Mycket gräs till ovan kanin.

eldione

Trådstartare
Om man har en kanin som inte fått gräs på över ett halvår, endast hö, grönsaker och pellets som man helt plötsligt ger en jättehög med gräs.
Hur lång tid kan det ta innan den dör/blir sjuk? Kan dom dö av enbart det över huvud taget eller måste det vara nåt annat fel på den sedan innan?
 
Sv: Mycket gräs till ovan kanin.

Dom kan dö av det. Kaniner har en jättekänslig mage och ska vänjas vid nytt foder väldigt försiktigt.

Är dom ovan att äta gräs och vräker i sig alldeles för mycket så bildas det gas i magen och den får trumsjuka. Dv.s. att magen sväller upp. Hjälper man inte kaninen med sjukdomen inom nån enstaka timme så dör den.
 
Sv: Mycket gräs till ovan kanin.

Skulle tro att det tar 12 timmar för maten att gå igenom kroppen o komma ut igen, så det tar väl lite längre än så innan kaninen dör eller blir sjuk.
 
Sv: Mycket gräs till ovan kanin.

Som du har läst ovan så tycker jag inte du ska ge kaninen mycket gräs på en gång vänj den sussesivt vid gräs i stället. Kaninen kan få väldigt kraftig diarre (eller hur det stava). Och detta kan ju leda till uttårkning m.m
 
Sv: Mycket gräs till ovan kanin.

(detta har hänt, kaninen dog :( Dock var det inte min kanin!! När jag hade kaniner så vänjde jag dom alltid med gräset jättelångsamt :P)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har precis börjat lugna ned mig efter den hittills sjukaste upplevelsen med pudeltanten. I måndags på kvällen, vid 19-tiden, blev hon...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Zanza
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 261
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp