Musungar....

iNHALE

Trådstartare
Hjälpte stallägaren att rensa ut ett gammalt förråd idag. När vi började slita i en gammal garderob så for det ut en mus som stallägarens hund lyckades klippa och när vi väl fått ut hela garderoben så märkte vi att det fanns ett helt musbo bakom sockeln undertill. Troligen var det musmamman som hunden fick tag i och nu står jag här med 6 st musungar och vet inte vad jag ska göra. Jag vet att man inte får ha vilda djur hos sig i mer än 48h eller vad det nu är exakt men jag känner också att viltvårdarna nog inte prioriterar möss direkt. De har inte öppnat ögonen ännu men är ändå rätt stora. Jag tog en del av boet med ungar och allt och stoppade ned i en glasburk tillsvidare. De är inte stora nog att överleva på egen hand ute i det fria men är ändå aktiva nog för att krypa omkring. Vad matar man dem med? Eller ska man helt enkelt bara slå ihjäl dem eller kasta ut dem till skatorna? Det bär mig emot att medvetet ha ihjäl dem faktiskt även om det är naturens gång sas.

20220911_181047.jpg
 
Jag hade haft ihjäl dem.
Tänker det inte är någon bra uppväxt och förberedelse för dem att klara sig på egen hand utan musmamma. Antar att halvtama möss bosatta i väggarna inte är önskvärt heller?

Men så söta på bilden, förstår att det känslomässigt bär dig emot.
 
Jag hade haft ihjäl dem.
Tänker det inte är någon bra uppväxt och förberedelse för dem att klara sig på egen hand utan musmamma. Antar att halvtama möss bosatta i väggarna inte är önskvärt heller?

Men så söta på bilden, förstår att det känslomässigt bär dig emot.
Ja alltså det står i princip mellan att avliva dem eller försöka ge dem ett tammusliv med omvårdnad och stimulans. Att släppa ut dem ifall de mot förmodan överlever är inte aktuellt av flera skäl som du själv nämner.
 
Ja alltså det står i princip mellan att avliva dem eller försöka ge dem ett tammusliv med omvårdnad och stimulans. Att släppa ut dem ifall de mot förmodan överlever är inte aktuellt av flera skäl som du själv nämner.
Ah, det var så du tänkte. Uppfödning till tammusliv har jag för dålig uppfattning om vad det skulle innebära för att säga bu eller bä om.
 
Ja alltså det står i princip mellan att avliva dem eller försöka ge dem ett tammusliv med omvårdnad och stimulans. Att släppa ut dem ifall de mot förmodan överlever är inte aktuellt av flera skäl som du själv nämner.
Du kan mata dem med esbilac (kattmjölksersättning), en liten pipett är nog smidigast. Men de behöver mjölk ofta, i princip varannan timme i början, dygnet runt och det är även bra om man masserar magen försiktigt - att man smeker magen med en tops typ.

Du kan ge dem ett bra liv i fångenskap, men det krävs att man är lyhörd för deras behov och de kommer med största sannorlikhet behöva en rejält stor bur. Eller flera. Om det är flera hanar kan du inte ha dem varken med varandra eller med honorna.

Det finns jättemycket bra info på mus.ifokus, artiklar om allt möjligt gällande möss och det hänger en hel del oerhört duktiga och erfarna uppfödare där.
 
Du kan mata dem med esbilac (kattmjölksersättning), en liten pipett är nog smidigast. Men de behöver mjölk ofta, i princip varannan timme i början, dygnet runt och det är även bra om man masserar magen försiktigt - att man smeker magen med en tops typ.

Du kan ge dem ett bra liv i fångenskap, men det krävs att man är lyhörd för deras behov och de kommer med största sannorlikhet behöva en rejält stor bur. Eller flera. Om det är flera hanar kan du inte ha dem varken med varandra eller med honorna.

Det finns jättemycket bra info på mus.ifokus, artiklar om allt möjligt gällande möss och det hänger en hel del oerhört duktiga och erfarna uppfödare där.
Det finns även en jättebra tråd om en vild mus på Buke. :love:
 
Du kan mata dem med esbilac (kattmjölksersättning), en liten pipett är nog smidigast. Men de behöver mjölk ofta, i princip varannan timme i början, dygnet runt och det är även bra om man masserar magen försiktigt - att man smeker magen med en tops typ.

Du kan ge dem ett bra liv i fångenskap, men det krävs att man är lyhörd för deras behov och de kommer med största sannorlikhet behöva en rejält stor bur. Eller flera. Om det är flera hanar kan du inte ha dem varken med varandra eller med honorna.

Det finns jättemycket bra info på mus.ifokus, artiklar om allt möjligt gällande möss och det hänger en hel del oerhört duktiga och erfarna uppfödare där.
Vad ger jag dom tills jag fått tag på Esbilac?
 
Alla ungar levde nu på morgonen och verkar pigga. Den lokala ICA-butiken öppnar inte förrän kl 7 och då har jag redan åkt till jobbet. Testade att försöka tutta i dem lite laktosfri filmjölk som vi hade hemma bara för att få i dem något, de var inte jättesugna men lite gick ned iaf och jag lyckades få alla att både kissa och bajsa med en fuktig bomullspinne. Har smugglat med dem till jobbet i en liten burk så att jag kan mata dem under dagen. Jag har inga jätteförhoppningar att alla kommer överleva men jag gör ett försök så får vi se.
 
Kämpar på med matandet. Det är inte helt lätt att få i dem mat, även den minsta sprutan de hade på apoteket är för stor så har gått tillbaka till att försöka peta i dem med en pensel. Är det någon som har ett hum om hur gamla de kan vara och ungefär hur lång tid det är kvar tills de börjar vara intresserade av mer fast föda? Jag är lite orolig för att jag inte lyckas få i dem tillräckligt med mjölkersättning.

20220913_100605.jpg
 
Kämpar på med matandet. Det är inte helt lätt att få i dem mat, även den minsta sprutan de hade på apoteket är för stor så har gått tillbaka till att försöka peta i dem med en pensel. Är det någon som har ett hum om hur gamla de kan vara och ungefär hur lång tid det är kvar tills de börjar vara intresserade av mer fast föda? Jag är lite orolig för att jag inte lyckas få i dem tillräckligt med mjölkersättning.

Visa bifogad fil 100077

Lekmannagissande, men de har inte öppnat ögonen än va? Då är de nog i all fall yngre än två veckor, men det ser ju ut som om att de öppnar ögonen när som helst.
 
Kämpar på med matandet. Det är inte helt lätt att få i dem mat, även den minsta sprutan de hade på apoteket är för stor så har gått tillbaka till att försöka peta i dem med en pensel. Är det någon som har ett hum om hur gamla de kan vara och ungefär hur lång tid det är kvar tills de börjar vara intresserade av mer fast föda? Jag är lite orolig för att jag inte lyckas få i dem tillräckligt med mjölkersättning.

Visa bifogad fil 100077
Har du kollat @Scandis tråd om Lillegris? Jag har för mig att hon var i ungefär samma storlek när hon hittades.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp