Mycket protein och lite energi??!!

I

isglass

Hej!
Jag håller på att räkna foderstat på min pålla.. Hon år 15 år och halvblod, väldigt pigg tjej.. Rider lätt nu pga skada.

Men iaf i år har vi fått väldigt dåligt protein värde på vårat ensilage:( , men däremot högt energivärde. Jag ger min häst 10 kg ensilage/dag och då har hon i stort sätt fått energivärdet hon behöver. Jag ger henne även lite korn. Men protein saknas det hur mycket som helst!! typ 260. Jag har provat räkna med soja, men har läst att man bara får ge 1 dl soja/100 kg och eftersom hon bara väger 450 kg så har jag bara räknat på 4 dl och det täcker inte proteinvärdet ändå! och dessutom är då energivärdet mycket över då.. Vad ska jag göra:confused:

Är det någon som vet ett foder som har högt proteinvärde och nästen inget energi?? Eller är det någon som har något förslag på hur jag ska lösa mitt problem?! Är det för mycket att ge 10 kg ensilage?

Tacksam för alla svar:)
 
Sv: Mycket protein och lite energi??!!

Hur blött är silaget?

Det du ev. kan göra är att byta ut ett par kg silage mot lucernhack, och så ge soja för att fylla upp resten av proteinet.

Annars är Krafft Protein ett foder som liknar sojan näringsmässigt, men som innehåller "bättre" proteiner och därför kan ges i större mängder. Rätt dyrt, men mycket protein för pengarna.
 
Sv: Mycket protein och lite energi??!!

glömde skriva, Ts det är 67% så det är ganksa tortt.. (Det är hösilage)
 
Sv: Mycket protein och lite energi??!!

Men de är ju inte så extremt proteinrika i förhållande till sitt energiinnehåll.;)
 
Sv: Mycket protein och lite energi??!!

Håller med dig Pinky. Lucern och Protein är mycket bra foder om man inte kan ge soja i tillräcklig mängd.

Till TS: Jag vet inte hur mycket 1 dl soja väger, men man räknar i vikt. Alltså 1 hg soja/100 kg häst. Så 4 hg soja är ju ingen risk.
 
Sv: Mycket protein och lite energi??!!

ok.. men vet ni energivärde och SMRP på lusernhack och kraft protein? så jag kan räkna vidare på min foderstat :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 687
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 408
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 190
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Pivo

Omröstningar

Tillbaka
Upp