Bukefalos 28 år!

Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Melli

Trådstartare
Ramlade över en fotosida på de hundar som blev Bäst-i-Rasen (Best of Breed) på Westminsters hundutställning. Mig veterligen är den högt raknad och här placeras hundar som vunnit en del liknande placeringar tidigare (rätt mig gärna om jag har fel).


Här är länken till fotosidan: http://www.nytimes.com/interactive/2013/02/12/sports/westminster-dog-show-best-of-breed.html


Dessa hundar representerar alltså domares syn på hur en nära perfekt (?) hund ska se ut i respektive ras.

Rubriken säger lite om vad jag anser om många av bilderna. Jag har stulit uttrycket från dokumentären Pedigree Dogs Exposed (http://www.youtube.com/watch?v=yZMegQH1SPg). Hundar som avlats fram till att se alltmer extrema ut där det på utställningarna kan liknas vid en mutantparad i en hundvärld där sjukdomar bundna till ras är vardagsmat.

Vill med tråden diskutera hur det kan ha gått så långt och varför det har gått så långt bland raser som schäfer, alla kortnosade och även dalmatiner, weim och flera som ser helt sjuka ut i kroppen och även pälsen i vissa fall och utvecklingen verkar gå i en rasande fart åt fel håll fortfarande. Är det så enkelt som att skylla på domarna eller finns det mer bakom? Vad är era tankar om hur tusan det blev såhär och hur kan trenden ändras på bred front?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Schäfern :eek:

Och taxarna såg inte heller så festliga ut. The japanese chin såg hemskt tråkig ut, extremt kort nos :(
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Det första jag kan säga är att Flatten såg enormt mycket bättre ut än dom brukar. Taxarna och dom flesta sällskapsraser var bara tragiska. I många fall är nog pälsen värre än hunden men jag kan inte förstå varför man premierar sådan päls. Irländska och Gordon settern ser ju ut som skämt om man tänker att dom är gjorda för att jaga som dom är. Börjar likna afghaner.

Jag skulle vilja säga något i stil med "Fan ta människan." Domarna är INTE ensamma boven i dramat. Hade inte folk varit så besatta av att avla fram det värsta tänkbara hade domarna tvingats premiera normala hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Flatten såg bara väldigt stor ut, men det ser ju iaf inte ut att vara en direkt osund hund om man jämför den med t.ex den extremt feta labradoren eller den mycket märkliga Golden som figurerar på bild...
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Nej precis. Flatten brukar se ut som den röda irländska settern ungefär. Att dom är stora brukar vara minsta problemet.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

hmm, några snabba reflektioner då

Buhunden såg väldigt oproportionerlig ut tyckte jag.
Basseten såg bättre ut än många andra vinnare man sett, men där är långt kvar.
Mopsen va hemsk! jag såg knappt ögonen först, hela ansiktet va i samma "längd"
Japanese chin va ungefär som mopsen
English toy spaniel, vad motsvarar det på svenska? den såg med hemsk ut i ansiktet iaf.
Pekingesen va hemsk som vanligt. Dom borde va mycket närmare Tibetansk spaniel i utseendet tycker jag.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

1938 vann en Engelsk setter samma tävling. Såhär såg den ut då:
1938.jpg
.

Jag är dålig på settrar, men den såg ju i alla fall lite stark och frisk ut och inte som att den kunde gå sönder om man visade en skog för den.

Här är en bild på en tax från 1929 tror jag. Den ser, till skillnad från taxen på fotosidan ut att kunna röra sig över stock och sten. :
1897dachshund.jpg


Och åh - en boxer från så sent som 1947, också BIS-vinnare på samma tävling. Galet hur vi kan ha förstört nosarna på dem på så kort tid.
1947.jpg


Så sent som på 70-talet hade boxern nos att andas med, även fast denna säkert var extrem i sitt slag då...
1970.jpg


Och här börjar det gå åt h*lvete... 1987 - Schäfern vann:
1987.jpg

Jämför årets BOB:
shepherd_german_600.jpg



Jag kan inte heller för mitt liv förstå varför pälsen anses fin när den är matt, glanslös och frissig. En sund hund har glansig päls. Det späder ju på tanken om att hälsa är prio 72 ungefär i sammanhanget...

Tycker att "Fan ta människan" väl kan appliceras. Att hjärtlöst leka kreatör till den här nivån kanske går tillbaks till Descartes mening att människan är den enda varelse som, tack vare sitt unika medvetande, kan känna smärta och att det därför var okej att behandla allt annat precis som man kände för. T.ex. dissekera djur utan bedövning. Djurens "protester" var visst bara maskinella enligt densamme. Sjukt var ordet!
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Usch vad otäckt! :(

Jag har inte så bra koll på alla raser men vissa ser ju helt fel ut även för ett otränat öga!
Rasen jag börjat studera, eftersom vi har en tik som såsmåningom ska avlas på, om alla tester går bra, är dalmatin. Och den var då inte som jag vill ha dom :crazy:


Schäfrar som ser ut sådär känns så fel, och tassarna, ska dom se ut så!?

Har inte taxen (wirehaired) ovanligt lång rygg? Jag kanske bara haft tur som träffat min mosters strävhåriga taxar som såg mycket finare ut i kroppen.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Mina generella tankar om extremavel;
- Fel (alltför extrema) hundar premieras på utställning.
- Uppfödarna blir för vinstintresserade.
- Uppfödarna reflekterar för lite över sin egen uppfödning. Jag tror det är jättenyttigt och i princip ett måste att hela tiden utvärdera sin avel och syn på avelsdjur, var man vill komma och var man har sina prioriteringar.
- Rasklubben verkar i många fall förneka problemen, likaså uppfödare och valpköpare.
- För lite hänsyn tas till hälsan även när det gäller valpköpare. "Den är ju så fulsöt" hör jag ofta om just intryckta nosar/hysteriska mängder hud osv.

Fanns en del extremer i länken (tex tax), men även vissa som jag nästan blev positivt överraskad av.

Tillägg: och självklart det vansinniga i att extremer alltid har setts som nåt "fint" :crazy:
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja, vissa bilder är rent otäcka. Veka, klena, omusklade och ofördelaktigt byggda hundar. Det ser ut att göra ont att bara finnas till för somliga. Tassarna på schäfern tycker jag ser otroligt veka ut och mellanhänderna också. Ser med mitt, förvisso otränade öga inte ut att hålla för något annat än eventuellt några varv åt vänster.

Håller med Jenka att några raser såg rätt sunda ut jämfört med bilder på vinnare som visats innan. Och kanske är det ett generalfel att folk inte tänker eller vill tillgodogöra sig kunskap som finns lättillgängligt om sin ras, eller blundar för sådant som inte gagnar just deras tanke med hundägarskap eller avel. Kokas det ner till människans enorma ego kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Men boxer hade ändå förvånande lång nos om man jämför med de flesta man ser!

Ja, där var många till, utseendet, underliga hundar. Man blir rent ledsen av att se många. Golden är nog den som ser konstigast ut tycker jag ... Bearded collien ser ut som en sån där figur man kan ha i framrutan, vars huvud guppar.

Afghanen ser ut som ett barn till Jafar och ett frågetecken. Och den stackars weimaranern? Den ser ut som sju svåra år.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Haha - Jafar och ett frågetecken, så tragikomiskt! Men ja - många hundar ser faktiskt ut som rena skämten. Old english sheepdog t.ex. - är det ens en hund under frissfluffet? Hur ska den se sina får? Känner den igen ett får när den ser ett? Tycker dalmatinern är skrämmande i ryggen och hur ser sheltien ut? Skulle lika gärna kunna vara ett gossedjur, både i blick och päls och kropp.

Tycker den irländska varghunden är rätt fin. Inte för stor och tung och moderata vinklar.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tror att uppfödarna, någonstans på vägen, missuppfattade det där med sheepdog. Fårhund=får+hund=en hund som ser ut som ett får?

Men samojeden har ovanligt lite päls. Är inte det rätt underligt (positivt kanske?), med tanke på att det brukar vara de extrema som koras?
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

kl

Snacka om Fet :eek: Fanns några till riktigt tjocka ena också, hur kan sådana vinna något...
retriever_lab_600.jpg


och den här ser ut som någon helt annan ras än de hyperaktiva jakthundarna man brukar se :S
setter_gordon_600.jpg


Boxern och basset hounden var dock mindre extrema än förväntat :)
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Av rubriken förväntade jag mig att få se något katastrofalt när jag klickade på länken. Ja, vissa hundar ser inte bra ut. Men det var ett fåtal.

I övrigt såg jag ett gäng helt vanliga hundar, vissa var uppställda helt tokigt vilket gör att de ser konstigt byggda ut och så är det ju såklart pälsen som man reagerar över i många fall. Funktionell är den då inte.

Men att kalla det "mutanternas parad" tycker jag är befängt. Faktiskt.

Schäfern, de extremt kortbenta raserna, basseten, bulldogen och den feta labradoren är väl ungefär de jag reagerar över när det gäller fysik som inte ser hälsosam ut. Sen fanns det ett helt gäng som vid första anblicken ser helt galna ut i kroppen, men tittar man närmare så ser man att de bara står väldigt konstigt. Många av pälshundarna kan man sucka lite åt när man tänker att den där pälsen knappast funkar när de ska vara ute och röja i skogen men det är ju inget som är ohälsosamt.

Jag tycker det är bra att man uppmärksammar överdrifter men jag tycker att det är helt fel att börja gasta "mutanter!" om hela utställningsvärlden..

Ang sakfrågan så lägger jag personligen ansvaret helt hos uppfödarna. Domare, rasklubbar och valpköpare kan vara med och påverka men i slutändan är det uppfödarna som avgör vilka djur som ska tas i avel och därmed vilka drag de vill förstärka.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag tycker att pälsarna är ett problem eftersom det gör att hundarna inte kan röra sig normalt i vardagen. Titta på gordon settern - tror du att den får leva ett normalt liv, leka i trädgården och träffa andra hundar? Eller hålls den i koppel och skyddas som en porslinshund?

*kl*

Ett helt gäng är feta, inte bara labben - titta på cattle dogen till exempel. :eek: Stackars djur.

Sen är det beklämmande hur dåligt musklade hundarna är. Titta bara på ryggen på kh-collien. Och dessutom är svansen mellan benen på flera av hundarna. :( Sånt gör mig riktigt ledsen.

Och så nosarna då.... :cry:

Och är det bara jag, eller har många av hundarna otroligt konstiga tassar/mellanhänder? Det ser ut som om de liksom står på handflatan.
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Jag vet ju inte hur hundarna får leva sina liv. Jag kan sucka lite åt den överdrivna pälsmängden och bli lite ledsen över att hunden troligen inte gör det den är skapt för (tex jaga) men jag förutsätter inte att ägarna hanterar hunden som en porslinshund.
Den kanske får vara som vilken hund som helst och sen får sig ett ordentligt bad innan utställningen?

Ang tassar och mellanhänder så ska ju inte alla raser se likadana ut men framförallt så noterade jag att många hundar är uppställda med framtassarna väldigt långt fram och kroppen liksom lite bakåtlutad vilket ser helt sjukt ut.

Tex salukin:
saluki_600.jpg


eller den här:
hound_ibizan_600.jpg
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Så löjligt fet!
Tycker taxarna börjar bli bara bröst med. Fast briarden såg go och glad ut:love:
Dock så var inte alla bilder tagna optimalt för att man ska få se hundens kropp
 
Sv: Mutanternas parad (Westminster's BoB)

Ja, visst finns chansen... men ärligt talat, med den pälsmängden är jag myyyyyycket tveksam.

Med underliga tassar och mellanhänder menar jag exempelvis det här:

buhund_norwegian_930.jpg


och det här:

australian_cattledog_930.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp