Bukefalos 28 år!

Myndighetsfråga (FK)

Shaggy

Trådstartare
Vad är det för FEL på försäkringskassan?
Jag har fått ett informationsbrev från dem som är skickat tisdagen den 27 augusti =kan anlända till mig tidigast onsdagen den 28 augusti. Jag har rätt att yttra mig om innehållet men det ska ske SENAST den 1a september = en söndag. Jag har alltså ungefär 1 dygn på mig att besvara deras beslutsförslag.
Är det ens lagligt?
Ja jag kommer givetvis överklaga beslutet när det kommer men det här var oerhört provocerande. Det står tydligt i mitt sjukintyg att jag har extrema problem med orken och har svårt att hantera tex FK och så skickar de ut sådant här (med en fin bilaga om att kontakta arbetsförmedlingen)
 
Just nu känner jag bara för att ge upp. Varför ska man ens försöka?
Jag var på väg att börja må bra (i 3 dagar har jag inte haft en enda självmordstanke) men nu sitter jag här med ångesten och hopplösheten återkommen.
FAAAAAN
 
Jag har haft liknande funderingar och skrivit trådar på ämnet, just för att det ibland känns som om FK verkar i ett parallellt universum. Men där fick jag massa bra info kring hur FK ska kommunicera, så taggar @Alexandra_W även i din tråd (för jag gissar att orken att leta i andra trådar kanske inte riktigt finns).

Hoppas att situationen löser sig för dig!
 
Vad är det för FEL på försäkringskassan?
Jag har fått ett informationsbrev från dem som är skickat tisdagen den 27 augusti =kan anlända till mig tidigast onsdagen den 28 augusti. Jag har rätt att yttra mig om innehållet men det ska ske SENAST den 1a september = en söndag. Jag har alltså ungefär 1 dygn på mig att besvara deras beslutsförslag.
Är det ens lagligt?
Ja jag kommer givetvis överklaga beslutet när det kommer men det här var oerhört provocerande. Det står tydligt i mitt sjukintyg att jag har extrema problem med orken och har svårt att hantera tex FK och så skickar de ut sådant här (med en fin bilaga om att kontakta arbetsförmedlingen)

Nej det är inte okej. Och inte rätt eller enligt lag. Dessutom ska sista datum inte vara en helgdag eller lördag. Troligen ett misstag/skrivfel. Är det ett kommuniceringsbrev du fått om att FK överväger att avslå ansökan? Då ska du första gången ha 14 dagars tid att svara. Man lägger på dagar för postgång med.

Kontakta handläggaren eller ring via kundcenter och be handläggaren kontakta dig.
 
Ja att våra riksdagspolitiker oavsett färg har det som mål är ju rätt uppenbart numera. För mig känns det dock mer och mer som om enskilda handläggare inom fk driver en egen kampanj in om det området

Jag förstår det. De enskilda handläggarna är dock hårt bundna och styrda av FK som styrs av politikerna. Däremot finns det dessvärre även handläggare som inte är bra vilket då såklart gör allt ännu värre om man får en sådan. De är dock få även om en är en för mycket.
 
Den cyniskt lagda kan tolka händelseförloppet som att att Försäkringskassan försöker förbättra sin oacceptabelt långa genomströmningstid genom att tulla på den svarstid som medborgaren har rätt till.

Jag är extremt cynisk på många vis man kan garantera att det är i princip uteslutet. Det är ett större problem för FK ens av misstag bryta mot lagen än att ha oacceptabelt långa handläggningstider.

Säger hon som av misstag skrev fel månad en gång och skickade ut ett kommuniceringsbrev med sista svarsdag en månad Innan brevet var skrivet. Not my proudest moment..
 
Jag är extremt cynisk på många vis man kan garantera att det är i princip uteslutet. Det är ett större problem för FK ens av misstag bryta mot lagen än att ha oacceptabelt långa handläggningstider.

Säger hon som av misstag skrev fel månad en gång och skickade ut ett kommuniceringsbrev med sista svarsdag en månad Innan brevet var skrivet. Not my proudest moment..

Jag förstår hur du tänker. Å andra sidan innebär även för långa handläggningstider att de bryter mot lagen (EKMR).
 
Jag förstår hur du tänker. Å andra sidan innebär även för långa handläggningstider att de bryter mot lagen (EKMR).

Både och. Beror lite på varför och hur. Men om man utgår från att det är det rakt av så är det ändå lindrigare för både myndighet och FK att ha för långa tider än att vara inne och tafsa på förvaltningsrätten.

Det läskiga kan jag känna är det ev mörkertalet. De som pga "ärligt misstag" fått för kort tid på sig men inte hör av sig eller protesterar. Dvs där det inte märktes.

Inom vissa förmåner är det extra lätt med ett skrivfel med. För då ska alla utkast granskas. Och tid fylls i och räknas av systemet. Dvs lägger handläggaren ett utkast idag räknas rätt tid från idag. Sen ska en beslutsfattare granska. Det kan ta en vecka eller tre. Sen ger beslutsfattaren klartecken. Då ska handläggaren skicka brevet. Och komma ihåg att ändra datumet. Och räkna rätt för nu räknar inte systemet.

Där kan det nog sett till alla ärenden i hela landet finnas mer än ett fall där det pga räknefel eller slarv blivit några dagar för kort. Inte så extremt som I TS fall. Men att få 10 dagar istället för 14 tex är illa nog.

Om man då som handläggare safear med några extra dagar blir det fel - för då ökar handläggningstiden *rullar med ögonen*

Lösningen är och förblir mer personal. Och att behålla personalen... Och inte behålla undermålig personal. Tydligen mycket svårt nöt att knäcka..
 
Jag förstår det. De enskilda handläggarna är dock hårt bundna och styrda av FK som styrs av politikerna. Däremot finns det dessvärre även handläggare som inte är bra vilket då såklart gör allt ännu värre om man får en sådan. De är dock få även om en är en för mycket.
Egentligen vet jag att de flesta är som folk är mest men jag har stött på några rejäla bottennapp.
1. Var rejält otrevlig och oförskämd. Det är efter henne jag får ångest bara av tanken att kontakta FK
2. Var antingen feg eller okunnig. Jag tog mod till mig och ringde, hade sådan ångest så jag grät. Orsaken till att jag ringde var att jag fått avslag på sjukpenning utan någon begriplig förklaring. Det som stod var i princip "du får ingen sjukpenning för vi tycker inte du ska ha det" vilket är lite svårt att skriva en vettig överklagan på.
På min fråga om vad som brast så var svaret ordagrant "Jag vet inte". Det var det enda jag gång på gång fick ur människan med exakt samma svar då jag frågade hur jag ska kunna överklaga när jag inte vet vad som saknas.
3. Den här personen som skickar ut ett brev som känns som ett rent hån.
 
Egentligen vet jag att de flesta är som folk är mest men jag har stött på några rejäla bottennapp.
1. Var rejält otrevlig och oförskämd. Det är efter henne jag får ångest bara av tanken att kontakta FK
2. Var antingen feg eller okunnig. Jag tog mod till mig och ringde, hade sådan ångest så jag grät. Orsaken till att jag ringde var att jag fått avslag på sjukpenning utan någon begriplig förklaring. Det som stod var i princip "du får ingen sjukpenning för vi tycker inte du ska ha det" vilket är lite svårt att skriva en vettig överklagan på.
På min fråga om vad som brast så var svaret ordagrant "Jag vet inte". Det var det enda jag gång på gång fick ur människan med exakt samma svar då jag frågade hur jag ska kunna överklaga när jag inte vet vad som saknas.
3. Den här personen som skickar ut ett brev som känns som ett rent hån.
Jag tror dessvärre att bottennappen är ganska många. Jag har i huvudsak goda erfarenheter av dem men är också förvånad över hur många som faktiskt inte har svaren på de frågor jag har. Ibland har jag kunnat bättre själv och fått tala om för dem.

Ännu värre än handläggarna är de som jobbar i kundtjänst. Där behövde jag få svar på en hård faktafråga i somras. Mannen som svarade hade jobbat där jättelänge, sa han, så bra, tänkte jag, då kan han ju detta.

Men det blev ungefär såhär:

Men vilken intressant fråga du ställer! Ja, svaret bör ju vara det du säger.

Bör? Kan du vara mer exakt? Det är inte "bör" jag vill veta, jag vill veta hur det ÄR.

Ja alltså, haha, det är nog som du säger.

Nog? Kan du kolla upp det så att jag får svar?

Nej, det kan jag inte men jag tror att du har rätt.

KAN DU HÄNVISA MIG TILL NÅGON SOM KAN?

Nej, men det stämmer nog som du säger.


Jag fick ge upp.
 
Egentligen vet jag att de flesta är som folk är mest men jag har stött på några rejäla bottennapp.
1. Var rejält otrevlig och oförskämd. Det är efter henne jag får ångest bara av tanken att kontakta FK
2. Var antingen feg eller okunnig. Jag tog mod till mig och ringde, hade sådan ångest så jag grät. Orsaken till att jag ringde var att jag fått avslag på sjukpenning utan någon begriplig förklaring. Det som stod var i princip "du får ingen sjukpenning för vi tycker inte du ska ha det" vilket är lite svårt att skriva en vettig överklagan på.
På min fråga om vad som brast så var svaret ordagrant "Jag vet inte". Det var det enda jag gång på gång fick ur människan med exakt samma svar då jag frågade hur jag ska kunna överklaga när jag inte vet vad som saknas.
3. Den här personen som skickar ut ett brev som känns som ett rent hån.

De två första håller jag tveklöst med brast o h rejält. Både som enskilda handläggare och som representanter för myndigheten.

Den tredje menar du då dateringen? I så fall är jag betydligt mer förlåtande. Men det är lättare för mig att vara det då jag vet hur stressigt det kan vara och att skrivfel kan ske. Det betyder inte jag tycker det var eller är skitsamma, inte alls.

Men avgörande angående brevet med den felaktiga dateringen känns som om du vet hur du kan ordna till så du får mer tid om du vill det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp