Mycket otrevlig hund !

Vad är det dom inte lär sig?

Att ta ut avstånd och gå omväg är ofta precis vad en osäker hund behöver.

Jag tänkte väl mest på om man vill att dom ska kunna träffa andra hundar utan att skälla. Och går man då omvägar så kanske dom alltid skäller när det kommer andra om dom inte vänjer sej, men som sagt, vissa funkar det ju inte med. Det var ingen kritik.
 
Det här är inte ägaren som har hunden utan en hundvakt, jag skulle inte gilla om min hundvakt utsatte min hund för situationer den mår dåligt av, då ser jag hellre att de tar en omväg.
Som sagt syftade jag nog på om man vill att den ska funka med andra hundar. Det var ingen kritik från min sida.
 
Om hunden blir så påverkad av hundmöten som beskrivs i den här tråden så jo då bör man ta omvägar. Hunden mår ju dåligt! Det betyder inte att man inte tränar, men man behöver inte köra upp hundar i nyllet på sin osäkra hund för att träna. Det ger snarare motsatt effekt. Att se en hund på avstånd och träna på att det ska kännas okej för hunden är första steget. Sedan kan man successivt korta avstånden. Slutmålet är att kunna möta andra hundar utan att behöva gå åt sidan men alla hundar kommer inte till den punkten.
Där har du helt rätt, men jag skrev väl inte att man skulle köra upp hunden i nyllet direkt och menade det inte heller. Jag menade snarare som du beskriver. Att man gör det succesivt i så fall.
 
Som sagt syftade jag nog på om man vill att den ska funka med andra hundar. Det var ingen kritik från min sida.
Oavsett så anser jag att det är inte hundvaktens sak att uppfostra min hund, i synnerhet inte när det som här mest troligt är en rädsla och hundvakten känner knappast min hund lika bra som jag själv gör även om det finns gott om fjompiga småhundsägare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 612
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 016
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 160
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp