Mycket bättre i Spanien

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite OT men jag har aldrig förstått varför svenskar som flyttar till ett annat land behöver klanka ner på Sverige, som en slags berättigande av sitt val eller prata om hur hemskt det är i Sverige när man bor utomlands för den delen. Kommer ihåg kvinnan i Dubai som intervjuades om hur hemskt allt var i Sverige och vilket fantastiskt land Dubai var och hennes drömliv där. Sedan kom covid och hon började yla om att det var Sveriges plikt att skicka ner ett plan och hämta henne eftersom hon är svenska.

Jag har bott utomlands i omgångar, älskade att bo i Kenya, älskade att bo i England och älskar att bo i Sverige. Alla har sina fördelar och nackdelar som alla länder, man behöver inte jämföra och prata negativt om landet man bor i eller landet man bodde i. Det ska dock ärligt sägas att jag saknar frukterna i Kenya, mango, avokado och liknande och när jag bodde i Kenya Kungsörnens snabbmakaroner och den effektiva svenska byråkratin. Vädret, eller snarare hur dåligt husen är byggda i Yorkshire är inte något jag saknar, men vänligheten och att gå till York Minster och lyssna på gudstjänsterna vid jul (jag är ateist men älskar engelska julsånger som är så mycket bättre än de svenska).
Det här har jag också funderat på. För mig är det precis tvärtom - det var först när jag flyttade utomlands som jag på riktigt insåg vilket fantastiskt land Sverige är på många sätt. "You don't know what you've got 'til you're missing it a lot", typ. Skulle aldrig någonsin få för mig att flytta/åka utomlands och sprida skit om Sverige, så himla märkligt beteende verkligen.
 
Det är mycket som skulle kunna bli bättre här. Men frågan är ju om det verkligen är bättre nån annanstans? Istället för att gnälla över hur dåligt landet är så kan man ju arbeta för att göra det bättre. Och om det inte passar så är det väl bara att flytta utomlands om det nu är så mycket bättre. Håller med om att det är bortskämda ungar (vuxna) som gnäller.
Ja, visst finns det massor som skulle kunna vara bättre även i Sverige, precis som i alla andra länder. Men eftersom att vi lever i en demokrati så måste ju alla hjälpas åt att göra det bättre - och visst kan en vara glad för det en har även om det inte är perfekt. Särskilt om en kallar sig nationalist, tänker jag. Så vi håller nog med varandra :)
 
Det här har jag också funderat på. För mig är det precis tvärtom - det var först när jag flyttade utomlands som jag på riktigt insåg vilket fantastiskt land Sverige är på många sätt. "You don't know what you've got 'til you're missing it a lot", typ. Skulle aldrig någonsin få för mig att flytta/åka utomlands och sprida skit om Sverige, så himla märkligt beteende verkligen.

Det är lätt att vara blind för det som finns precis framför näsan och då är det bra att få perspektiv genom att flytta och testa på ett annat land.

Sen har alla länder saker som är positiva och negativa sidor. Men håller med om att man inte behöver skriva nedvärderande saker för det 🙂
 
Ja det är väl klart :D . Med så få svar och ändå nästan 7 000 visningar så är ju intresset stort för att få veta vad som är bättre i Spanien ☀
Intresset lkgger nog snarare på planet, vilka tokigheter du hittar på. Sen tycker jag du kan flytta så snabbt som möjligt. Med tanke på hur dåligt sverige är så lär du väl hamna inom spykvården inom kort pga depresion om du stannar här.
 
Varför skulle jag bry mig om detta när vi ska bo där som pensionärer 🤣

Som en person som nyligen blivit arbetslös själv och iofs anser att du inte behöver söka arbete eftersom du får bidrag i form av a-kassa och därför snyltar på det svenska samhället så är det rimligt att du har empati för de som är i samma situation som du är i nu. Dessutom finns det en direkt korrelation mellan arbetslöshet, socioekonomisk utsatthet och brottslighet så det vore i ditt eget intresse och för din egen säkerhet som du bör bry dig om en hög arbetslöshet i Spanien.

Eller inte.
 
Det här har jag också funderat på. För mig är det precis tvärtom - det var först när jag flyttade utomlands som jag på riktigt insåg vilket fantastiskt land Sverige är på många sätt. "You don't know what you've got 'til you're missing it a lot", typ. Skulle aldrig någonsin få för mig att flytta/åka utomlands och sprida skit om Sverige, så himla märkligt beteende verkligen.

Eller hur, samma här!
Jag är helt evanglissk lm Sverige- bara en sån sak som Föräldraledighet och subventionerad förskola - vilken gåva! UK är ju ändock ett rikt och "välfungerande" land och det är mig helt otroligt hur trasigt denna del av socialsystemet är och hur svårt det är för småbarnsföräldrar, även välbärgad medelklass, att få livet att hå ihop.
Det är inte ovanligt att folk här betalar lika myclet eller mer, för förskola som huslån varje månad.
 
Jag har alltid undrat om spanska vägarbetare och takläggare håller med om att det spanska vädret är bäst i världen....... 🤔 Det måste vara HÄRLIGT värre med grovarbete i strålande solsken och närmare 30 grader varmt.... :grin:

Idag är jag jättenöjd med det svenska "skitvädret" :) . Cirka 17 grader, blåsigt (höll insekterna borta) och uppehåll är PERFEKT bärplockarväder :up: .
 
Det här har jag också funderat på. För mig är det precis tvärtom - det var först när jag flyttade utomlands som jag på riktigt insåg vilket fantastiskt land Sverige är på många sätt. "You don't know what you've got 'til you're missing it a lot", typ.
Utopia.
If you wanna get into it,
you gotta get out of it.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp