genomgång av veterinär först, och utifrån det tagit råd ang vidare.
 
Tack för samtliga svar.

Vi har en tid hos veterinären, men tills dess spinner hjärnan på..

Tror ni att det kan bli såhär av en sadel som är för vid och hamnat i framvikt? Att det är nerver som klämts och på något vis har triceps förtvinat pga detta? I övrigt är hästen rund och jämn över rygg och manke.

/orion
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp