Mycket energi och protein på liten mängd kraftfoder

Suskiv

Trådstartare
Eftersom jag kommer att behöva ta in min häst och fodra henne med kraftfoder så skulle jag behöva ett kraftfoder som ger mycket energi och protein på liten mängd som hon kan äta ganska snabbt. Hon kommer gå på lösdrift annars med fri tillgång på hösilage som tyvärr har lite dåliga energi och proteinvärden.

Nån som har några tips? BTW hon äter inte pellets.
 
Det absolut mest koncentrerade är väl soja- eller potatisprotein + olja.

Men beroende på hur mycket hon behöver få i sig kanske det räcker med uppblötta lusernpellets + olja?
 
@MonteRose
Fast just lusernstrå går ju inte särskilt snabbt för hästen att få i sig.

@Suskiv
Har du tittat på Hippo Alfa müsli? 12,4 MJ och 135 smrp, går ju att toppa med olja också om du behöver mer energi. Den innehåller iofs pellets också men brukar vara smaklig och de kanske slinker ner ihop med resten?
 
Jag har kollat på Alfa Grow müsli. Den verkar ok. Dock ligger hon fortfarande back på protein efter ett kg enligt det foderstatsprogram jag använder och mer än ett kg tror jag blir för mycket att peta i henne på kort tid.
 
Jag tycker det har fungerat bra att komplettera med blötlagd lusernpellets när ena hästen behöver stödfodras, ja eller det är väl inte riktigt lusern som spannex teknosan har, men typ. Hög proteinhalt på 160 smrb /kilo foder.

Behöver inte ligga och svälla flera timmar utan är klart på någon minut.
Smakligt och iaf de djur jag har testat på äter upp ett kilo rätt fort.

Som någon annan nämnt, lägg till olja så höjs energin snabbt också.
 
Jag tycker det har fungerat bra att komplettera med blötlagd lusernpellets när ena hästen behöver stödfodras, ja eller det är väl inte riktigt lusern som spannex teknosan har, men typ. Hög proteinhalt på 160 smrb /kilo foder.

Behöver inte ligga och svälla flera timmar utan är klart på någon minut.
Smakligt och iaf de djur jag har testat på äter upp ett kilo rätt fort.

Som någon annan nämnt, lägg till olja så höjs energin snabbt också.
Jag har inte fodrat med Lucern tidigare men hon åt Fibergi Bas förut och det tog ganska lång tid för henne att äta så jag gissar att lucern kommer ta lite tid att käka.

Hade hon kunnat få ta tid med ätandet hade jag gett Lucern eftersom det skulle vara mitt första hands val när det behövs protein eftersom det är ett grovfoder.
 
@MonteRose
Fast just lusernstrå går ju inte särskilt snabbt för hästen att få i sig.

@Suskiv
Har du tittat på Hippo Alfa müsli? 12,4 MJ och 135 smrp, går ju att toppa med olja också om du behöver mer energi. Den innehåller iofs pellets också men brukar vara smaklig och de kanske slinker ner ihop med resten?

Fördelen med strå är att man inte behöver vänta på att det ska svälla färdigt men kan man blanda pelletsen hemma så blir ättiden kortare.
 
Jag har inte fodrat med Lucern tidigare men hon åt Fibergi Bas förut och det tog ganska lång tid för henne att äta så jag gissar att lucern kommer ta lite tid att käka.

Hade hon kunnat få ta tid med ätandet hade jag gett Lucern eftersom det skulle vara mitt första hands val när det behövs protein eftersom det är ett grovfoder.

Det är väl bara att prova och se vad hästen tycker.
Mina djur har ätit upp cirka ett kilo pellets (innan blötläggning) på en kvart-tjugo min.
Har inte klockat eller vägt exakt måste jag väl tillägga :)

Annars hade jag provat om kombon potatisprotein/betfor/lusern/olja skulle gå ner.
Potatisproteinet för den höga koncentrationen av protein.
Betfor och lusern för smakligheten.
Olja för energin.
 
Fördelen med strå är att man inte behöver vänta på att det ska svälla färdigt men kan man blanda pelletsen hemma så blir ättiden kortare.

Strå tycker jag tar en evighet för iaf mina djur att äta :)
Teknosan pelletsen tar bara någon minut så har det svällt klart. Väldigt praktiskt att inte behöva vänta eller planera i förväg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
609
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp