Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Jag har tidigare postat trådar om min svärmors lilla problemhund.
Det största problemet är väl i grunden att han dominerar matte totalt och pga detta så finns flera problem. Det övervägande problemet just nu är väl att han urinmarkerar ÖVERALLT.köksbordet, alla bords- och stolsben, i mattes säng... you name it :eek: Han är även mkt aggressiv mot människor och andra hundar när han är i mattes närhet. Är han här hemma hos mig är han en helt annan hund. Har kissat inne en gång och då åkte han ut... har aldrig hänt igen. Hälsar glatt på alla människor och hundar utan minsta antydan till aggressivitet...

Problemet ligger ju hos hans matte, men hon är för vek. Tycker att man inte kan "ta tag" i en så liten hund (petit brabancon). Jaja... Frågan är nu om en kastrering kan minska hans dominans, eller göra honom lättare att handskas med???
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Han gör det för att han kan o får, knappast pga dominans.
Möjligt att en kastration kan hjälpa, beror ju lite på ålder o på hur befäst beteendet är.
Prova gärna med ett chip först innan ni tar till kniven, men ff a uppfostra hunden! Vilket man kan göra utan att ta tag i den.
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Jo visst gör han det för att han kan och hur skulle han kunna veta att han inte får när han aldrig får en ordentlig tillsägelse... Men dominant det är han!

Menar inte "ta tag" i som ordagrannt utan att hon inte tycker att man kan uppfostra en så liten hund alls. När hon kliver i kisspölarna så tar hon upp hunden i famnen, säger ajabaja med bebisröst och stryker lite på honom... skulle hon höja rösten kanske han blir ledsen på henne :eek::crazy: Han skulle säkert inte fara illa av att hon tog tag i nackskinnet lite och få ett ordentligt FY!!

Jag vet att hon kan bete sig annorlunda mot hundar för det gör hon mot min som är petit basset griffon. Skulle han göra nåt han inte får så säger hon ifrån "på riktigt". Påpekar man det säger hon... ja, men han är ju hund!!
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

vad för ett chip???? Är det hormoner eller vad??
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Japp, det har efterträtt östrogen sprutorna som gavs tidigare, heter Surloin eller något liknande.
Har ingen personlig erfarenhet av det.
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

om hunden inte ska gå i avel finns det ju inga hinder för kastration (och jag är helt för att "icke-avelsdjur" kastreras), men frågan är ju om det löser problemet. att pinka inne kanske han slutar med, men det är ju bara ett symtom! ett symtom på en ägare som inte säger ifrån och uppfostrar hunden.
efterföljande är mer en reflektion över hur världen fungerar, och inte direkt riktat till dig: jag blir så ledsen, arg och besviken när människor som har djur som "gör fel", och där människan själv är orsaken till problemet, i första hand tänker att "ja vi kastrerar, det kanske fixar saken" eller "ja vi sätter på ett stackel, elhalsband, gå-fint-sele whatever, det kanske löser problemet" när de istället borde se på sig själva med kritiska ögon och faktiskt förändra sig själv först. det är så enkelt att skylla allt på hunden!
åter till din svärmor och hennes hund: säg nu att hunden kastreras, och beteendet att pinka inne inte är så pass befäst, så att han slutar med det. de övriga beteendena då? han kommer troligen inte sluta "skydda" sin ägare, och övriga problem som beror på att det är han som bestämmer kommer ju också att finnas kvar.
i grund och botten skulle jag säga att det inte är hunden som behöver en kastration, utan din svärmor som behöver gå någon form av kurs och se vilken del hon själv har i problemen!
inte det lättaste att säga till någon, men man måste ju tänka på hunden! det är inte bra för honom att kontrollera hushållet, och han vet ju uppenbarligen hur man ska bete sig hemma hos dig, så omöjligt är det ju definitivt inte. kanske borde hon inte ha hunden kvar? försök få henne att reflektera över sig själv och hur hennes eget beteende påverkar i allt det här, kanske kan det ge något iaf....
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Frågan måste ju vara om matte upplever det som ett problem eller ej?

Om matte anser att det är ett problem så blit ju följdfrågan - Hur stort problem upplever hon att det är?

Om inte...nej men då så! Det är ju upp till var hundägare att avgöra om man vill ha hunden pinkandes inne eller ej.

Kastration KAN hjälpa, men det är absolut inte säkert. Om hunden redan befäst pinkandet så är ju sannorlikheten stor att den fortsätter efter kastrationen. Särskilt om den bor kvar i det "inpinkade" området!

Det finns ju rent fysiska åtgärder så som "skvätt-skydd" som kan användas för att bryta mönstret samtidigt som man STOR städar hela huset, tvättar ALLA textilier, ställer bord-/stols-ben i muggar med rengöringsmedel/"Piss off" för att ta bort lukten av pink som trängt in i ändträet osv.

Som Vallhund skriver så finns idag ett chip som man sätter in som är helt icke hormonellt som heter Suprelorin. Detta stänger av spermieproduktionen och ger effekt inom ca 14-16 dagar.

Jag har själv väldigt goda erfarenheter av detta och om matte inte vill kastrera kirurgiskt så är det ju ett klart "Vi testar och ser"-alternativ. (Brukar kostar ca 1500.-)

/Swat
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Gammal information som jag lagt på minnet (ja, jag är veterinär, varit verksam inom smådjurssjukvården i 35 år men numera nyligen "pancho"), minns ej källan.

Kastration påverkar ej
- räddsleaggression
- jaktaggression

Kastration påverkar
- dominansaggression
- reviraggression
 
Sv: Mycket dominant liten hund. Kastrering???!!!

Hej!

Svarar alla:
Jag är väl medveten om att kastration inte kommer att "bota" hunden. Detta kan enbart hundens matte göra. Funderade bara om en kastration kanske kunde göra hunden mindre dominant och på så sätt enklare att klara av.

Hundens matte är otroligt trött på detta då hon ju faktiskt fått ett totalt sönderpinkat hem. Men hon har helt enkelt inte varken hjärta eller hjärna att ta itu med problemet :o

Vi pratar dagligen om detta problem och jag hoppas att hon nu kan ta tag i detta och ta kontakt med vet för undersökning och ev chip, samt gå nån kurs.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 188
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 160
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp