Muskelbristning

Jiovedi

Trådstartare
Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt böjprov bak (vänster) veterinären funderar på knäet och vill bedöva men får inte röra de för damen. (Fux sto) 😇 vi beslutar att åka hem med en metacam kur på 14 dagar och aktiv vila. Max 30 min om dagen. Hon är ren i skritt men kort i vänster bak i trav.

Sagt och gjort så gick dessa 14 dagar och hon skulle travas lite innan återbesök 3 veckor efter första besöket. Hon är nu mycket haltare i trav. Jag lät henne vila till återbesöket. Vi försöker igen att bedöva knäet men vet får inte röra knäet. Jag får röra de bäst jag vill. Så vi ger upp igen och tar nu plåtar på knä och has samt ultraljud. Vi hittar ingenting. Så veterinären ger upp och vill skicka oss vidare för scintröntgen om mitt försäkringsbolag täcker de hela.

Vi åker hem och fortsätter skritta uppsuttet då hon blir bättre av rörelse. Jag tog ut en kiropraktor som hittar en muskel som sitter fast på insida lår. Hästen blir bättre men inte fullt bra.

Efter 1.5 vecka kommer en annan massör/kiropraktor ut och hittar en massa fel. Stum kring si leden. den delen som gör att hon skall kunna komma under sig. Fick veta att så här har hon gått i flera år. Hon var Fast i bogar och öm i armbågarna, sne käke, stumma muskler i halsen samt en rejäl ruptur på vänster baklår. Precis mitt över biceps femoris och semitendinosus (stavning) och detta är med största sannorlikhet orsaken till hennes rörelse hälta i trav. (Kort i steget allrahelst när vänstebenet är ytter.) Hon har ingen belastninghälta utan kort i steget just vänster bak.

Ang. Hals och bogar samt armbågar så skall de stretchas för att bli bra. Så de gör vi nu.

NU SKULLE jag vilja ha tips på hur jag skall göra med denna ruptur och hur hon skall tränas för att bli helt bra och kunna ta ut steget lika mycket igen. Rädd att hon ska förbli kort i steget just vänster bak.

Behöver tips på övningar som kan hjälpa henne att att bli stark utan att överanstränga henne. Hon skrittar nu ca 5 dagar i veckan ca 30-45 Min. Vi skrittar på i ordentlig fart och med fint undertramp.

Jag försöker massera bristningen med liniment i den mån hon tillåter . Hon är väldigt öm över "gropen" som blivit. Finns det något mer jag kan göra för att hjälpa henne att läka ?
Tacksam för svar.

Mvh annelie
 
Jag skulle nog rek ny vet-kontakt.

Som jag läser det är hästen halt. Stämmer det?
Då är det veterinär som ska styra ev behandling. Som annan behandlare får man enligt lag inte behandla halta djur utan att vet rekommenderat just det.

Och inte massera där ni anser det finns en ruptur. Är det trasigt kan ni förvärra skadan.
 
OJ...Glömde skriva att veterinären misstänkt si leden eller något muskulärt och den senaste kiropraktorn jobbar på kliniken där vi utreder henne. Alltså dem samarbetar och har kontakt Ang min häst. (Ledsen att jag inte nämnde de) så veterinären är medveten om behandlingen och upptäckten/upptäckterna. Hon ville behandla med kortison men risken för fång är för stor på min häst och därför avvaktar vi Ang de.
Hästen rör sig inte rent. Det handlar alltså om en rörelse störning vänster bak (kortare i steget). Och just där över har hon fått en muskelbristning, över dem muskler som jobbar med just knäet/under trampet fick jag de förklarat lite enkelt.

Kiropraktorn/massören sa att det skall masseras . de hjälper henne att bli bra snabbare . Denna kiropraktor jobbar alltså med flertal veterinären så hon vet nog vad hon pratar om (hoppas jag 😱) vill inte förstöra min häst...

Så min veterinären är medveten om allt som rör min häst med kiropraktor och massör 😊
 
Min häst gör illa muskler minst en gång om året. Jag åker över 30mil till Timrå, han kan muskler!! Hästen behandlas med stötvåg ibland, alltid dmso i muskeln. Alltid snabb och bra återhämtning.
 
OJ...Glömde skriva att veterinären misstänkt si leden eller något muskulärt och den senaste kiropraktorn jobbar på kliniken där vi utreder henne. Alltså dem samarbetar och har kontakt Ang min häst. (Ledsen att jag inte nämnde de) så veterinären är medveten om behandlingen och upptäckten/upptäckterna. Hon ville behandla med kortison men risken för fång är för stor på min häst och därför avvaktar vi Ang de.
Hästen rör sig inte rent. Det handlar alltså om en rörelse störning vänster bak (kortare i steget). Och just där över har hon fått en muskelbristning, över dem muskler som jobbar med just knäet/under trampet fick jag de förklarat lite enkelt.

Kiropraktorn/massören sa att det skall masseras . de hjälper henne att bli bra snabbare . Denna kiropraktor jobbar alltså med flertal veterinären så hon vet nog vad hon pratar om (hoppas jag 😱) vill inte förstöra min häst...

Så min veterinären är medveten om allt som rör min häst med kiropraktor och massör 😊

Jag jobbar en hel del med rehab. Och är sambo med kiro för ekipage.
Varken någon av oss eller de vet vi arbetar ihop med skulle råda att massera en ruptur. Speciellt inte om det blivit en grop/insjunket. Är det lite muskelfibrer som fått en liten smäll blir det en bula. Nu är det insjunket, vilket indikerar på större skada än så.

Kontrollerad rörelse brukar rek om hästen inte är halt.
Men inte massera på en insjunken ruptur. Köra laser, biolight etc kan vara bra.
 
Travhästen fick en muskelbristning vänster bak i vintras från hasen och upp på baksidan låret. Hon har skritt träning 1,5 mil om dagen 6/dagar i veckan och sen får hon djuvågsbehandling och el behandling med jämna mellanrum. Hon var inte halt i den bemärkelsen men de märktes när hon kom ned i farter att hon inte fick med sig benet som hon skulle och därför inte kunde prestera ordentligt. Vi misstänkte länge bak knäna och så även veterinären men iför som hon inte visade någon hälta var de svårt att behandla. Så vi tog ut vår equiopat och hon fick titta på henne. Och då märktes de ganska omgående i skritt att hon släpade benet lite efter sig när hon gick. Nu 4 månader sedan tränar hon i princip som vanligt och tävlar har gjort en fin fin säsong mot andra år och därför tror jag att rörelse i hennes fall har vart räddningen.
 
Nu har vi en plan för damen min.

Skritt motion och skritt jobb för att aktivera rumpan. Massage i den mån damen tillåter med liniment. Återbesök av kiropraktorn om 6 veckor. Sedan efter det blir det slutlig kontroll hos veterinären med böjprov mm om ca 10-12v.
Är hon inte bra då kommer vi ultraljuda muskeln för att se vad som försiggår och så att det inte blivit en massa ärrvävnad som stör hennes rörelser. Veterinären säger att risken finns att hon inte blir helt bra igen 😱 men nu håller vi tummarna för att allt går vår väg och att hon är schysst om 3 månader.

Hon skall gå i vanlig hage. Hon har dock börjat busa en hel del så på henne verkar det som om att det är på bättringsvägen. Men måste hålla henne i schack så hon inte har upp muskeln igen. 😥
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
632
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 345
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp