Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Min kille hade blodmask! Hur mycket får jag reda på senare idag.
Ska ringa tillbaka till de som tog proverna kl 14.30 och höra vad som hänt och vad det står i provsvaren (killen var utlånad då så jag har inte kikat på dem själv). Något knasigt måste ha inträffat...
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Väldigt knasigt ja. Vad visade träckprovet då i slutet av maj? När är tidigare träckprov tagna och vad har de visat? Man kan ju få 'felsvar' om maskarna är i vilofas, men det ska de inte vara i i slutet av maj.

Och provet togs, hanterades och skickades i sin ordning?
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Min kille hade blodmask! Hur mycket får jag reda på senare idag.
Ska ringa tillbaka till de som tog proverna kl 14.30 och höra vad som hänt och vad det står i provsvaren (killen var utlånad då så jag har inte kikat på dem själv). Något knasigt måste ha inträffat...

Även stora blodmasken eller bara lilla? Stora blodmasken är en av de få parasiter som faktiskt kan döda sin värd. Det har gått nästan 3 månader sedan maj, din häst kan mycket väl ha smittats EFTER träckprovet och blivit dålig. Det hade ju knappast hjälpt om du avmaskade istället eftersom det då inte fanns något du kommit åt med maskmedel.

Hoppas du får svar på om det var stora blodmasken (då behöver de odla fram larver), då är det läge att hitta hästen som är smittkälla och sanera markerna.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Kan det gå så fort som tre månader? Och du har lurat i mig att vänta till aug med nästa träckprov? Arrrgh :devil: ;)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Läste precis i masktråden att hästen hade positivt även i maj men inte avmaskades då.

Kanske man ska se till att man får riktiga råd när man tar prover såman inte hamnar i sådan här situation. Och att ha mage att skylla på provet... det övergår mitt förstånd hur man kan göra så.

Hemskt tråkigt att det blivit såhär med din häst, men till andra som läser tråden:

Träckprov är ett HJÄLPMEDEL. För att tolka svaren behöver den som ska ge råd veta mer om hästen. Hur den gått i hage, om den provtagits tidigare, när och med vad den är avmaskad tidigare osv.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ah, det var ju precis det jag undrade, vad träckprovet hade visat. Då känns det begripligare om den hade redan i maj. Trodde den nollat i maj.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Kan det gå så fort som tre månader? Och du har lurat i mig att vänta till aug med nästa träckprov? Arrrgh :devil: ;)

Men lilla stumpan, dina hästar har ju inte haft massor innan eller går i hemska hagar... Jag "känner" ju dina hagars historia :D
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Jag veeet, därav smileysarna. Fast jag har fortfarande lite ågren över det våldsamma hagmixandet. Å andra sidan så dels litar jag på dig, och de nollade ju efter att ha lallat en hel vinter och vår i just vinterhagen, sååå.. *andas in, andas ut, andas in*

(Står aug fortf kvar btw, det har varit torrt som satan här.. helt sjukt)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Torkan gör att smittan minskar ännu mer, så vänta du om dina nerver fixar det.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Läste precis i masktråden att hästen hade positivt även i maj men inte avmaskades då.

Kanske man ska se till att man får riktiga råd när man tar prover såman inte hamnar i sådan här situation. Och att ha mage att skylla på provet... det övergår mitt förstånd hur man kan göra så.

Hemskt tråkigt att det blivit såhär med din häst, men till andra som läser tråden:

Träckprov är ett HJÄLPMEDEL. För att tolka svaren behöver den som ska ge råd veta mer om hästen. Hur den gått i hage, om den provtagits tidigare, när och med vad den är avmaskad tidigare osv.

Nja, stämmer inte riktigt. Frågade veterinär om provresultaten, han rådde oss att inte mask nu men att skicka in ett nytt prov i slutet på sommaren för att se hur det utvecklas.

Och jag "skyller" inte på provet, utan försöker skaffa mig mer kunskap och ta reda på om och hur det kan bli så här.
Vet nu att det kan gå riktigt snabbt för maskarna att ta fart och föröka sig.

När man börjar forska lite i ämnet ser man hur olika åsikter folk har gällande sånt här.

Är det verkligen 100 som är gränsen? Veterinären jag pratade med sa att han nästan inte hade något alls och att det inte tjänat till att maska då.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

100 EPG ÄR väldigt lite. Men det är mer än noll och på en häst som haft relativt mycket i höstas tycker iaf jag det är för lång tid att vänta hela sommaren innan man provar igen. Man måste liksom se till det historiska när man rådger.

Odlades det i höstas när han hade mycket? Vet du om någon i hagarna träckprovats och fått odlat så ni vet om stora blodmasken finns på markerna?

Om det "tjänar till" att avmaska beror ju på hur man ser det. 100 EPG är alltså 100 ägg per GRAM träck. Varje bajshög är minst 1 kg, 1000 gram. Alltså 100 000 ägg per bajshög. 10 högar per dag ger 1 000 000 nya ägg i hagen per dygn. Går hästen i STOOOORA hagar spelar detta ingen större roll. Går hästen i mindre hagar eller med många hästar och högt parasittryck i övrigt vill man inte ha den smittan på markerna. Säg att det är 10 hästar som har detta, hur mycket blir det inte då?

Dessutom säger som sagt provet bara vad hästen har precis just den dagen. Har hästen haft mycket och vid nästa prov har väldigt lite efter bara EN avmaskning så är det läge att kolla igen relativt snart eftersom lilla blodmasken lägger sig i viloläge och kan ploppa upp flera år efter hästen blivit smittad.

En häst som alltid ligger lågt däremot är det ingen fara med, behöver inten avmaskas eller kollas särskillt ofta så länge det inte händer något speciellt (flyttar, kommer kraftigt smittad häst till markerna osv).
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Mycket bra info.
Efter som killen har varit utlånad så vet jag inte riktigt hur det sett ut med allt, men han har gått i stora hagar med flera hästar.

Nu kommer han maskas, sen vänta 8 veckor och maska igen. Sen vänta 8 veckor till och skicka in ett träckprov.

Kommer verkligen ha stenkoll från och med nu, både jag och fodervärdarna.
Han är hemma och pigg nu, men fy vilken hemsk historia..
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ah, såg det sen i Madicks svar, och 1000 i september. Då förstår jag hur det kunde bli som det blev, och kan andas igen =)

SKÖNT din lille är hemma, och hoppas han repar sig komplikationsfritt nu!
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Tack!! :)
Känner mig lite mer utbildad i ämnet nu, så det ska aldrig hända igen!

Det verkar vara rätt mycket hästfolk som inte har sån koll utan bara gör allt på rutin, så jag får ta på mig att berätta den här historien vidare så att inte fler pållar råkar ut för vad min kille gjorde.. usch.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Ha inte dåligt samvete, du har ändå gjort mångt mycket mer än de flesta djuägare.

Jag tycker inte DU gjort minsta fel, däremot är det beklagligt att det är sån stor kunskapsskillnad hos veterinärerna. Du tog träckprov, du frågade veterinär - du gjorde precis allt rätt. Tyvärr fick du fel svar, och/eller fel frågor av veterinären.

(Viskar - ha Madick som personlig maskguru, då slipper man fundera, det har jag :devil: :angel:)
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

Så skönt att han är hemma! Fick du något svar om de odlat?

Jag skulle faktiskt avmaskat nu, om 8v och sen tagit Cydectin istället för träckprov. Det har ännu inte gått så lång tid att ALL mask kan vara borta. Cydectin tar även 25% av de inkapslade larverna och gör det lugnare till i vår så det är läge för träckprov.
 
Sv: Mycket låg temp och häst som inte orkar stå

I vårt stall har vi skickat in träckprov och inte behövt avmaska enligt svaren på proverna. Två hästar som aldrig haft kolik tidigare har haft svår kolik ( nu är det ju inte säkert att det beror på att vi inte avmaskat att de hade kolik ) En dag hade vi en veterinär ute för vaccinering och han såg på vår whiteboardtavla alla resultat om träckproverna och han sa just att han hade inte haft så mycket kolikfall på de senaste åren där hästarna då visat sig ha mask trots väldigt låga värden på träckproverna. Han rekommenderade oss att göra avmaskningar, jag har irngt flera olika veterinärer jag känner o de säger alla samma: avmaska. Hos oss blir det inga fler träckprovstagningar iallafall
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 328
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 507
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 163
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 534
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp