Muskelsättning

L

Lambo

Hur grovt musklade är hingstars halsmuskler i jämnförelse med valacker? Jag tycker att min 6 årige valack har så spinkig hals, detta kan bero på intensivare tölt träning. Men han har igentligen aldrig varit särskilt grov. Han har nämligen super svårt för tölten. Har travat sig igenom livet tills jag fick honom för 6 månader sedan och började töltsätta honom. Har fått lägga om hans rörelsemönster och lära honom lösgörande och samlande skolor. tölten har börjat komma i några steg och galopperar gör han jätte fint numera också. Tycker tyvärr att han blivit kortare i formen pga töltuppsamligen (han trampar dock på bra bak) och i det närmaste travförbud, där han fick jobba i låg och välvd form. Kan detta birda till hans redan långa och smala hals? Mer kraftfoder kanske? Tränaren är dock mycket nöjd med hans framsteg och tycker att jag har blivit hemma blind, som valack kan han ju inte ha "hingstnacke" + att han kommer att muskla sig ännu mer framöver då han nu börjar slappna av och jobba på bra. Komplex eller hemmablindhet? Är det någon som kan lägga ut några långa välmusklade "valacknackar"! För muskler i bakkärran det har han i vart fall! Men den långa giraffhalsen gör mig tokig av komplex :D!
 
Hingstar har vad jag har sett grymt mycket mer hals, nacke...
 
Det beror väl lite på arvet också, men med rätt träning får du säkert en liten fin hals. Själv har jag en valack som har ganska grov hals sett från sidan, men uppifrån när jag flätat bort den stora manen ser jättesmal ut. Huga.
 
Att hingstar skulle ha mer välmusklade halsar är jag tveksam till. Mycket beror på träning.

Hingstar använder ju sina hals på ett lite annorlunda sätt. Särskilt när det gäller att visa upp sig för ston.

Det finns hingstar med "smala" halsar, precis som det finns hingstar med riktigt breda, fula halsar.

Själv har jag en valack med riktigt, riktigt grov hals. Fult ansatt mellan frambenen. Han ser ut som ett grovt kallblod, förhoppningsvis blir det mer propotioner med mer muskler i bak. Han är inte inriden ännu.
Han var hingst till tre års ålder och det har gjort att han har behållit hingstnacken, men annars är han inte hingstig.

önskar att jag kunde lägga ut en bild, men det går inte, då skulle du få se en grov, omusklad hals!

Jag har hästen i ett stall med ett femtiotal islandshästar, mycket valacker. Och där finns alla varianter av halsar. Det finns även ett gäng hingstar i olika ålder att jämföra med. Och ingen är den andra lik i halsen.

Marita
 
Jag håller med dej. Jag tror dessutom att mycket som avgör om man tycker att hals och eller nacke ser musklat ut är hållningen/formen snarare än grovleken. Nu skrev ju visseligen Lambo att hennes vallack bär sej på bakdelen och är välmusklad i övrigt, så kanske är det helt enkelt så att han geneteiskt har en smalare hals. Men det går ju även att träna upp halsens muskler, går Pållen i rätt form så borde ju även överlinjen på halsen byggas upp på motsvarande sätt. När mitt sto står och hänger i hagen , så har hon en helt annnat utseende än när tex kraftfoder är på väg att serveras :love: eller hon går i form, då framträder ju musklerna och hela hästen trycker i hop sej och får ett mer kompakt utseende.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 647
Senast: mackan
·
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: gneignei
·
S
Hästvård Hejsan! Jag har en valack (trodde jag) på 8 år. jag har haft honom sen den 25 maj. står valack på alla papper och veterinären komentera...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp