Must-have verktyg i stallet?

Krans

Trådstartare
Vilka " verktyg" tycker ni är oumbärliga i stallet? Jag tänker då närmast till hästen , inte för att laga ett trasigt stall...Utan typ visitertång osv...Ös på med era bästa tips!
 
Skulle aldrig vilja vara utan kniv och yxa, om hästen skulle fastna någonstans, finns alltid i stallet och bilen.
Även träbitar och några lindor vill jag inte vara utan, men finns bara i stallet inte bilen.
 
Jag köpte för flera år sen ett litet spärrskaft med hylsa i rätt storlek på Biltema till dottern, perfekt brodda i och ur med
Hittade det bland hästgrejerna. Hon har fått flera frågor av stallkompisar var hon hittat den (Ja Biltema uppenbart 😊 )

1582012584221.png
 
Skulle inte vilja vara utan skolådan med alla verktyg, en vass kniv och sopkvasten :p Pedantisk i stallet ..
 
En rejäl första hjälpen, hovslagartänger o.s.v. Silvertejp, plasthandskar, bra knivar, yxa, snören, rep och longerlina. Bra pannlampa, handskar och hjälm.
 
Mattkniv! Används flitigt till hösilageplast, balsnören, foderpåsar, stängseltråd etc

Inser att jag läste frågan lite för snabbt 😄
 
Vilka " verktyg" tycker ni är oumbärliga i stallet? Jag tänker då närmast till hästen , inte för att laga ett trasigt stall...Utan typ visitertång osv...Ös på med era bästa tips!

Min häst lyckades med konststycket att dra av sig skon halvt när han lite kattlikt sträckte sig på stallgången och trampade sig själv på skon. Jag satt med benet i knät en halvtimma innan en stallkamrat kom till stallet och hjälpte mig dra av skon. Hade hästen/jag satt ner hoven på marken hade sömmarna gått rakt in i hoven pga hur skon var vinklad. Med det sagt, bra hovslagarverktyg lättillgänglig i stallet är ett absolut måste för mig.

En riktigt vass kniv, och koksalt med pip/sprutor med kanyl för att kunna skapa bra stråle för rengöring (alltså inte sätta kanylen, utan för att få en hård och välriktad stråle - fick tips från veterinären när hästen hade ett jävligt sticksår) känns också viktigt.
 
Skulle aldrig vilja vara utan kniv och yxa, om hästen skulle fastna någonstans, finns alltid i stallet och bilen.
Även träbitar och några lindor vill jag inte vara utan, men finns bara i stallet inte bilen.
Det där har jag tänkt på mycket, med kniv i bilen. Jag har hört att det är olagligt. Man får typ ha en bälteskniv, men inte kniv.
 
Det där har jag tänkt på mycket, med kniv i bilen. Jag har hört att det är olagligt. Man får typ ha en bälteskniv, men inte kniv.
Ja, utgångsläget är att det är olagligt. I praktiken är det en bedömningsfråga utifrån omständigheter, behov etc, och det finns därför inget solklart entydigt svar. Min egen uppfattning och argumentation, utifrån domar, är att det är rimligt att ha kniv i bilen just när man transporterar eller hanterar häst men inte annars. Den ligger lämpligen i bagageutrymme/motsv, och inte lättillgängligt i kupén.
 
Ja, utgångsläget är att det är olagligt. I praktiken är det en bedömningsfråga utifrån omständigheter, behov etc, och det finns därför inget solklart entydigt svar. Min egen uppfattning och argumentation, utifrån domar, är att det är rimligt att ha kniv i bilen just när man transporterar eller hanterar häst men inte annars. Den ligger lämpligen i bagageutrymme/motsv, och inte lättillgängligt i kupén.
Jag har alltid kniv i bilen också, tycker att det är "standardutrustning". Men det beror väl lite på hur man är uppväxt, är det Stockholm city så kanske man inte behöver en kniv. :laugh:
Sambon fick avliva ett rådjur med baksidan av en yxa i vinter, därför behöver man det i bilen osv. Jag tror att polisen "här" inte skulle ifrågasätta kniv i bilen, trots att det är olagligt.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 404
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 459
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp