Myler-bett!

lilluss

Trådstartare
Har testat en kompis Myler-bett på min krångliga dam. (Krånglig i munnen alltså, inte annars) ;)

Jag brukar oftast rida henne på hackamore, eftersom hon verkar hata allt vad bett heter. Har provat en mängd olika bett, med olika resultat.
Kan ju tillägga att hennes tänder och mun kollas varje år.

Iallafall så testade jag ett Myler D-bett med tungfrihet. (Mundelen hade visst nummer 33).
Det var som en annan häst! En enorm skillnad! Hon gick lika avslappnat som hon gör med hackamore.
Mitt antagande är att min dam inte vill ha tryck på tungan. Att det är därför hon protesterar och spänner sig, ibland gapar och är orolig i munnen.

Har dessutom köpt ett nytt träns som hon gillar bättre. Ett sånt där Micklem multibridle.
Så nu vill jag bara ha tag på ett Myler-bett med mundel nummer 33 oxå, men ska man behöva skicka efter det från utlandet??
Kompisen hade kommit över detta bettet på nån utförsäljning på hästbutik.
När jag söker på nätet hittar jag inget till salu i Sverige iaf. Stl 11,5.

Nån som har testat dessa Myler-bett? Får man tävla på dem förresten?
Någon som vet var man får tag i betten?

Har även läst den lilla boken om Mylers bett idag. Väldigt intressant och givande. Saker som man inte tänkt på, ang hästens mun och bettets inverkan osv... Verkar ju verkligen vara en tanke bakom hur de utformat de olika Myler-betten. :)
 
Sv: Myler-bett!

Man brukar kunna beställa hos en välsorterad ridsportbutik. Har sett Mylerbett i de flesta större butiker, så det är väl bara att ringa runt.

Har också testat några olika Mylerbett och min häst trivs på dom. Tyckte dock inte det var nödvändigt att köpa ett eget för han går bra på tredelade sötmalmsbett också.
 
Sv: Myler-bett!

Tack för svar! :)

Tänkte det kunde vara lättvindigt att kunna beställa på nätet. Bor lite långt undan från välsorterade ridsportbutiker. Men kan ju höra med hästaffären här (95% travsport i denna kommun, typ) ;)
 
Sv: Myler-bett!

Men många välsorterade butiker kan också skicka, även fast de inte har någon internetshop... Så prova att ringa runt :)
Har inte Myler en ÅF-lista på sin hemsida med? Annars maila och fråga om en lista på svenska ÅF.
 
Sv: Myler-bett!

Du är inte så dum du! ;) Det ska jag göra!
Jag får skylla min trögtänkthet på gravid-demens! :D
 
Sv: Myler-bett!

dom har haft myler förr på häst o hund shoppen så borde gå att ta hem nu med
 
Sv: Myler-bett!

Har testat en kompis Myler-bett på min krångliga dam. (Krånglig i munnen alltså, inte annars) ;)

Jag brukar oftast rida henne på hackamore, eftersom hon verkar hata allt vad bett heter. Har provat en mängd olika bett, med olika resultat.
Kan ju tillägga att hennes tänder och mun kollas varje år.

Iallafall så testade jag ett Myler D-bett med tungfrihet. (Mundelen hade visst nummer 33).
Det var som en annan häst! En enorm skillnad! Hon gick lika avslappnat som hon gör med hackamore.
Mitt antagande är att min dam inte vill ha tryck på tungan. Att det är därför hon protesterar och spänner sig, ibland gapar och är orolig i munnen.

Har dessutom köpt ett nytt träns som hon gillar bättre. Ett sånt där Micklem multibridle.
Så nu vill jag bara ha tag på ett Myler-bett med mundel nummer 33 oxå, men ska man behöva skicka efter det från utlandet??
Kompisen hade kommit över detta bettet på nån utförsäljning på hästbutik.
När jag söker på nätet hittar jag inget till salu i Sverige iaf. Stl 11,5.

Nån som har testat dessa Myler-bett? Får man tävla på dem förresten?
Någon som vet var man får tag i betten?

Har även läst den lilla boken om Mylers bett idag. Väldigt intressant och givande. Saker som man inte tänkt på, ang hästens mun och bettets inverkan osv... Verkar ju verkligen vara en tanke bakom hur de utformat de olika Myler-betten. :)
PeeWee bett!! Älskar mitt. Dock vet jag inte om det finns så litet...
 
Sv: Myler-bett!

Jag har ett Myler muffbett och min polla trivs super på det. Jag köpte det på Grandprix men tror det bara fanns i en storlek.
 
Sv: Myler-bett!

Min ena häst avskyr också tungtryck och PeeWee ligger över tungan och han blev mer "gaaaen" på det än på ett vanligt 3d.... :(

Bombers har dock bett som absolut INTE ger något tungtryck utan låter tungan gå fri och ger tryck på lanerna.....
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 823
Senast: villhöver
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 182
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp