Bukefalos 28 år!

Muskelbyggning

L

landkid

Min häst har precis kommit till Sverige från Brasilien, resan var lång, 6 dagar, och han åt och drack mycket lite under dessa dagar. Han var mycket klen när han kom och har i princip bara haft tillgång till ensilage, salt och vatten. Det verkar som han kommit sig, han verkar pigg och alert och väldigt hungrig!! Vi har bara skrittat honom sen han kom, 2 veckor sedan.
Under de 7 månaderna som han stått kvar i Brasilien sedan jag reste har han blivit riden, men jag har ju inte haft någon full koll på hur mycket eller lite och heller inte över hur mycket han ätit. Han är ju mager men speciellt har han tappat väldigt mycket muskler. Vad jag misstänker är att de har ridit/tränat honom men inte gett honom tillräckligt med foder så han har i princip bränt muskelvävnad istället för att bygga muskler.
Vi behöver nu få igång honom igen, men jag är ju lite rädd att gå fram för snabbt. Vad gör jag? Har ni några råd att ge? Dels när det gäller foder val och mängd och sen även när det gäller muskelbyggnad. Han är en stor kille, 170cm, ca. 5-600kg.
Jag har ju tänkt att varva ridning med longering (med chambon) och även tömkörning. Vill heller inte påfresta hans rygg med mycket ridning innan han har fått tillbaka musklerna här - så detta är ju en prioritet!!
Tack för er hjälp som mycket tacksamt tas emot!!!
 
Sv: Muskelbyggning

Ge fri tillgång till hö, finns inte mycket som slår det.

Häftigt annars med en häst från brasilien, har du ingen bild på den?=)
 
Sv: Muskelbyggning

aha lite samma med min... han hade inte heller fått så mycke mat..så var rätt tunn...de resulterade i att han dessutom växte massor första tre månaderna...han är 5... vet inteh ur gammal din är men..

rider honom ca 3 ggr veckan som de är nu! och d efunkar alldeles utmärkt får mycke vila men oxå aktivering så som långprommenader och liknande då han inte alls gillar att blir longerad och sådant...

håller med föregående ser gärna kort :) Lycka till!:banana:
 
Sv: Muskelbyggning

Tack för tipsen. Jag har gett honom fri tillgång till hö, och han verkar hel tokig och vill bara äta och äta, börjar få rätt stor mage.... vi har skrittat honom rätt mycket och började longera honom idag. Han vill göra mer än vad han får, så det verkar som han är på rätt väg.
Skall lägga in lite foton som ni kan titta på. Han är den store frusne.... aldrig varit ute i hage förut....
 
Sv: Muskelbyggning

jag kan tipsa om ett foder som är kalas bra för hästar som tappat hull och muskler! dynavena! det är dyrt men SÅ bra! verkligen värt att testa! det är jätte bra för magen och man bygger muskler dubbelt så fort!
Lycka till!
 
Sv: Muskelbyggning

Det låter intressant. Vem är tillverkare av detta foder? Jag har också hört en massa bra om Lucern?
 
Sv: Muskelbyggning

vad spännande. jag blev intreserad av hela grejen. hur kom det sig att du tagit hem en häst från brazil. vad e det för häst :)
 
Sv: Muskelbyggning

Bodde i Brasil i 2 år och köpte honom där. Kunde inte lämna honom kvar efter vi flyttade tillbaka, hästmentaliteten var ingen vidare där vi bodde.... mycket barrning, dålig skötsel, etc. Så han var ju tvungen att komma med oss!! Han tycks trivas trots temperaturskillnaden. Han är en BH - Brasilianskt fullblod - en ras som tagits fram av de främsta hoppraserna från Europa. Hans pappa, Landritter, är en holsteiner, import från Tyskland.
 
Sv: Muskelbyggning

Bodde i Brasil i 2 år och köpte honom där. Kunde inte lämna honom kvar efter vi flyttade tillbaka, hästmentaliteten var ingen vidare där vi bodde.... mycket barrning, dålig skötsel, etc. Så han var ju tvungen att komma med oss!! Han tycks trivas trots temperaturskillnaden. Han är en BH - Brasilianskt fullblod - en ras som tagits fram av de främsta hoppraserna från Europa. Hans pappa, Landritter, är en holsteiner, import från Tyskland.
 
Sv: Muskelbyggning

Det låter intressant. Vem är tillverkare av detta foder? Jag har också hört en massa bra om Lucern?

gå in och kolla www.dynavena.se
använde det på mitt magra omusklade fullblod och han växte som en svamp! med rätt ridning förståss ;)
lucern är också ganska bra men det brukar krävas ganska mycket!
prova dig fram och se vilket han mår bäst av! ;)
 
Sv: Muskelbyggning

Hur mycket kostade det att ta med sig hästen hit?
 
Sv: Muskelbyggning

Hur mycket kostade det att ta med sig hästen hit?
Med alla olika kostnader, såsom exportdokument, veterinär, flyg och landfrakt, tull, etc., etc., blev det runt 70.000:-. Men det var det värt!!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 470
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 171
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp