Bukefalos 28 år!

Mycket problem just nu

M

makejo

just nu känns det jobbigt , min 5 åriga frieser har blivit snorig varför vet jag inte han hostar inte eller något annat sådant va kan det bero på??

sen dricker han inte mer än ca 5-7 liter vatten per dygn, jag ger nu lite betfor i en hink med ca 5 liter vatten som han då dricker upp sen häller jag ett par dl i vattenhinken ca 20-25 liter då dricker han oftast upp det men det är allt jag får i honom och vissa dagar tömmer han inte hinken idag var i stort hela hinken kvar orörd. detta kan ju inte vara bra och vad sjutton ska göra för att få i honom mer vatten?? jos bryr han sig inte om har provat hälla i äppeljos i vattnet.

sen har han krustor,sårskorpiga runda fläckar här och där på kotorna o benen, igår hittade jag en färsk ser ut som ett sår men kanterna är fulla med skorver och när man pillar bort dem så lossnar hovskägget i toffsar.
i karlederna är hans hud förtjockad och förhårdnad.
han har aldrig visat att han kliat sig eller stampat el dylikt men nu i ca 2 dagar har jag sett att han gjort det medans det varit ett "färskt" ´sår` på benet idag när det torkat ut så har han inte stampat med det benet mer.

har läst om fotskabb och är livrädd att det är det....
2-3 veterinärer har kollat på krustorna men inte skrivit ut något eller lagt något intresse vid det. har visat det varje gång någon veterinär kommit ut o vaccinerat honom, etc.( gjorde om grundvaccineringen när jag fick hem honom då han var ovacccinerad)
jag har sagt att jag varit orolig för fotskabb men dem har bara sagt att nej d e det nog inte för han kliar sig inte, någon sa obehandlad mugg och att det även är därför han har förhårdnad hud i karlederna. men att det finn inget att göra.????

smörjer och pillar bort skorver och lindar vissa nätter då känns han mjukare och finare i karleder och ben, skorvfläckar.

vad ska jag göra?????
 
Sv: Mycket problem just nu

Oj det lät nästan som om du beskrev min häst. Varje vinter har han fått sår/krustor på insidan utav kotorna och alltid på samma ställen?!. Och så även denna vinter, jag har aldrig sett honom vara irriterad eller så.
Tidigare i höstas så fick han en hovbensfraktur och vid ett återbesök så frågade jag om vet. kunde kika på såren som han hade fått.
Hade hoppats på att kanske denna vinter slippa stöket med krustorna iom att han står i sjukhage. Men icke, de dök upp som ett brev på posten. Vet rakade runt såren och sa till mig att smörja med Salisylvase (säkert felstavat). Det hjälpte till en början men sen kom såren tillbaka men, bara på ett ben men då hade även pälsen nästan växt ut. Rakade sen själv kotorna, tänkte att det kanske har något med tät och lång päls att göra, smorde in med Probavet lotion istället och såren försvann direkt.
Så nu hoppas jag att min lilla teori med lång och tät päls håller, för än så länge har det inte dykt upp nytt och jag håller det kort och smörjer nu bara ett par gånger i veckan.
Men jag ropar inte hej än, vintern är inte över på länge men jag hoppas att jag har kommit på något som hjälper min häst.
Kanske värt att prova, nu rakar jag inte hela kotorna utan bara på insidan så det syns knappt.
Ska kanske tillägga att det är en kallblodstravare med mycket hovskägg.

/Blomma
 
Sv: Mycket problem just nu

Har du provat att tvätta med något? Finns ett schampo som heter hexocil som jag har för mig är bakteriedödande. Finns annars en del receptfritt på apoteket som jag har för mig man kan använda om man misstänker fotskabb, bl a Frontline. En liten sprayflaska som egentligen är till hund och katt. Det hade jag börjat med.
 
Sv: Mycket problem just nu

Jag tycker tyvärr att det låter precis som fotskabb... Den trivs bäst på vår och höst/vinter när det inte är för varmt ute. De vill ha det svalt och fuktigt. Därmed trivs de sällan på korthåriga ben, och då blir det garanterat bättre av att raka...

Salsyvase (Salisylsyrevaselin) är jättebra för att mjuka upp krustor och skorv så att de inte torkar och spricker upp i sår men det hjälper ju bara mot symptomen, inte mot orsaken. Detta är heller ingen hållbar lösning, men det kan bli lite bättre av att tvätta med ohyreschampo för hund, så blir det bättre av det så är det nog skabb. Andra behandlingar mot skabb är rätt aggressiva, men har hästen kraftiga besvär så tycker iaf jag att det är värt att testa.

De skabbangripna hästar jag sett stampar med bakbenen, men jag kan inte minnas att jag sett någon stampa med frambenen så är den inte angripen bak så kommer den antagligen inte stampa heller. Det är inte heller säkert att den gnager eller kliar sig i din åsyn om det bara är periodvis och den ändå är ganska lindrigt angripen.
 
Sv: Mycket problem just nu

Ja det är nog som du säger, att det är fotskabb men av lindrigare sort om de nu kan ha det?. Men peppar peppar, än så länge funkar det med att klippa. Visst kan det vara så att han stampar och har sig när jag inte ser det men jag bor på gården och tillbringar ganska mycket tid närheten av hagen eller i den :) och tycker mig ha ganska så god koll på honom. Extra mycket koll har det varit den här vintern i o m att han står i sin sjukhage.
Nu ska vi på återbesök på torsdag och jag hoppas att han kan börja få gå ute med de andra nu efter nästan 5 månaders sjukhagevistelse.
 
Sv: Mycket problem just nu

Ja, de kan absolut ha det i olika grad... Två skabb kliar ju mindre än 200 rimligtvis, och i kort päls så trivs de inte och borde därför vara färre... tänk bara på att även om den inte har symptom så smittar den, vilket också gäller för hagkamrater... så ska den eller kompisarna träffa andra hästar så ska man nog behandla... har man dem hemma och håller symptomen i schack så att de inte lider av det kan det ju kvitta tycker jag personligen... att de inte har ont är det enda som är viktigt för mig, resten är skit samma om de inte smittar någon annan.
 
Sv: Mycket problem just nu

Ja det är nog som du säger, att det är fotskabb men av lindrigare sort om de nu kan ha det?. Men peppar peppar, än så länge funkar det med att klippa. Visst kan det vara så att han stampar och har sig när jag inte ser det men jag bor på gården och tillbringar ganska mycket tid närheten av hagen eller i den :) och tycker mig ha ganska så god koll på honom. Extra mycket koll har det varit den här vintern i o m att han står i sin sjukhage.
Nu ska vi på återbesök på torsdag och jag hoppas att han kan börja få gå ute med de andra nu efter nästan 5 månaders sjukhagevistelse.

det kan även vara värt att se över foderstaten. ibland reagerar känsliga magar för starka kraftfoder och andra saker. prova o ge honom bara hö en period o se vad som händer.

om det inte är skabb så hexosil o tvätta, kan vara annan ohyra oxå.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
759
Hästvård Min häst har någon konstig tendens att få smååååååå sår på benen, främst bak runt kotan och neråt. Det är inga spark/skrap/skavsår...
2
Svar
23
· Visningar
4 022
Senast: mackan
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra längre med min 6 årings ben. Han blev förra sommaren svårt huggormsbiten i sitt vänstra bakben...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: LaMaya
·
B
Hästvård Har min tinker fotskabb? eller mugg/rasp? eller både och ? i början av Juni fick min tinker fläckar på huden som var variga och...
Svar
3
· Visningar
1 943
Senast: H3+
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp