Bukefalos 28 år!

Mustang. Hur mkt?

Millissen

Trådstartare
Köpte mustang foder idag, det hette *eed kommer inte riktigt ihåg vad det heter. Men det var iaf pellets med lusern, havre, svarthavre och en sak till. (kanske låter lite sjukt att köpa ett foder utan att veta vad det heter eller vad som är i, men vi skulle köpa lusern foder (har en smal häst) och det var det dom sa var lusernpellets.)
Nu till frågan: Är det ngn som har gett sina hästar det fodret? Och hur mycket ska man ge en häst på 5 år, 151 cm, som väger ca 450 kg, som behöver gå upp i vikt? Man ska ju blötlägga lusern, men ska man blötlägga detta fodret?
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Det är omöjligt att säga hur mycket hästen ska ha utan analys på höt. skaffa fram en analys på höt och så tar du värderna på säcken och räknar.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Det här programmet är lätt att räkna i. självklart ger det inte exakta mängder utan man får gå lite på känsla och titta hur hästen ser ut. men du har i alla fall en riktlinje att gå efter.

Många proppar i sina hästar på tok för mycket kraftfoder...
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

om man vill blötlägga eller inte gör man som man själv vill. men för att minska risken för foderstrupsförstoppning är det bättre att blöta.
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Okej. Vi har gjort foderanalys på höet, och det innehåller väldigt mycket protein. Däremot kommer jag inte ihåg värdena.
Tänkte om det är ngn som har samma foder. Annars brukar det ju stå på säcken hur mkt dom rekomenderar att man ska ge.
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Om du har "väldigt mycket protein" förstår jag inte varför du måste tillföra ännu mer. Lucern m.m. ger man i de flesta fall när värdet på höt är dåligt. Ge mer hö istället.
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Vitsen med en höanalys är ju att du ser hur mycket kraftfoder du behöver ge din häst, för det har ju tillverkarna ingen aning om.

De utgår från en idealhäst som äter ett idealhö, och det där idealhöet existerar sällan i verkligheten. Det är alltså ganska grovt höftade rekommendationer.

Så titta på din analys och se hur mycket kraftfoder som behövs. Om något alls...
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Kanske skrev lite luddigt. Det r inte väldigt mkt protein. Men värdena var fina och protein halten var hög.
Anledningen till att jag ger kraftfoder är för att hon är för tunn och behöver gå upp i vikt, och vi har fått råd att ge lusern.
Jag skrev denna tråden för att jag undrade om det var ngn mer som använder fodret för att jag vill ha en hum om hur mkt man ska ge.
Som det ser ut nu ger jag 0.5 kg av fodret, men jag tänkte om det är ngn annan som ger samma foder som vet om det är för lite eller för mkt för just det fodret.
Jag ber om uräkt om detta är ett problem för er att svara på, därför ska jag inte skriva mer i denna tråden nu.
 
Sv: Mustang. Hur mkt?

Som det ser ut nu ger jag 0.5 kg av fodret, men jag tänkte om det är ngn annan som ger samma foder som vet om det är för lite eller för mkt för just det fodret.
Jag ber om uräkt om detta är ett problem för er att svara på, därför ska jag inte skriva mer i denna tråden nu.

Nej, be inte om ursäkt!:)

Problemet är bara att det kan bli hur fel som helst att ge råd om foderstater på oanalyserat foder när man inte ser hästen dagligen under en längre period.

Att fråga hur mycket andra ger av ett visst foder hjälper dig inget, eftersom ni inte har samma häst eller samma grovfoder.

Att fodra utan analys innebär att man måste titta mycket noga på hästen hela tiden, och öka på foder om den faller ur och ta bort om den blir fet, ge mera protein om den tappar muskler osv.
Har du inga riktlinjer (= analys) att följa är det bara att ge en mängd på känn och sedan justera om det verkar fel.

Och vi som sitter här har ju absolut sämsta möjliga utgångsläge att chansa, då vi aldrig sett hästen och förmodligen aldrig kommer att göra. Alltså är det du själv som får chansa, det är störst chans att det blir rätt då.:)

Du ger just nu 0,5 kg av fodret, och det finns ingen här som kan säga om det är bra eller inte. Faller hästen ur= ge mera, blir den fet = ge mindre. Så "enkelt" är det.
Får vi veta analysvärdena på ditt/dina grovfoder kan du få ett bättre svar, men det är också enda sättet för att kunna ge några som helst närmare råd.
 
Senast ändrad:
Sv: Mustang. Hur mkt?

bra svarat!

Till trådskaparen.

Är din häst tunn och behöver gå upp i vikt så öka i första hand högivan. nästan alla hästar vill ju ha nått i krubban så ge nån dl kraftfoder vid fodringarna. men det bästa för hästen är om du ger den mera hö/hösilage.

Om du tycker det är svårt att räkna ut en bra foderstat så hjälper jag dig gärna. skaffa bara fram analysen=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 646
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 157
Senast: Habina
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 438
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp