Muskla överlinjen - foder (långt!!)

F

Fozzie

Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och arbetar rätt så han har förutsättningar att sätta muskler. Tränas 5-6 dgr i veckan, går i hage 10 h per dygn med hästkompisar.

Han har haft en skada i länden och under förra året spenderades en stor del av tiden antingen på veterinärklinik eller hos kiropraktor, massör mfl.
Han får regelbundna tandläkarbesök på klinik, skos korrekt av auktoriserad hovslagare samt får regelbunden massage och laserbehandling..
Back on Track ryggstycke och täcken används regelbundet.

Nu är han frisk och igångsatt men har svårt att sägtta muskler längs överlinjen..
Han är lättfödd på så vis att han väldigt lätt får stor, tjock mage samt fettdepåer vid bogen om han går på för kraftigt bete eller får för mycket kraftfoder, men det sätter sig liksom aldrig över rygg/rumpa.
Just nu har han precis lagom hull (inte för smal inte för tjock), god kondis.

Hans foderstat består av analyserat hö med höga värden och hög kvot.
Höets MJ och smrpvärden är

MJ 8,9
Smrp 64

samt MJ 8,5
Smrp 73,9

Han får 4 kg av vardera hö, samt att han äter halm om han vill ha det (äter inte så mycket).
Alltså, 8 kg hö uppdelat på 4-5 ggr/dygn.

Han får 400 g muslifoder (just nu Salsa havrefri) att blanda övrig mat i
Krafft Miner Grön
glucosamin, MSM, E-vit, 1 påse MasterMuscle samt lite morötter.

Total Smrp/MJ kvot är alltså 7,9 på denna foderstaten. MJ-mängden blir runt 74 och Smrp 550 cirka.

Summa summarum är det mest proteinerna i foderstaten jag undrar över.
Vi tänker först öka på hans hö.

Men, vi har råkat på flera personer som säger att han behöver mera kraftfoder (typ proteinrikt, proteinkoncentrat eller så) för att kunna sätta muskler.
Men där säger något inom mig emot, då det borde duga lika gott att öka hans hö eftersom det har så bra värden? :confused:

SÅ, nu vill jag ha bukefalisternas åsikter om vad ni skulle gjort i detta fallet! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Antar att den väger runt 550 kg iaf, så är ju inte 550g smrp så jätte mkt... Om det är möjligt skulle jag ge något kg mer hö och kanske ta bort lite halm, om han blir fet, annars är ju lusern bra, det räknas även som grovfoder och innehåller snälla proteiner. Så länge överskottet kmr från grovfoder är det inte farligt. :)
Mitt fullblod på ca 450 kg äter runt 1000 -1200 g Smrp/dag, så tkr inte din proteinmängd är så mkt då i jämförelse ;)
Men eftersom din häst inte musklar sig tror jag den behöver mer protein, gärna genom grovfodret om det är möjligt :)
 
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Summa summarum är det mest proteinerna i foderstaten jag undrar över.
Vi tänker först öka på hans hö.

Men, vi har råkat på flera personer som säger att han behöver mera kraftfoder (typ proteinrikt, proteinkoncentrat eller så) för att kunna sätta muskler.
Men där säger något inom mig emot, då det borde duga lika gott att öka hans hö eftersom det har så bra värden? :confused:

SÅ, nu vill jag ha bukefalisternas åsikter om vad ni skulle gjort i detta fallet! :idea:
Du tänker rätt.
De personer som påstår att han måste ha kraftfoder eller proteinkoncentrat för att muskla sig bra vet inte vad de pratar om, för det går precis lika bra med proteiner från grovfoder - om inte bättre eftersom proteiner från grovfoder är mer skonsamt mot hästens matsmältning.

Din nuvarande foderstat låter snål. Spontan tanke - hade det varit min häst så hade jag lagt på MINST 4 kg hö till, om den dessutom behöver muskla sig.
 
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Varför inte se vad man uppnår med fri hötillgång och om det inte räcker lägga till ett proteinkoncentrat?

MEN om du tävlar så akta dig för MasterMuscle. Det är ett gammaoryzanol preparat som hästar dopingfällts för. På deras hemsida står att det inte räknas som doping men det är inte sant. HH
 
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Tack tack för era åsikter. Verkar som om fler än jag är inne på mer hö, så mer hö ska det bli :)
Fri tillgång är tyvärr inte så lätt att ordna men mer kan han definitivt få, kanske fritt i boxen över natten för det är ju lätt ordnat.
Eller nåt kg lusern kanske utöver några fler kg hö.

Tuvisen nä du har rätt och det var bra att du sa detta, det är inte jättemycket protein han får men jag antar att jag har stirrat lite för mycket på kvoten!? 7,9 låter ju bra när man ser på det liksom.. :p Han har allt som allt mer än 65% fullblod och de har jag hört flera säga kan kräva rätt rejält med protein.

HH, han tävlar inte än (inte förrän han är musklad och mer igång) men det var bra att du sa detta om MasterMuscle, det ska jag definitivt inte glömma bort!

Och ja han väger runt 550 kg, ett nätt hbl på 160 cm.

Undrar också hur vi gör sen på betet, han går på bra, välskött bete stora hagar och har mkt lätt att hålla hullet.
Där borde han väl kunna muskla sig på de proteiner han får i sig iom att det blir som fri tillgång, förra sommaren var han ju skadad och fick aldrig chans att prova om det var tillräckligt. Hö/lusern rör han inte sommartid och ger man kraftfoder eller så blir han väldigt lätt för tjock (rent fettmässigt alltså) och det är inte bra för hans rygg att vara överviktig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Bra att du provar med mer grovfoder först och sen lägger till proteinkocentrat :)
Jo fullblod brukar ju behöva lite mer för att se fina ut, så är säkert så om han har mkt fullblod i sig.
 
Sv: Muskla överlinjen - foder (långt!!)

Har han svårt att muskla sig över ryggen kan det ju bero på att sadeln inte tillåter det.
den kan vara för smal eller inte passa hästens rygg i modellen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 554
Senast: Desiree2
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp