Voeux

Trådstartare
Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en damm vilket troligtvis inte gör saken bättre. Vi har varit där och lekt en del på sistone men vissa dagar har vi fått vända hem då vi blivit helt uppätna. Så nu är ju frågan, finns det något bra myggmedel för små barn? Har sett att det finns sådana klistermärken man sätter på kläderna, är de bra? Det förutsätter ju dock kanske att de har ytterkläderna på, känns lite konstigt att klistra på dem på alla lager kläder? Finns det sånt som man smörjer på som är milt nog för 1,5-åringar?

Tips?
 
Vad jag förstått det som så är de där klisterlapparna inte godkända i Sverige, men har hört av folk som använt dom att de fungerar iaf hyffsat.
 
Vad jag förstått det som så är de där klisterlapparna inte godkända i Sverige, men har hört av folk som använt dom att de fungerar iaf hyffsat.

Jaså, nej det känns ju inte optimalt då. Min dotter stoppar dessutom precis allt i munnen och gissar att det är svårt för förskolepersonalen att hinna se allt.
 
De klisterlappar som vårt barns kusin använde nu i sommar var endast eterisk olja, luktade typ citron. Jag kollade upp det och det var godkända ingredienser. De satte en lapp på tröjlinningen i nacken. Han blev myggbiten i nacken ändå så jag tror inte de hjälpte särskilt mycket :p
Kanske de icke-godkända som är effektiva, vem vet.

Långärmat är väl det som funkar bäst, och något att smörja på efteråt. Finns någon bepanthen mot insektsbett, godkänd från 6 mån och ingen begränsning i hur mycket msn får smörja.
Fråga personalen på inskolningen också, de kanske har något bra tips!
 
Vad jag förstått det som så är de där klisterlapparna inte godkända i Sverige, men har hört av folk som använt dom att de fungerar iaf hyffsat.

Det måste vara några speciella?

De där som säljs ”överallt” innehåller citronella och pepparmyntsolja vad jag vet.
 
Salubrin mygglotion har ingen åldersgräns utskriven på tuben utan det står att den kan användas av alla barn och vuxna. Finns på apotek, kan vara värd att kolla.
Ska hålla verkan i 6 timmar.
 
Salubrin mygglotion är ok på mindre barn. Tycker inte den är så effektiv tyvärr, men bättre än inget. Ljusa och luftiga kläder är bra samt såklart så heltäckande som möjligt. Små barn får ofta väldigt stora myggbett (de har snabbt immunförsvar) så är det riktigt myggtätt hade jag frågat förkskolepersonalen hur de tänker med utevistelse.
 
Nu hittar jag tyvärr inte artikeln, men en del innehåller tydligen kemikalier.

Jag försökte googla och hittade en artikel om ett företag som anmälts pga vi att de sålde myggklistermärken med icke godkänt ämne. Så det verkar ju inte direkt vara allmängiltigt :)

Oavsett så tycker jag att de funkar sisådär.
 
Vi har också Salubrin, tycker att både de och klistermärkena funkar halvbra. Definitivt bättre än inget iaf.

Vårt ena barn är myggens stora favorit och får massa bett som blir som stora bölder. Till henne har vi fått allergimedicin utskrivet och det hjälper men inte helt. Så hon får ha vanligt myggmedel när hon utsätts för mygg. Men hon är äldre, hade inte haft det på vår ettåring.
 
Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en damm vilket troligtvis inte gör saken bättre. Vi har varit där och lekt en del på sistone men vissa dagar har vi fått vända hem då vi blivit helt uppätna. Så nu är ju frågan, finns det något bra myggmedel för små barn? Har sett att det finns sådana klistermärken man sätter på kläderna, är de bra? Det förutsätter ju dock kanske att de har ytterkläderna på, känns lite konstigt att klistra på dem på alla lager kläder? Finns det sånt som man smörjer på som är milt nog för 1,5-åringar?

Tips?

MyggA spray är från 2 år, jag hade använt enstakta gånger på en 1,5 åring. Hellre de än att inte kunna vara ute. Jag brukar spraya på kläderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp