Mygg o knottmedel

kajsa_kavat

Trådstartare
Nu har min fölis blivit 11 dagar. Än så länge sover han inne på nätterna men snart ska han och mamma ut på bete. Vad jag undrar över är vad kan man använda för medel? Man vill ju inte använda nåt giftigt men här där vi bor så är det väldigt mycket mygg så något måste man ju ha om inte lillen o mamma ska bli uppätna. Vid juvret gillar ju myggen att vara men kan man smörja med något där? Tacksam för svar snarast då det börjar bli varmt på nätterna nu och jag vill ha ut dom...
 
Sv: Mygg o knottmedel

Bra att du tog upp frågan!! Undrar samma sak..
 
Sv: Mygg o knottmedel

Jag använder Näckens solmjölk, som är gjord på naturliga oljor. Sprayar runt juvret, men inte direkt på, och jag brukar passa på när fölingen precis har diat så det hinner torka in lite.
 
Sv: Mygg o knottmedel

Jaha, Näckens Solmjölk, var hittar man det? Har aldrig hört talas om det. Vill helst inte använda Switch. Har fått för mig att det är giftigt...
 
Sv: Mygg o knottmedel

Vad bra. Jag funderade på att starta en likadan tråd. Vill inte heller använda switch känns för giftigt.

Om jag får lägga till en fråga. Jag hade beckolja till hästarna i fjol, kan man ha det på fölet och på mamman? :confused:
 
Sv: Mygg o knottmedel

Jag switchade, och kombinerade med Näckens insektsskydd. Och så stall när bromsarna härjar (de rår inget på tyvärr).

Switchen tar fästingar med, och det för mig är en enorm fördel, vill lika lite ha erlichios på ett föl som på en vuxen, så efersom switch är godkänt för föl så switchade jag. Och kommer göra lika med nästa. Men måste kombinera med något annat med här, grymt insektstryck.

Sen, en viktig sak - se till att fölet verkligen får vila såpass mkt det behöver och inte störs av att det är irreitera dpå insekter eller att resten av flocken går för mycket pga insekter. Det är inte helt ovanligt med föl som får problemn under högsommaren när insekterna är som värst, helt enkelt för de 'tvingats' röra sig för mycket pga insektsplågan. Då är det bättre att ta in dem de timarna på dygnet när det är som värst.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 903
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 369
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp