Musta äpplen? Päron?

Scata

Trådstartare
Jag har ingen fruktpress men däremot en saftmaja.
Blir det äppelmust om jag hackar och kokar äpplen i den? Eller blir det saft? Går det öht?

Jag brukar köra vinbär till saft i den, men har aldrig provat något annat O_o
Behöver er hjälp här känner jag :angel:
 
Jag har ingen fruktpress men däremot en saftmaja.
Blir det äppelmust om jag hackar och kokar äpplen i den? Eller blir det saft? Går det öht?

Jag brukar köra vinbär till saft i den, men har aldrig provat något annat O_o
Behöver er hjälp här känner jag :angel:
Det blir äpplesaft och går utmärkt.
 
Det blir äppelsaft och det är supergott!!!!

Min barndoms saft :love::d

Vi kokade det mesta i majan. Vinbär, blåbär, äpplen, krusbär, krikon. Saftmajan är en fantastisk uppfinning.

Hemkokt saft är en av de saker jag bittert saknar som diabetiker.
 
Jag har ingen fruktpress men däremot en saftmaja.
Blir det äppelmust om jag hackar och kokar äpplen i den? Eller blir det saft? Går det öht?

Jag brukar köra vinbär till saft i den, men har aldrig provat något annat O_o
Behöver er hjälp här känner jag :angel:
Det blir äppelsaft, vill du har must får du nog vända dig till ett musteri, det finns en hel del och de ökar i antal! :D
 
Vad är skillnaden mellan äppelmust och äppelsaft?

MVH okunnig....
Äppelmust är äppeljuice, saft är saft, rårörd eller kokt som späds med vatten. :)
Jag tröttnade på att använda min juicemaskin och har köpt en riktig press istället. Förra året fick jag så lite frukt att det var ingen mening att ens inviga den, men i år dignar både äppel- och päronträden av frukt. :up:
 
Äppelmust är äppeljuice, saft är saft, rårörd eller kokt som späds med vatten. :)
Jag tröttnade på att använda min juicemaskin och har köpt en riktig press istället. Förra året fick jag så lite frukt att det var ingen mening att ens inviga den, men i år dignar både äppel- och päronträden av frukt. :up:
Men vad är egentligen skillnaden mellan saft och jos? Sockret?
 
Juice har inga tillsatser.
Jag är med. Men...
Ts frågar om det blir must eller saft från en saftmaja. Och får svar att det blir saft.
Borde det inte kunna bli vilket som? Eller ingår sockertillsatsen i saftmaja-konceptet? (aldrig haft en sån...)

Jag ser ett användningsområde för alla de hundratals äpplen (eller mer?) som får träden att krokna härute, så jag funderar på om jag kunde lyckas göra egen jos/must av dem? (hur gör man, rent konkret?)
 
Men vad är egentligen skillnaden mellan saft och jos? Sockret?
Skillnaden är att must krossas och pressas alternativt går det att använda en råsafts centrifug. Musten innehåller fruktkött och är grumlig. Den kan även silas men den är ändå fortfarande kallpressad. De mer nitiska säger att det inte är must om den silas utan att det blir då äppeljuice. Här går åsikterna isär.
Många äppeljuicerr i affär är framställda från koncentrat. Det är däremor inte must, den är alltid färskpressad. Äpplen som kokas i saftmaja blir äppelsaft. Socker behöver inte tillsättas i must, den är oftast väldigt söt, som att dricka ett äpple 😀
 
Skillnaden är att must krossas och pressas alternativt går det att använda en råsafts centrifug. Musten innehåller fruktkött och är grumlig. Den kan även silas men den är ändå fortfarande kallpressad. De mer nitiska säger att det inte är must om den silas utan att det blir då äppeljuice. Här går åsikterna isär.
Många äppeljuicerr i affär är framställda från koncentrat. Det är däremor inte must, den är alltid färskpressad. Äpplen som kokas i saftmaja blir äppelsaft. Socker behöver inte tillsättas i must, den är oftast väldigt söt, som att dricka ett äpple 😀
Men vad händer om man kokar äpplen i en saftmaja utan att ha i socker?
 
Njae...

Inte vanlig "saft" dvs den man kokar i en saftmaja och sockrar och häller på flaska. Just den där kokta smaken av jordgubbar, hallon, körsbär eller äpple. Den får man inte om man använder sötningsmedel och fryser saften. Det blir inte samma sak.

Den jag känner med diabetes typ 1 dricker saft. Riktig saft med socker i. Hen dricker inga mängder men det är ju inte bra för någon oavsett om man har diabetes eller ej.
 
Det kan man absolut göra. Då blir saften helt enkelt mindre söt. Must däremot skötas som regel inte.
För att få kallas juice får det inte finnas tillsatt socker. Juice går att kallpressa och sila men det finns särskilda regler för hur man får tillverka juice från koncentrat. Juicen ska kondenserad i en särskilt reglerad process. Sedan ska den spädas enligt särskillda regler som återställer den ursprungliga volymenför att få kallas juice i handeln. Saftmaja uppfyller inte kraven och då blir det äpple dryck eller äppelsaft. Äppeldryck i handeln får både vara utspädd, innehålla tillsatt socker och tillsatta aromer. Juice och must innehåller mycket socker redan från början, den är rejält söt. Hur mycket beror på äppelsort och mognad.
 
För att få kallas juice får det inte finnas tillsatt socker. Juice går att kallpressa och sila men det finns särskilda regler för hur man får tillverka juice från koncentrat. Juicen ska kondenserad i en särskilt reglerad process. Sedan ska den spädas enligt särskillda regler som återställer den ursprungliga volymenför att få kallas juice i handeln. Saftmaja uppfyller inte kraven och då blir det äpple dryck eller äppelsaft. Äppeldryck i handeln får både vara utspädd, innehålla tillsatt socker och tillsatta aromer. Juice och must innehåller mycket socker redan från början, den är rejält söt. Hur mycket beror på äppelsort och mognad.
När musten pressas får man ett utbyte på kanske 65 % ibland mer beroende på sort och teknik. Massan som blir över är varken god eller söt. Den kan används som djurfoder men jag vet inte hur bra hästar tål den.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp