Mycket volter på veckans lektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick Svarte Petter eftersom jag ska rida KM nu på söndag. Ev kommer M dit och coachar (shit vad nervös jag blev när hon sa det :p )

Den här lektionen skulle vi rida 10 meters volter i skritt och trav. Först gällde det koncentrera sig på att hästen spårade ordentligt, det gjorde Petter alldeles utmärkt, duktiga pålle.
När det fungerade skulle vi dessutom lägga till att hästen ställde rätt i nacken + spårade ordentligt.
Efter det fick alla en "egen" 10-metersvolt rida runt först i skritt, sen fatta galopp och få hästen galoppera på denna volt ett varv för att sen gå ner i skritt ett varv, galopp ett varv etc. Galoppen skulle dessutom vara lugn och samlad och volten rund.
Fungerade så där med Petter, vi har ju precis lärt oss galoppera 20-metersvolter utan avbrott men sista galoppen volten var rätt ok.
Lektionen avslutades med samlad skritt som skulle vara energisk för att sen gå över i samlad trav även den energisk, gick kanon. Petter vara bara så :love:.
Jag fick även träna lite extra på nedsittningen under lektionen och M var på och petade rätt rejält med min sits, men till slut sa hon "Bra Kicki så ska det se ut" :D

Petter var mycket pigg under lektionen, kanske lite väl taggad. Gruppen innan hade nämligen hoppat och hindrena stod kvar till lektionen efter.
Frågan är om man kan be dom bygga upp ett hinder på framridningen på söndag samt i collectingring :rofl:

En kul grej är att prova min tävlingskavaj när jag kom hem. OCH DEN PASSAR IGEN :banana:
Så nu blir det Mörkblå kavaj med guldpaspoal på kragen och senapsgula ridbyxor (av mina två vita är det ena paret förstora och det andra för små) Hade först tänkta ha ljusblåa schabracket men det blir nog ridskolans mörkblå med gul brodyr.
Behöver även rycka manen på trollet om jag orkar, eller också knoppar vi kanelbullar
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion igår igen och fick åter den lilla c-ponnyn. I början kändes han rätt slö faktiskt och jag fick driva. Vi började med att...
Svar
15
· Visningar
2 139
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp